• Anonym (Grubblare)

Vilket namn är finast?

Sitter och grubblar på vilket pojknamn som är finast. Vill helst ha något som inte är allt för vanligt men tyvärr har ett par av mina favoritnamn precis kommit upp och toppar populära babynamn. Första barnet så inga syskon att synka namnet med. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn är finast?
  • Anonym (?)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-06-01 22:33:53 följande:
    Alla namnen är ju helt normala namn. Vad gnäller du om? Att dina ungar valt att ta ditt efternamn är vil ditt fel, byt till Svensson om det inte passar.
    Nu var det ju de som hade chansen när de gifte sig. Valet var Engström eller ett namn som måste bokstaveras i all oändlighet. 
    Jag gnäller inte men konstaterar att det kan vara olika lätt. 
    Varför välja den svåra vägen bara för att vara "unik"? 
  • Anonym (Grubblare)
    Anonym (?) skrev 2025-06-01 22:09:57 följande:
    Är ju det jag säger, namnet ska funka överallt. Börje, Gösta eller Ingeborg är ju problematiskt. 
    Kristina kan bli Krishteena, Nina kan bli Ninah eller varför inte döpa sin dotter till Juni?? Konstiga stavningar tenderar att bli WT- de kuxe.
    Och dessutom - undvik dubbelnamn, Britt-Marie, Rolf-Ulrik (jo. på riktigt) o.s.v
    Ann-Kristin ger ju i alla fall Anki som smeknamn.....
    Du får gärna kommentera just namnförslagen jag angivit ovan. Det är ju just de namnen jag väljer emellan och inga andra namn. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Grubblare) skrev 2025-06-01 22:49:24 följande:
    Du får gärna kommentera just namnförslagen jag angivit ovan. Det är ju just de namnen jag väljer emellan och inga andra namn. 
    Inga av de namnen står med i din trådstart.
  • Anonym (?)

Sorry - missförstod att du reagerat på mina namnförslag. 
    Av dina så skulle jag motvilligt köra på Henry som faktiskt funkar även i internationell miljö.
    Min son heter Ludvig vilket funkar internationellt och ger ett givet smeknamn - Ludde.
    OBS - enkelt v! Viktigt!

• Anonym (E)
    Anonym (?) skrev 2025-06-01 22:09:57 följande:
    Är ju det jag säger, namnet ska funka överallt. Börje, Gösta eller Ingeborg är ju problematiskt. 
    Kristina kan bli Krishteena, Nina kan bli Ninah eller varför inte döpa sin dotter till Juni?? Konstiga stavningar tenderar att bli WT- de kuxe.
    Och dessutom - undvik dubbelnamn, Britt-Marie, Rolf-Ulrik (jo. på riktigt) o.s.v
    Ann-Kristin ger ju i alla fall Anki som smeknamn.....
    Med överallt menar du den anglosaxiska världen eller? Har svårt att tro att det finns namn som funkar exakt överallt, och jag fattar inte varför man ska vara så otroligt noga med att det aka funka i helt andra miljöer än den man bor i. Vad är så svårt med att heta Börje? Jag har ett ö i mitt efternamn och har aldrig haft nåt problem med det - självklart är jag van vid att prickarna försvinner utomlands men so what? Ska allt utslätas till en homogen sörja där alla heter John?
  • Anonym (C)
    Anonym (E) skrev 2025-06-01 23:22:11 följande:
    Med överallt menar du den anglosaxiska världen eller? Har svårt att tro att det finns namn som funkar exakt överallt, och jag fattar inte varför man ska vara så otroligt noga med att det aka funka i helt andra miljöer än den man bor i. Vad är så svårt med att heta Börje? Jag har ett ö i mitt efternamn och har aldrig haft nåt problem med det - självklart är jag van vid att prickarna försvinner utomlands men so what? Ska allt utslätas till en homogen sörja där alla heter John?
    Förstår inte heller varför namnet ska fungera i andra miljöer.
  • Xenia
    Anonym (?) skrev 2025-06-01 22:46:40 följande:
    Nu var det ju de som hade chansen när de gifte sig. Valet var Engström eller ett namn som måste bokstaveras i all oändlighet. 
    Jag gnäller inte men konstaterar att det kan vara olika lätt. 
    Varför välja den svåra vägen bara för att vara "unik"? 
    Därför att man inte vill vara en i mängden. Jättetråkigt om alla ska välja supervanliga namn när det finns så många.

Dina barn uppskattar ditt ovanliga efternamn, var glad för det.

Jag har hela livet haft ett ovanligt förnamn och efternamn, so what? Att behöva upprepa det eller stava det var ett pris jag gärna betalade för att slippa vara en av fyra i klassen med samma namn.

