Fler med övervikt som vill bli gravida och som vill följas åt på barn- och viktresan?
Kort version: Jag har gått ner mycket i vikt, vill bli gravid och har som mål att inte gå upp i vikt under graviditet (pga fortfarande överviktig). Fler med samma mål som vill följas åt och utbyta erfarenheter?
Lång version: Jag har kämpat mig ner från bmi 34 till 27 det senaste året, dvs gått från fetma till "bara" övervikt. Är inte klar med min viktresa men börjar däremot känna att min kropp nog skulle klara en graviditet nu. Har ett barn sedan tidigare som är tonåring nu, så det var länge sen jag var gravid sist.
När jag blev gravid sist hade jag bmi 31 och gick upp till bmi 39 innan förlossningen. Det var givetvis inte bra att jag som redan hade mycket övervikt gick upp så mycket (ca 20 kg). Jag fick på slutet högt blodtryck, blev väldigt svullen och fick sättas igång. Det blev en del komplikationer efter förlossningen.
Den här gången är jag alltså MYCKET äldre iom att mitt barn är tonåring nu, och därför känns det extra viktigt att vara i hyfsad form och inte väga alltför mycket när/om jag blir gravid igen. Vill ge mig själv så bra förutsättningar som möjligt att klara av en graviditet och minska risken för komplikationer, både för mig och barnet.
Jag vet inte om jag är gravid, vi är bara på första månaden sedan vi bestämde oss för att försöka. Men har haft en del konstiga symptom och känningar de senaste veckorna, så har tänkt testa mig om två dagar om inte mensen kommit då. Mensen är just nu ca 2 dagar sen. Så fort jag är bekräftat gravid tänker jag MVC med önskemål om att få träffa en dietist. Vill lägga upp en plan för hur jag ska äta och ta hand om mig för att (helst) stå still i vikt under graviditeten. Vill under inga omständigheter "tappa" det stora arbete jag gjort med min viktresa det senare året. Observera att det här ENBART har med hälsa att göra, det är absolut inte fråga om komplex, utseende, ätstörningar eller liknande.