Kan du leva (med en med) en alternativ livsstil (ej kriminell eller ngt)
Jag är väl vad man skulle kalla en modern människa. Jag lever centralt, i en hyresrätt. Jag är väl hyfsat ung, strax under 30, så har inte hunnit spara ihop till kontantinsats till en bostadsrätt, särskilt inte här i storstan. Jag jobbar heltid i ett it-relaterat yrke, jag har körkort och äger en billig bil, som iofs inte används jätteofta. Bara om jag ska storhandla, vilket jag gör på typ Ica, Willys och Coop, köpa något otympligt, eller hjälpa morsan som har funktionshinder osv. Till jobbet tar jag buss och tåg. Efter jobbet tar jag en sväng till gymmet eller simhallen tre dagar i veckan, eller förbi morsan om hon behöver något. Jag ägnar kvällarna åt att se på netflix eller spela tv-spel, kanske läsa en bok, Helgerna går till sociala aktiviteter av olika slag. Jag shoppar kläder och uppdaterar garderoben, några plagg säsongsvis. Jag sminkar mig, måttligt till vardags, full face till fest. Jag har en dator som jag uppdaterar med ny hårdvara själv typ vart tredje år, mobilen byts ut vart annat-vart tredje år, osv. Helt enkelt, jag är en hyfsat vanlig, modern kvinna.
Nu har jag råkat kära ner mig i en kvinna vars livsstil är... inte det. Vi träffades på ett adventsmingel i julas. Hon är i samma ålder som jag, strax under 30. Men nästan allt annat är absoluta raka motsatsen. Hon bor en bit utanför stan, på en liten gård, och har ett litet lantbruk för egenhushåll. Hon jobbar förvisso, av någon underlig anledning i samma hus som jag men för ett annat företag, men bara 50%. Hon har ingen bil, int eens körkort. Hon cyklar, eller till och med går! till jobbet., vilket tar henne över 1 / 2,5 timmar, cykel, resp gå. Hennes eftermiddagar och kvällar, och mornar för den delen, går åt att gräva i trädgårdsland och sådant som är väldigt främmande för mig. Hon har en klädstil som påminner mer om 1920 än 2020, kanske ännu tidigare ibland. Hon har en mobil för att hon måste, den är minst 5 år gammal och ligger på köksbänken om hon är hemma, säger hon. Som en fast telefon.
Nu kom frågan upp mellan mig och morsan, om alternativ livsstil man kan leva jämfört med det moderna samhället. Jag har inget bra svar för mig själv än, men frågan är intressant så jag bollar den över till er.