• Anonym (Funderar lite)

Är det här elaka kommentarer?

Jag har en väninna som jag funderar på om hon håller på med passivagressiva kommentarer till mig. 

Hennes myndiga dotter har några matallergier (grönsaker) och sist vi bjöd på middag så frågade jag innan för att påminna mig själv om vad det var. Hon svarade. Klart kan man tycka. Men när vi skulle äta så frågade hon uppmanande vilka grönsaker vi hade lagt i lasagnen. Dottern dör inte för det första (så så allvarligt är det inte) och för det andra varför skulle vi ha lagt i grönsaker hon är allergisk mot när vi frågade några timmar innan vilka det var för att försäkra oss om det?

Samma myndiga dotter ska vara djurvakt åt oss snart. Jag gav henne bensinpengar i förskott och så får hon resten efteråt. Mamman säger lite halvspydigt; Jaha du ville försäkra dig om att hon kommer och matar djuren?
    Mitt förvånade svar var: Nej, jag ville inte att hon skulle behöva oroa sig för om hon kan tanka sin bil för att köra till oss. 

Bara två exempel men vad tänker ni om det här? 

• Svar på tråden Är det här elaka kommentarer?
  • Anonym (Funderar lite)
    Anonym skrev 2025-05-29 17:54:00 följande:

ok, men du gav oss bara två kommentarer i ts.

Hon kanske är väldigt orolig kring sitt barn.
    Finns det möjlighet att ni umgås utan dottern så att du inte alltid får se henne i föräldrarollen?

Läs mitt inlägg nr 9 där jag händelsevis tar upp en del av det. Jag gillar dottern och tycker bättre om henne än mamman haha så dottern får gärna vara med men som du kan läsa i 9 så är ju kontakten non stop även om dottern inte är med.

Sist som jag skrev om redan så skulle dottern på en helt vanlig fest, ingen studentbal eller något sånt och frågade mamman i förbigående om hon skulle komma hem innan hon gick. Det är min plan säger mamman och till mig som hörde det här säger hon att hon vill hem så att hon får se dottern innan hon går på festen. Dom sågs imorse och hon ser henne efter festen! En helt vanlig fest som hon går på nästan varje helg! 

Det var dessutom mamman som ville dra iväg mig den där dagen men ändå handlade hela dagen om att messa dottern och hinna hem i tid för att säga ha en trevlig kväll till dottern. Jag fattar ingenting. 

En annan gång sov dottern hos oss och vi skulle skjutsa henne till flyget dagen efter. Mamman messade dottern minst 30 gånger på kvällen, vilken restaurang äter ni på, vad äter du, har ni ätit klart, vad gör ni nu, vad tittar ni på, är du varm, är du kall, är du törstig, har du borstat tänderna osv osv osv. Dottern bara himlar med ögonen och svarar snällt. På morgonen började det om igen och hela vägen till flygplatsen. Seriöst?! 
  • Anonym (Funderar lite)
    Anonym (Nej) skrev 2025-05-29 18:00:51 följande:
    Så varför kallar du det elakt om du är medveen om att hon är orolig för dottern?
    Det var bara två kommentarer ni såg och orolig för dottern? Tycker du att mamman verkar frisk? Och det var bara en kommentar som gällde dottern för övrigt och låt mig påminna att hon visserligen är allergisk men inte dör om hon får i sig det. Vi hade ju stämt av bara timmar innan då är det lite småfräckt tycker jag att ifrågasätta oss så där när det dessutom var vi som dubbelkollade så alltså är vi fullt medvetna om hennes allergier. 
    Anonym (E) skrev 2025-05-29 17:54:13 följande:
    Det finns ju trevligare sätt att säga det på, hon kanske lite klumpigt försökte skoja till det, men hur som helst, oavsett om vi upplever hennes kommentarer som elaka eller inte så är det din vän, och om du upplever henne som spydig så behöver du inte umgås med henne
    Hon kunde verkligen säga saker trevligare. Börjar ifrågasätta mer och mer om jag verkligen har lust att umgås med henne men är indirekt tvungen då det är mannens bästa väns fru. 
  • Anonym

Tyvärr finns det folk som glömmer fast man sa något för bara några timmar sedan , en del struntar i det man sa. Hon har väl tråkiga erfarenheter. 

