• Anonym (Lilla K)

När är det för sent för bröstinplantat?

Fyller 49 i år och funderar på att operera brösten men undrar om jag är för gammal? 

• Svar på tråden När är det för sent för bröstinplantat?
  • Anonym (Moa)

Jag är snart 40 år och klar med barn. Har tre fina ungar som jag ammat 4 år sammanlagt. Mina bröst är stora (80E) och hänger lite, men det är främst hud överskott och gigantiska vårtgårdar jag vill åtgärda. Vårtgårdarna är så stora att de sticker över de flesta bh-kanter och är cirka 10cm i diameter, har växt för varje graviditet. 

Jag har bokat konsultation i augusti med operation i september. Bröstlyft med implantat samt vårtgårdsreduktion blir det för min del. Planen är att det ska bli en D-kupa och små gulliga bröstvårtor.

Läkaren som ska operera mig ska se om det går att göra ett donut-lyft i och med att jag har stå stora vårtgårdar. Annars blir det ett ankarlyft. Jag har bra läkkött så hoppas på att ankarärret läker fint. Det är väl det jag mest är orolig över. 

• Anonym (Inny)
    Anonym (minna) skrev 2025-06-03 10:24:29 följande:
    Ca 5% av svenska kvinnor har bröstimplantat, lite fler bland yngre kvinnor. 
    3.9 % enligt AI-svar på Google. Fortfarande en överväldigande majoritet av kvinnor som använder sitt förnuft och inte låter fåfängan styra deras beslut.
  • Anonym (Pattar)
    Anonym (Inny) skrev 2025-06-03 01:41:41 följande:
    Turkiet är väl en av de sämsta länderna att åka till för plastikkirurgiska ingrepp. Många bluffmakare där som inte vet vad de håller på med, vilket patienten också får betala dyrt för, bildligt talat. 
    De har duktiga "rumpdoktorer".
  • Anonym (man51)

Min särbo som är 50+ har implantat. När vi träffades så var det inget jag tänkte på, eller ens visste om (det framkom efter x antal veckor), mer än att jag (givetvis) observerade att hon hade lite större bröst. Men det finns det ju gott om kvinnor som har även i "högre" ålder. Samt att min kvinna är även (av naturen) lite kurvig...

Inte ens när vi var nakna tillsammans första gången så var det helt uppenbart kan tilläggas... de är lite större, lite "rundare", lite "fastare"... men inga "fantasituttar",  återigen jag har träffat på kvinnor som av naturen har den typen av bröst även i högre ålder, och efter x antal förlossningar.

Jag anser och har alltid ansett att du som kvinna äger din kropp. Vill du skaffa implantat - upp till dig. Men gör det för din egen (!) skull. Inte för någon annans. Men gör din hemläxa, välj klink med omsorg, läs på. Pro's and con's och allt det.

Bevekelsegrunderna till varför min särbo skaffade implantat? Ingen aning och anser inte heller att det är min business... 

Kan väl tillägga att min kvinna pysslar inte med botox och fillers och extra allt... man behöver inte go bananas... 

• Anonym (Pattar)
    Anonym (man51) skrev 2025-06-03 13:44:38 följande:

Min särbo som är 50+ har implantat. När vi träffades så var det inget jag tänkte på, eller ens visste om (det framkom efter x antal veckor), mer än att jag (givetvis) observerade att hon hade lite större bröst. Men det finns det ju gott om kvinnor som har även i "högre" ålder. Samt att min kvinna är även (av naturen) lite kurvig...

Inte ens när vi var nakna tillsammans första gången så var det helt uppenbart kan tilläggas... de är lite större, lite "rundare", lite "fastare"... men inga "fantasituttar",  återigen jag har träffat på kvinnor som av naturen har den typen av bröst även i högre ålder, och efter x antal förlossningar.

Jag anser och har alltid ansett att du som kvinna äger din kropp. Vill du skaffa implantat - upp till dig. Men gör det för din egen (!) skull. Inte för någon annans. Men gör din hemläxa, välj klink med omsorg, läs på. Pro's and con's och allt det.

