Som förskollärare lär du nog få ett jobb. Jag tycker inte det är så svårt att få en bostad, i alla fall inte om man är någorlunda flexibel. Finns både att köpa och hyra. Sedan vet man ju inte hur det kommer att se ut om 6 år.
Om du själv har barn, tänk på att fritids bara finns för åk 1 & 2, sedan förväntas barn klarar sig själva. Och inte alla kommuner erbjuder fritids under loven.
Om man inte bor i stan, är man beroende av en bil, då kollektivtrafiken knappt finns. Och även när man bor i stan kan det bli jobbigt utan bil, om man kanske vill göra utflykter då och då.
Det kan även vara svårt att få tag i vissa varor. Utbudet är stort om man enbart beaktar invånarantalet, men med tanke på att det tar flera timmar att ta sig till fastlandet eller Sverige, kan det vara jobbigt. Och det är många företag som inte levererar till Åland pga tullreglerna. Men man vänjer sig.
Generellt tycker jag att det har varit ett väldigt bra beslut att flytta till Åland. Jag gjorde det främst för mitt barns skull och har inte ångrat mig.