Anonym (P) skrev 2025-05-29 18:32:49 följande:
Som allergiker dubbelkollar jag gärna. Det är vanligt att folk glömmer eller tror att alla allergiker fungerar likadant (t.ex. om A kan äta äpple när det är tillagat så tänker de att det inte är några problem att bjuda B på äppelpaj).
Men med det sagt så verkar ju det huvudsakliga problemet här vara att din kompis inte låter sin dotter leva ett självständigt vuxenliv. Att det slängs en och annan negativ kommentar åt ditt håll är inte okej, förstås, men för att lösa det problemet är det är nog bättre att fokusera på relationen till dottern.
Vem menar du ska fokusera på relationen till dottern? Kommentarerna är trista och blir irriterande när det varje gång kommer några. Dessa var bara dom senaste och inte dom värsta på något sätt.
Anonym (sköldmö) skrev 2025-05-29 18:40:34 följande:
Det hon sade till dig lät otrevligt TS, men inte regelrätt elakt. Mest småspydigt och onödigt. Men om hon ofta är så, skulle jag fundera på om jag orkar umgås med henne, om jag verkligen vill ha en sådan människa i mitt liv.
Sen låter hon sjukt jobbig mot dottern. Stackars tös! Har mamman inget eget liv?
Att messa några gånger är en sak, men att bombardera sitt vuxna barn med sms för ingenting, är något helt annat. Jag förstår att dottern känner sig kvävd.
Jag har en kompis som är enda barnet. När vi var yngre (fast vuxna) kunde hennes mamma ringa henne tio gånger om dagen ibland, för allt och inget. Hon slutade inte förrän min kompis sade ifrån på skarpen.
Nu hörs de kanske en gång om dagen samt ibland på SMS, eller om det är något särskilt. Det kan min kompis stå ut med. Dessutom har hon en son, så hennes mamma kan lägga uppmärksamhet och omsorg på sitt barnbarn i stället. Men han är i tonåren nu, så det får ju inte bli för mycket där heller.
Elakt var väl fel ordval och behöver inte tas på största allvar. Spydigt och onödigt är kanske bättre ord. Nåväl, det är synd om dottern. Jag har aldrig sett något ha ett så sjukt stort fokus på sitt barn. Verkligen aldrig. När dottern är med så pratar och viskar hon med dottern minst 75% av tiden och typ ignorerar alla vuxna. Dottern himlar med ögonen och försöker tala med alla som man gör i ett sällskap.
Vad bra att din kompis sa ifrån och mamman lyssnade på det. Att höras en gång om dagen är ju rimligt även som vuxna eller om det är något speciellt flera gånger men att skicka 50 nonsens sms och ringa minst 2 gånger på några timmar som min väninna är stört. Hon gör likadant när dottern är med sin styvfar som har funnits i hennes liv sen hon var tre år. Hon låter inte dom vara ifred heller för t ex en lunch utan ska messa och ringa hela tiden trots att dottern numera är vuxen och dessutom fullständigt trygg med styvpappan. Galet.
Anonya skrev 2025-05-29 23:26:54 följande:
Mammans relation till dottern är klart överbeskyddande och överdriven. Det är andra i sig inte så farligt, kan jag tycka, men förstår helheten.
Men, tror du inte det finns risk att mamman, dottern eller någon annan som känner dem ser detta? Det vore inte bra varken för mamman, dottern eller dig.
Just kommentarerna jag drog är inte det värsta på något sätt men sen övergick tråden i att handla om mammans överdrivna relation till dottern. Uppskattar varningen men det finns ingen risk i hela världen att dom läser det här eller någon som känner oss eller dom.