• Anonym (blubla)

Komma upp på morgonen

Jag har så svårt för att göra det. Men det är inte som att jag egentligen kommer i säng särskilt jättesent.

Sanningen är väl snarare att jag inget har att ta mig upp till. Jo, tre dagar i veckan, plus en till dag varannan vecka. Då har jag boendestöd. De kommer kl 13. Jag försöker då gå upp en timme före, eller som absolut senast en halvtimme, då jag vill hinna ta min medicin i lugn och ro innan. Jag ska ta medicinen "vid lunchtid", inte nödvändigtvis med måltid utan bara för att ha en hyfsat fast tid. Det blir lite si och så med det. 

Hur som helst, jag brukar lägga mig i sängen mellan typ 22.30 och midnatt. Beroende på lite så somnar jag kanske mellan midnatt och 02. Beror på om jag startar rätt lista på youtube eller om jag gräver ner mig i något intressant. Om jag startar en av mina "sovlistor", och stänger av bilden och har ljudet på typ 2-3, så somnar jag vanligtvis inom en halvtimme-fytio minuter.

Sen brukar jag vakna runt 8-8,30 och gå upp och gå på toa. Egentligen borde jag väl gå upp då, men till vad? Jag har ingen och inget. Ännu mindre sedan hunden gick bort för två år sedan. Samtidigt, rent objektivt, har jag massor att göra hemma, städ och sånt. Men jag startar oftast bara youtube igen och somnar om, mer eller mindre hårt.

Ibland hör jag om klockan ringer kl 10, ibland inte. Någon slags inbyggd klocka har jag nog ändå, du jag oftast som senast tittar igen på klockan vid 11,30. Då är det bara at vara vaken och slöscrolla youtube och kanske kolla något mer intressant. 

Sen har jag också det här med att jag inte vågar äta innan jag tagit medicinerna "vid lunch". Så en del av det är väl också att undvika att gå upp och vara hungrig.

Jag har faktiskt i dagarna skrivit av skolscheman som jag tänkt att jag kanske kan förhålla mig till på något sätt. Byta ut ämnena mot saker att göra, ha hålltider, osv.

Det här blev väl lite stream-of-consciousness, men men. Ge mig era tankar och frågor och feedback. 

nvh en som mår dåligt 

• Svar på tråden Komma upp på morgonen
  • Anonym (blubla)

Min kropp är allmänt trött.

Torr och stram hud. Ibland hittar jag flagor i min säng som ser ut och käns som bitar av naglarna, men nej, måste vara hudflagor. Jag har böjveckseksem och sår som inte läker ordentligt, jag kliar väl för mycket, framför allt i sömnen.

Lederna knakar, det har de alltid gjort. Jag kan knaka öronen, och resten med. 

Huvudet är nästan ständigt trött. 

Jag har ett ögonfel. En synnedsättning på höger öga. När jag var liten hade jag glasögon, men efter en fullständigt misslyckad synunderesökning när jag var 12 har jag varit utan. Jag ser ändå. Typ, om jag håller för vänster öga kan jag inte se vad jag skriver här nu (24 tums bildskärm på armslängds avstånd), men å andra sidan ser jag nästan perfekt på vänster öga, så mellan dem ser jag perfekt. Min syn är dock inte helt klart, utan flimrig/snöig. Svårt att förklara, men den stör inte synen det bara "finns". Ett vitt papper är inte riktigt vitt, så att säga. Sen har jag också PMS/östrogenpåslag vars enda symptom är extremt dålig syn ett par dagar före mens. Då kan jag vara nästan läsblind. Hurra så kul.

Jag har en konstig känsla i ena ljumsken/höften. Ungefär som att något vill knaka, men inte gör det. 

Huden på smalbenen känns som att den vill spricka. Smörjer och smörjer, men blir aldrig bättre.

• Anonym (-)

Hoppas du är gammal som gatan. Annars ut och hitta på kul saker

• Dexter dot com

Vad är det för medicin du måste ta vid lunch som du inte får äta något på så så länge innan och går det att byta sort så du kan äta några timmar innan?

• Anonym (Em)

En morgonrutin behöver inte vara aktiv eller avancerad. Det kan räcka att byta sängen mot soffan och titta på nyhetsmorgon så att du inte somnar om lika lätt. När du fått in rutinen kanske du somnar tidigare och får mer energi på morgonen och kan lägga till någon hushållssyssla. 

Tycker du att det är svårt så ta hjälp av boendestöd. De kan motovera dig och stötta med schema, eller renyav komma till dig på morgonen istället för rutinens skull.

• Anonym (blubla)

I natt var... hemskt...Det var länge sen jag faktiskt var sömnlös långt efter soluppgången.... Jag hostade som en tok också, vilket inte slutade väl. Mitt täcke ligger på balkongen sen dess. Jaja, jag ska tvätta på tisdag.

• Anonym (blubla)
    Anonym (-) skrev 2025-05-31 01:55:09 följande:

Hoppas du är gammal som gatan. Annars ut och hitta på kul saker

Tja, jag känner mig i alla fall gammal som gatan. Sen att det står i papprena att jag är född 1994 är en annan femma.
  • Anonym (blubla)
    Dexter dot com skrev 2025-05-31 05:58:19 följande:

Vad är det för medicin du måste ta vid lunch som du inte får äta något på så så länge innan och går det att byta sort så du kan äta några timmar innan?

Nja, det är inte så att jag måste ta medicinen vid lunch. Poängen är att den anses verkar i ca 24-28 timmar, och att jag vanligtvis är vaken vid lunch. Och jag får äta före, det är jag som har en hangup/har erfarenhet av att jag kan må dåligt/bli sämre om jag äter när det bara är ett par timmar kvar. Det kan vara så att min kropp metaboliserar medicinen snabbare, Vi har pratat om att dela dosen efter sommaren och se om det fungerar bättre.
  • Anonym (blubla)
    Anonym (Em) skrev 2025-05-31 12:26:44 följande:

En morgonrutin behöver inte vara aktiv eller avancerad. Det kan räcka att byta sängen mot soffan och titta på nyhetsmorgon så att du inte somnar om lika lätt. När du fått in rutinen kanske du somnar tidigare och får mer energi på morgonen och kan lägga till någon hushållssyssla. 

Tycker du att det är svårt så ta hjälp av boendestöd. De kan motovera dig och stötta med schema, eller renyav komma till dig på morgonen istället för rutinens skull.

Om jag hade en tv vid soffan, då. Men jag har ju ett skrivbord, så det skulle vara det då. Och jag behöver en ny soffa, den jag har är en gammal, en gång vit, lädersoffa som var occuperad av en hund i 15 år. Den är varken vit eller hel längre.

Boendestödet är... en historia för sig, om vi säger så. Bra att ha, men inte till allt. 
Svar på tråden Komma upp på morgonen