Försök glesa ut umgänget lite. Man behöver inte säga upp bekantskapen helt men ni verkar ha umgåtts för mycket om du blir så irriterad. 

• Anonym (P)

Som allergiker dubbelkollar jag gärna. Det är vanligt att folk glömmer eller tror att alla allergiker fungerar likadant (t.ex. om A kan äta äpple när det är tillagat så tänker de att det inte är några problem att bjuda B på äppelpaj).

Men med det sagt så verkar ju det huvudsakliga problemet här vara att din kompis inte låter sin dotter leva ett självständigt vuxenliv. Att det slängs en och annan negativ kommentar åt ditt håll är inte okej, förstås, men för att lösa det problemet är det är nog bättre att fokusera på relationen till dottern. 

• Anonym (sköldmö)

Det hon sade till dig lät otrevligt TS, men inte regelrätt elakt. Mest småspydigt och onödigt. Men om hon ofta är så, skulle jag fundera på om jag orkar umgås med henne, om jag verkligen vill ha en sådan människa i mitt liv.

Sen låter hon sjukt jobbig mot dottern. Stackars tös! Har mamman inget eget liv?

Att messa några gånger är en sak, men att bombardera sitt vuxna barn med sms för ingenting, är något helt annat. Jag förstår att dottern känner sig kvävd.

Jag har en kompis som är enda barnet. När vi var yngre (fast vuxna) kunde hennes mamma ringa henne tio gånger om dagen ibland, för allt och inget. Hon slutade inte förrän min kompis sade ifrån på skarpen.

Nu hörs de kanske en gång om dagen samt ibland på SMS, eller om det är något särskilt. Det kan min kompis stå ut med. Dessutom har hon en son, så hennes mamma kan lägga uppmärksamhet och omsorg på sitt barnbarn i stället. Men han är i tonåren nu, så det får ju inte bli för mycket där heller. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Funderar lite) skrev 2025-05-29 18:09:08 följande:
    Det var bara två kommentarer ni såg och orolig för dottern? Tycker du att mamman verkar frisk? Och det var bara en kommentar som gällde dottern för övrigt och låt mig påminna att hon visserligen är allergisk men inte dör om hon får i sig det. Vi hade ju stämt av bara timmar innan då är det lite småfräckt tycker jag att ifrågasätta oss så där när det dessutom var vi som dubbelkollade så alltså är vi fullt medvetna om hennes allergier. 
    Anonym (E) skrev 2025-05-29 17:54:13 följande:
    Det finns ju trevligare sätt att säga det på, hon kanske lite klumpigt försökte skoja till det, men hur som helst, oavsett om vi upplever hennes kommentarer som elaka eller inte så är det din vän, och om du upplever henne som spydig så behöver du inte umgås med henne
    Hon kunde verkligen säga saker trevligare. Börjar ifrågasätta mer och mer om jag verkligen har lust att umgås med henne men är indirekt tvungen då det är mannens bästa väns fru. 
    Ja, självklart har vi bara sett två kommentarer. Du skrev ju bara två kommentarer! Gissar dessutom att du drog till med hennes värsta kommentarer. Och ja, jag tycker att hon "verkar frisk". Vad antyder du?
  • Anonya

Mammans relation till dottern är klart överbeskyddande och överdriven. Det är andra i sig inte så farligt, kan jag tycka, men förstår helheten. 

Men, tror du inte det finns risk att mamman, dottern eller någon annan som känner dem ser detta? Det vore inte bra varken för mamman, dottern eller dig. 

• Meddelande borttaget
  • Goneril
    Anonya skrev 2025-05-29 23:26:54 följande:

Mammans relation till dottern är klart överbeskyddande och överdriven. Det är andra i sig inte så farligt, kan jag tycka, men förstår helheten. 

Men, tror du inte det finns risk att mamman, dottern eller någon annan som känner dem ser detta? Det vore inte bra varken för mamman, dottern eller dig. 

