Anonym (TS) skrev 2025-05-30 19:26:34 följande:
Hur överlever man månaden?
Har rätt nyligen behövt lämna ett långt destruktivt förhållande och har således inte hunnit ordna det med ekonomi och allt. Bostadsbidrag dröjer och jag har inte ens råd med alla räkningar. Har precis fått lön och har redan tomt på kontot. Ingen mat hemma. Skolavslutningar väntar och jag kan inte fixa kläder eller annat fint till barnen. Sonen frågade om vi kan göra något mysigt i helgen och det gör så ont att behöva säga nej. Socialen kan inte
hjälpa då jag har en inkomst säger de. Men jag har en rätt låg inkomst och extremt dyr hyra, ska försöka komma härifrån, men det är inget man kan lösa över en natt. Har ni tips på hur man kan överleva tills barnbidraget kommer om tre veckor? Jag är desperat och helt förstörd. Jag är visserligen fri, men jag börjar fundera på om det verkligen var värt det när man lever såhär. :/
Svenska kyrkan kan ibland hjälpa i en akut situation. Be att få prata med någon där. Det vet jag.
Stockholns stadsmission kan ha någon form av hjälp att ge, kolla deras hemsida.
Betala hyran och ring sedan runt till övriga som du har räkningar från som du inte kan betala. Förklara läget och fråga om ni kan lägga upp en avbetalningsplan. Vänta inte med detta, gör det så fort du kan!
I sommar så kan Majblomman ibland bidra till kostnader för aktiviteter för barn. Om du har låg lön och väldigt hög hyra så kan du kvalificera för det.
Jag tror att det finns ett kommunalt bibliotek för fritidsprylar i Fagersjö, om du bor i Stockholms kommun. De ska ha mycket barngrejor enligt lokaltidningen. Det finns också musiekort att låna på vissa bibliotek, de gäller på ett par museer i Stockholms kommun. Finns något liknande i Göteborg vet jag.
Vissa museer har gratis inträde vissa tider.