• Anonym (Illamående)

Illamående gravid

Hej, 

Har en väninna som är i v.8. Kraftig illamående. Fått Lergigan mot det, men hjälper inte. Jag haft samma när jag var gravid med min dotter för 20 år sedan. Min barnmorska rekommenderade ingefära kapslar vilket hjälpte. Max 1 gram kan man ta som gravid. Någon som har erfarenhet av ingefära och graviditetsillamående?

• Svar på tråden Illamående gravid
  • Anonym (Maggan)

Som gravid får man helt enkelt prova sig fram till vad sim kan lindra och hjälpa mot illamående.  
    En del mår bra av att småtugga på saker under dagen och klarar sig bättre på det än stora fasta  måltider,  en del sippar bubbelvatten , andra mår bra av svalka tex med fläkt inomhus,  en del vill ha värme, en del.äter mandlar,andra äter gurka   etc etc...

Själv mådde jag hyggligt när blodsockret låg på en jäm nivå så jag hade alltid en flaska vatten i närheten så jag inte torkade ut och hade alltid något litet att tugga på som äppelklyftor, kex, tärnad ost osv . Åt alltid några tuggor på morgonen innan jag klev upp så slapp jag akut illamående och slapp kräkas. Slarvade jag med vatten eller nåt ätbart  var det kört direkt ... 

Obs...ibland kan man må bättre av att BORT något man redan gör eller äter .  Stark duschtvål, kaffet, läsken, tuggummi, parfymen, tajta jeans , smöriga såser , kassa matvanor , sena nätter, stress, tobak,   etc  kan ju göra att man mår ännu mer illa 

Blir det alldeles för jobbigt måste hon ringa sjukvården för mer hjälp

Svar på tråden Illamående gravid