Det vore inte så bra om dottern eller mamman såg tråden, det skulle antagligen innebära slutet på bekantskapen. TS skulle inte lida så mycket av det eftersom hon börjar tycka att mammans kontroll går till överdr ift, men hennes mans relation med bäste vännen skulle äventyras. Å andra sidan kanske tråden skulle kunna bli en ögonöppnare; det mamman håller på med är ju inte riktigt klokt, på ren svenska. Hon behöver ju professionell hjälp och man undrar ju hur hon klarar sig i andra sammanhang, i yrkeslivet till exempel. En arbetskamrat som håller på så här, vilken fasa! 
  • Anonym (d)

Vi får hoppas att mamman läser tråden så hon kan ta ställning till om hon vill vara fortsatt vän med ts.
    Det lär inte vara svårt att förstå vem ts är i mammans sits... och då löser sig nog alltihop utan att ts behöver anstränga sig.

• Anonym (Funderar lite)
    Anonym (P) skrev 2025-05-29 18:32:49 följande:

Som allergiker dubbelkollar jag gärna. Det är vanligt att folk glömmer eller tror att alla allergiker fungerar likadant (t.ex. om A kan äta äpple när det är tillagat så tänker de att det inte är några problem att bjuda B på äppelpaj).

Men med det sagt så verkar ju det huvudsakliga problemet här vara att din kompis inte låter sin dotter leva ett självständigt vuxenliv. Att det slängs en och annan negativ kommentar åt ditt håll är inte okej, förstås, men för att lösa det problemet är det är nog bättre att fokusera på relationen till dottern. 

Vem menar du ska fokusera på relationen till dottern? Kommentarerna är trista och blir irriterande när det varje gång kommer några. Dessa var bara dom senaste och inte dom värsta på något sätt. 
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-05-29 18:40:34 följande:

Det hon sade till dig lät otrevligt TS, men inte regelrätt elakt. Mest småspydigt och onödigt. Men om hon ofta är så, skulle jag fundera på om jag orkar umgås med henne, om jag verkligen vill ha en sådan människa i mitt liv.

Sen låter hon sjukt jobbig mot dottern. Stackars tös! Har mamman inget eget liv?

Att messa några gånger är en sak, men att bombardera sitt vuxna barn med sms för ingenting, är något helt annat. Jag förstår att dottern känner sig kvävd.

Jag har en kompis som är enda barnet. När vi var yngre (fast vuxna) kunde hennes mamma ringa henne tio gånger om dagen ibland, för allt och inget. Hon slutade inte förrän min kompis sade ifrån på skarpen.

Nu hörs de kanske en gång om dagen samt ibland på SMS, eller om det är något särskilt. Det kan min kompis stå ut med. Dessutom har hon en son, så hennes mamma kan lägga uppmärksamhet och omsorg på sitt barnbarn i stället. Men han är i tonåren nu, så det får ju inte bli för mycket där heller. 

Elakt var väl fel ordval och behöver inte tas på största allvar. Spydigt och onödigt är kanske bättre ord. Nåväl, det är synd om dottern. Jag har aldrig sett något ha ett så sjukt stort fokus på sitt barn. Verkligen aldrig. När dottern är med så pratar och viskar hon med dottern minst 75% av tiden och typ ignorerar alla vuxna. Dottern himlar med ögonen och försöker tala med alla som man gör i ett sällskap. 

Vad bra att din kompis sa ifrån och mamman lyssnade på det. Att höras en gång om dagen är ju rimligt även som vuxna eller om det är något speciellt flera gånger men att skicka 50 nonsens sms och ringa minst 2 gånger på några timmar som min väninna är stört. Hon gör likadant när dottern är med sin styvfar som har funnits i hennes liv sen hon var tre år. Hon låter inte dom vara ifred heller för t ex en lunch utan ska messa och ringa hela tiden trots att dottern numera är vuxen och dessutom fullständigt trygg med styvpappan. Galet. 
    Anonya skrev 2025-05-29 23:26:54 följande:

Just kommentarerna jag drog är inte det värsta på något sätt men sen övergick tråden i att handla om mammans överdrivna relation till dottern. Uppskattar varningen men det finns ingen risk i hela världen att dom läser det här eller någon som känner oss eller dom. 

