• Anonym (Less)

Min pojkvän tar allt personligt

Jag har mått väldigt dåligt senaste månaderna, med bland annat extrem trötthet. Det "konfronterar" han mig om titt som tätt, ifrågasätter varför jag inte hör av mig som tidigare, han säger att mitt röstläge förändrats osv... och om jag avvisar hans sexinviter börjar han fråga om jag inte tänder på honom längre, eller ännu mer provocerande - frågar om det är för att jag inte gillar att han "tar kommandot", att jag vill vara den som initierar.

Det är massor av sånt här och jag håller verkligen på att tappa det känner jag...

Någon med råd? Han pendlar det här med att vara väldigt förstående...

• Svar på tråden Min pojkvän tar allt personligt
  • Anonym (123456)

Det är när det är svårt som man märker vad folk går för. Detta är kanske inte någon för dig? Eller har han dålig självkänsla?

• Anonym (L)

Usch, det där låter som mitt ex och det var en av anledningarna till att han blev mitt ex. 

Han höll på så när mitt barn låg på sjukhus. Jag var förstås helt fokuserad på mitt barn och väldigt uppriven för det var ett allvarligt läge. 

Då höll han på och messade och undrade varför jag inte hörde av mig så ofta som han ville. Han undrade om jag inte var intresserad längre eller om jag var sur på honom. Han visste alltså att jag var på sjukhuset med mitt allvarligt sjuka barn. 

Jag håller med ovanstående om att det är i svåra lägen som man ser vad någon går för. 

Jag skulle se din pojkväns beteende som en red flag. Det tyder på att han är otroligt självcentrerad, har dålig inlevelseförmåga/empati och är kontrollerande.

När du behöver hans stöd som mest så gör han situationen ännu värre och tar i stället för ger energi. 

Han verkar även manipulativ och frågan är om hans tillfälliga förståelse handlar mer om att blidka dig än verklig oro och omtänksamhet. 

Säg att du vill ta en paus så att du kan fokusera på ditt mående eftersom han bara gör allt värre. 

• Anonym (a)

Han undrar om det beror på honom. Sådär som du beskriver kan folk bli när de börjar fundera över om förhållandet är rätt. Så han är väl orolig. Hur skulle du önska att han hanterar det istället? Sin oro alltså, om det nu är det han har.

• Anonym (Många)

Många män/ killar har ingen förståelse för när kvinnan mår dåligt eller genomgår kriser. Kanske för att de inte själv kan relatera till det, och därför tar de det personligt. Men när män mår dåligt och genomgår kriser förväntas det att kvinnan ska finnas där och trösta och stötta dem. Prata med honom och var tydlig med att du inte känner för sex eller att prata om sådant du inte är intresserad av i det mående du är i. Kommunikation är A och O i förhållanden.

• Anonym (Kvinna)

Min man var sådär i början men det har blivit bättre. Tror att det har hjälpt att jag började berätta varför jag inte vill. Inte så att jag behöver ha någon utläggning utan bara ett ord om att jag är trött eller mår dåligt.

• Tecum

Jag tolkar honom som att han är orolig över din förändring och är rädd att du håller på att lämna honom. Så övertänker han och agerar så att hans oro faktiskt kan bli självuppfyllande.
    Prova med att prata igenom allt med honom, hur du känner dig, att sex inte är prioriterat just nu pga detta och hur du vill att han ska vara mot dig och att du .känner dig pressad.

• Anonym (Less)

Ja han har definitivt dålig självkänsla, men det här tär verkligen... det spelar ingen roll vad jag säger, det är bara en tidsfråga till nästa sak... vi har varit tillsammans i 2,5 år, så speciellt nytt är det inte heller...

• Anonym (L)
    Anonym (Less) skrev 2025-05-31 19:54:44 följande:

Ja han har definitivt dålig självkänsla, men det här tär verkligen... det spelar ingen roll vad jag säger, det är bara en tidsfråga till nästa sak... vi har varit tillsammans i 2,5 år, så speciellt nytt är det inte heller...

Då är det kanske dags att gå. Antar att du redan har pratat med honom om det här och har det inte skett någon förändring så är det inte mycket mer du kan göra 
Svar på tråden Min pojkvän tar allt personligt