• Anonym (hundar och ungar)

Har du introducerat bebis för hund? Hur gick det?

Av någon anledning är jag plötsligt nervös. Det är 2 månader kvar tills ungen kommer, och vi har en 3-årig hund. Hunden har varit mer eller mindre klistrad vid min sambo (mamman), ju mer magen vuxit. Hon är jättesöt om det hela, hon och bebisen har buffat på barandra, haha.

Men ändå. Min sambo har nämligen berättat om när hon själv var bebis och hennes mamma hade en hund i tjänsten. Den hunden tyckte INTE om min sambo, både gick undan, visade tänderna och började morra, och till slut fick de omplacera hunden.

Ni andra som haft hund när ni fick första barnet, hur gick det? Har ni några tips och råd, utifallatt?

• Svar på tråden Har du introducerat bebis för hund? Hur gick det?
  • Anonym (Dalatös)

Min dotter fick barn för några månader sedan, och hon och hennes sambo har hund. I samband med förlossningen flyttade hunden hem till sambons föräldrar, och sedan tog de hem hunden på prov några gånger så den fick vänja sig. Efter någon vecka kom hunden hem och stannade över natten och det har gått bra efter det. 

• Anonym (E)

Ena hunden var det inga problem med, den andra var runt 2 år och var väldigt svartsjuk så fort min man hade bebisen, han kom och bufflades och tyckte absolut inte om bebisen, min man fick lägga ner honom på rygg ett par gånger men sen fattade han att han inte var högt på tottenpålen längre, nu är barnet 3 och försöker leka med hunden men han är inte intresserad 

• Anonym (E)

Min bror fick omplacera sin hund då den började göra utfall mot bebisen (fransk bulldog), en annan kompis hund låg hela tiden vid bebisens sida, likaså vår hund när min lillasyster föddes. Det går inte att säga i förväg

• Anonym (Tvillingar)

Vi fick tvillingar när hunden var 11 år. Det största problemet vi hade var att han tog jobbet dom "barnvakt" på alldeles för stort allvar och hade svårt att slappna av och sova, speciellt om vi vuxna sov (för vem skulle ha koll på barnen då). 

När barnen började krypa började han tycka att det var lite jobbigare eftersom de inte höll sig "där de skulle". När de började gå blev det för mycket för honom. Han var då 12,5 år gammal. Han fick flytta hem till mamma och bodde där sista året innan han blev akut sjuk och vi tog bort honom. 

Hade vi fått barn när han var yngre hade det gått mycket bättre. Under en period var han daghund hos en vän som var föräldraledig och han var helt underbar med hennes två yngsta. 

• Alessia

Har fyra barn och har haft hund hela tiden. De var/är alla av retrieverras, människovänliga och följsamma. Hundarna var inget problem. Barnen fick däremot tidigt lära sig att umgås med hund på vettigt sätt. Inte störa sovande hund, inte ta mat, leksak eller godis från hunden, inte dra i svans och öron eller peta i ögon. För krypbarn gällde ofta kompostgaller för dörröppningar för att hunden skulle få vara ifred. Men hundarna var utan undantag tålmodiga mot barnen. Blev det för mycket gick de undan utan att mucka. Dessvärre är ju inte alla hundar eller hundraser sådana. 
    Men att lära barn vad som gäller i umgänget med hund är viktigt, livsviktigt. Hundar är ingen leksak att behandla hur som helst, vilket tyvärr en del föräldrar tycks tro när deras barn hanterar familjens hund.

Svar på tråden Har du introducerat bebis för hund? Hur gick det?