• Anonym (Funderar lite)
    Goneril skrev 2025-05-30 02:05:59 följande:
    Det vore inte så bra om dottern eller mamman såg tråden, det skulle antagligen innebära slutet på bekantskapen. TS skulle inte lida så mycket av det eftersom hon börjar tycka att mammans kontroll går till överdr ift, men hennes mans relation med bäste vännen skulle äventyras. Å andra sidan kanske tråden skulle kunna bli en ögonöppnare; det mamman håller på med är ju inte riktigt klokt, på ren svenska. Hon behöver ju professionell hjälp och man undrar ju hur hon klarar sig i andra sammanhang, i yrkeslivet till exempel. En arbetskamrat som håller på så här, vilken fasa! 
    Jag antar att du menar proffshjälp i relation till dottern? Det skulle hon verkligen behöva. Dottern ska börja söka in på olika universitet och ser fram emot det. Vad säger mamman? Att dottern inte behöver oroa sig för att hon kan skaffa en lägenhet och flytta dit vart det än blir?! Fast hon är gift, har ett jobb och är etablerad där hon bor. 

Jag måste än en gång påminna om att dottern är fullt normal, framåt, tuff och inte vill hålla mamma i handen. Det här handlar enbart om mammans uppenbara problem med att låta dottern klara sig själv. 
  • Anonym (H)

Hon låter jävligt stöddig. 

• Raggartjejen
    Anonym skrev 2025-05-29 17:54:00 följande:

ok, men du gav oss bara två kommentarer i ts.

Hon kanske är väldigt orolig kring sitt barn.
    Finns det möjlighet att ni umgås utan dottern så att du inte alltid får se henne i föräldrarollen?

Dottern är myndig = vuxen. 
    Om hon inte är helt söndercurlad så kan hon säkert prata för sig själv.
  • Anonym (Har koll)

Jag tror hon överbeskyddar sin dotter, jag tycker det går till överdrift men vissa föräldrar är sånna.
    Min syster var bara tvungen att kolla en gång till om tårtan verkligen gick att äta, jag hade när jag bjöd familjen talat om att jag gör fika som passar mitt syskonbarn.

• Anonym (Funderar lite)
    Anonym (H) skrev 2025-05-30 14:57:30 följande:

Hon låter jävligt stöddig. 

Det har du rätt i. Jag har bara inte tänkt på henne som sådan men det är precis det hon är förutom när det gäller dottern. 
    Anonym (Har koll) skrev 2025-05-30 15:47:15 följande:

Jag tror hon överbeskyddar sin dotter, jag tycker det går till överdrift men vissa föräldrar är sånna.
    Min syster var bara tvungen att kolla en gång till om tårtan verkligen gick att äta, jag hade när jag bjöd familjen talat om att jag gör fika som passar mitt syskonbarn.

Lite jobbigt bara när det blir så överdrivet att det nästan blir en parodi som den kvinnan jag skriver om.

Hur gammal var ditt syskonbarn och var det att han/hon kan dö eller får ont i magen typ? Gör din syster så hos alla eller var det menat som en pik mot dig att hon inte kan lita på att du gör rätt? 
  • Anonym (d)
    Anonym (Funderar lite) skrev 2025-05-30 18:18:14 följande:
    Det har du rätt i. Jag har bara inte tänkt på henne som sådan men det är precis det hon är förutom när det gäller dottern. 

Lite jobbigt bara när det blir så överdrivet att det nästan blir en parodi som den kvinnan jag skriver om.

Hur gammal var ditt syskonbarn och var det att han/hon kan dö eller får ont i magen typ? Gör din syster så hos alla eller var det menat som en pik mot dig att hon inte kan lita på att du gör rätt? 
    Så man kan ignorera om man "bara får ont i magen" menar du?
    Såklart värre att riskera att dö, men när magen får en chock så gör det förbannat ont ska du veta.

Själv har jag födoämnesallergier och dubbelkollar alltid, upplevs det som jobbigt så skit i att bjuda mig bara.
    JAg är hellre utan din mat än att få en allergisk reaktion.
  • Anonym (P)

Har man gått på några nitar så ser man till att både dubbel- och trippelkolla. 

Själv har jag familj som ofta frågar en extra gång om jag kan äta ditt eller datt, för att försäkra sig om att de inte har glömt eller missuppfattat något, och det uppskattar jag. Hellre att det blir lite tjatigt än att någon får i sig saker den inte tål.
  • Anonym (why)

varför umgås du med någon som pikar dig och håller på? 

Fasa ut henne.

Svar på tråden Är det här elaka kommentarer?