Bevekelsegrunderna till varför min särbo skaffade implantat? Ingen aning och anser inte heller att det är min business... 

Kan väl tillägga att min kvinna pysslar inte med botox och fillers och extra allt... man behöver inte go bananas... 

Så är det. Det är hennes liv, hennes pattar och hennes beslut.
  • Anonym (Inny)
    Anonym (Pattar) skrev 2025-06-03 13:21:45 följande:
    De har duktiga "rumpdoktorer".
    Tvärtom skulle jag tro. Och BBL är ett högst dumdristigt och riskfyllt ingrepp att göra. Finns spånankor till kvinnor som dött till följd av misslyckade sådana. 
  • Anonym (Quinny)

Jobba på att acceptera din kropp istället. Även acceptera din ålder. Håll inte på med implantat och skit nu. Det är hela kvinnan och hennes sätt att vara som är viktigast. Inte några uppumpade bröst. Gör du det ändå så står det inte länge på tills du vill lyfta arslet också. 

• Anonym (KG)
    Anonym (minna) skrev 2025-06-02 09:37:02 följande:
    Tack för dina tankar, men du lever kvar i någon slags bild av bröstimplantat från tidigt 90-tal. Dagens implantat ser extremt naturliga ut och om man gör en normal storlek är det ingen som ser att det är implantat utom när man ligger ner.

Det är definitivt inte försent att fixa brösten vid 49, 50+ är förmodligen en av de vanligaste åldersgrupperna som opererar brösten på grund av att man då är klar med barnafödande och brösten har börjat tappa en del av sin form och spänst. 

Det handlar inte om att attrahera unga män utan snarare om att kunna bära upp toppar och bikinis på ett sätt som man önskar. Rumpan är påverkbar med träning, det är inte brösten. Dessutom är en rumpförstoring en av de mest riskfyllda skönhetsoperationerna. 

Håller helt med. Det är stor skillnad på gamla implantat eller kanske även om man väljer nåt billigt idag. Mitt ex. gjorde väldigt snygga, mjuka och klämvänliga för några år sen. Sen blev jag singel och träffade en tjej vars bröst nästan såg likadana ut men dom var stenhårda. Det var nästan komiskt hur mkt sämre hennes sillisar var. 

Jag tycker TS ska göra som hon känner. Det jag har märkt på de tjejer i min närhet som haft sargade bröst efter graviditet och skaffat implantat är att de är väldigt nöjda och fått en boost när de klär sig, är på stranden etc. 

Du behöver inte vara rädd för att folk ska tycka det ser ut som att två stenhårda 90tals porrfilmsbröst iaf. Den tiden är förbi.

• Anonym (f)
    Anonym (Quinny) skrev 2025-06-25 10:13:57 följande:

Jobba på att acceptera din kropp istället. Även acceptera din ålder. Håll inte på med implantat och skit nu. Det är hela kvinnan och hennes sätt att vara som är viktigast. Inte några uppumpade bröst. Gör du det ändå så står det inte länge på tills du vill lyfta arslet också. 

Jag tänker att det är hennes beslut. Jag kommer också göra en operation, av min mage som har bristningar över hela nedre delen, och lös hud som hänger. så har jag haft sedan jag fick mitt första barn som 23-åring, men har inte haft råd att åtgärda det.  Sedan kommer jag även göra bröstlyft och då behövs i mitt fall implantat eftersom jag inte har någon bröstvävnad kvar i stort sett, bara lös hängande hud.

Jag tycker inte man ska behöva se ut som en nittioåring som 40 plus (ännu värre när jag var 23 och såg ut så) det finns ingen anledning om man vill och kan fixa det.
  • Anonym (f)

I övrigt ser jag bättre ut i kroppen än när jag var mellan 20-30, tränar mer, är smalare och starkare. Livet slutar inte förrän man dör.

• Anonym (Nej, inte för gammal)

Nej, du är inte för gammal. Vet kvinnor på 55 som gjort det.

Svar på tråden När är det för sent för bröstinplantat?