• Susan88

Någon som flyttat till Åland?

Jag har lite tankar på att flytta till Åland. Det är inte aktuellt just nu men kanske om 6 år. Någon här inne som lämnat Sverige för Åland?
    För och nackdelar?

Finns det gott om jobb? Jag är förskollärare i grunden och även under utbildning inom ekonomi.

Är det lätt att få tag i boende? Vill gärna köpa men kanske lättast att börja hyra bostad där, eller hur gjorde ni när ni flyttade dit? Köpte ni eller hyrde ni?

• Svar på tråden Någon som flyttat till Åland?
  • Anonym (Turist)

Jag har turistat på Åland, supermysigt!
    Är det möjligen att du inte gillar att dina barn ska gå i dko som gör att du vill flytta?

• Susan88
    Anonym (Turist) skrev 2025-05-29 10:34:04 följande:

Jag har turistat på Åland, supermysigt!
    Är det möjligen att du inte gillar att dina barn ska gå i dko som gör att du vill flytta?

Nej jag har inte ekonomisk möjlighet att flytta nu så det är därför.
  • Anonym (Ja)

Som förskollärare lär du nog få ett jobb. Jag tycker inte det är så svårt att få en bostad, i alla fall inte om man är någorlunda flexibel. Finns både att köpa och hyra. Sedan vet man ju inte hur det kommer att se ut om 6 år.
    Om du själv har barn, tänk på att fritids bara finns för åk 1 & 2, sedan förväntas barn klarar sig själva. Och inte alla kommuner erbjuder fritids under loven.
    Om man inte bor i stan, är man beroende av en bil, då kollektivtrafiken knappt finns. Och även när man bor i stan kan det bli jobbigt utan bil, om man kanske vill göra utflykter då och då.
    Det kan även vara svårt att få tag i vissa varor. Utbudet är stort om man enbart beaktar invånarantalet, men med tanke på att det tar flera timmar att ta sig till fastlandet eller Sverige, kan det vara jobbigt. Och det är många företag som inte levererar till Åland pga tullreglerna. Men man vänjer sig.

Generellt tycker jag att det har varit ett väldigt bra beslut att flytta till Åland. Jag gjorde det främst för mitt barns skull och har inte ångrat mig.