När vi fick en dotter så fick hon ett ovanligt (men inte superunikt) förnamn.
  • Xenia
    Anonym (E) skrev 2025-06-01 23:22:11 följande:
    Ja, jag tycker det är att utarma vår namnskatt att inte våga välja något namn som inte också är engelskt. Man kan ju alltid välja ett "internationellt" aka anglosaxiskt andranamn om man är rädd att det skulle bli ett så stort problem i framtiden.

Det kanske inte är USA som är supermakten i framtiden, välj ett namn som funkar på kinesiska! Oskyldig
  • Xenia
    Anonym (Grubblare) skrev 2025-06-01 11:12:43 följande:
    Vilket namn är finast?

Sitter och grubblar på vilket pojknamn som är finast. Vill helst ha något som inte är allt för vanligt men tyvärr har ett par av mina favoritnamn precis kommit upp och toppar populära babynamn. Första barnet så inga syskon att synka namnet med. 

Alla namnen är iofs fina. Men jag röstade på Adrian, eftersom det är det namn jag själv skulle valt av dessa. Inte överanvänt. Smeknamnet lär väl bli Adde.
  • Anonym (Grubblare)
    Xenia skrev 2025-06-02 01:45:40 följande:
    Ja, jag tycker det är att utarma vår namnskatt att inte våga välja något namn som inte också är engelskt. Man kan ju alltid välja ett "internationellt" aka anglosaxiskt andranamn om man är rädd att det skulle bli ett så stort problem i framtiden.

Det kanske inte är USA som är supermakten i framtiden, välj ett namn som funkar på kinesiska! Oskyldig
    Som jag skrev ovan råkar vi ha koppling till USA då vi har familj där och även bott och jobbat där. Vi spenderar mycket tid där och känns bara onödigt att välja ett namn som inte fungerar väl där. Annars väldigt glad i klassiska svenska namn som tex Ylva men tyvärr gör de sig dåligt internationellt. 
  • Xenia

Ylva vore inget problem, även om de skulle uttala det Ilva. Men det är något man får räkna med när man bor utomlands. Inte ens Eric uttalas precis likadant på engelska. Samma sak med Gunnar.

Det finns ju så många invandrare och invandrarättlingar från hela världen i USA, konstigt om de blir alldeles ställda så fort de stöter på ett icke-engelskt namn.

• Anonym (Grubblare)
    Xenia skrev 2025-06-06 13:00:25 följande:

Ylva vore inget problem, även om de skulle uttala det Ilva. Men det är något man får räkna med när man bor utomlands. Inte ens Eric uttalas precis likadant på engelska. Samma sak med Gunnar.

Det finns ju så många invandrare och invandrarättlingar från hela världen i USA, konstigt om de blir alldeles ställda så fort de stöter på ett icke-engelskt namn.

Allt går absolut men som sagt har jag tänkt undvika att skapa vad jag anser är onödiga problem för mitt barn med sitt namn i framtiden. 
  • Anonym (?)
    Xenia skrev 2025-06-02 01:40:25 följande:
    Därför att man inte vill vara en i mängden. Jättetråkigt om alla ska välja supervanliga namn när det finns så många.

Dina barn uppskattar ditt ovanliga efternamn, var glad för det.

Jag har hela livet haft ett ovanligt förnamn och efternamn, so what? Att behöva upprepa det eller stava det var ett pris jag gärna betalade för att slippa vara en av fyra i klassen med samma namn.

När vi fick en dotter så fick hon ett ovanligt (men inte superunikt) förnamn.
    Man kan stå ut från mängden genom att vara en unik och bra person. 
    Namnet säger förvisso inget om personligheten men jag hade inte haft något emot om mina päron hade valt farsans namn - Andersson.
    Jag blir inte "unik" genom mitt namn utan genom min person. Det finns bara en av mig .... tack och lov, hahaha
  • Anonym (Grubblare)
    Pehrmedh skrev 2025-06-02 00:18:52 följande:

Herman eller kanske Gabriel.
    Bara han inte får heta Kevin.

Gabriel var ett fint förslag 
  • trollhona
    Anonym (Grubblare) skrev 2025-06-06 12:36:52 följande:
    Som jag skrev ovan råkar vi ha koppling till USA då vi har familj där och även bott och jobbat där. Vi spenderar mycket tid där och känns bara onödigt att välja ett namn som inte fungerar väl där. Annars väldigt glad i klassiska svenska namn som tex Ylva men tyvärr gör de sig dåligt internationellt. 
    Om det är ett av kriterierna att namnet ska fungera även i USA så finns det ju namn som går bra på bägge platserna.
    Axel, Thor, Oscar, Benjamin, Emmanuel, Gabriel, Uriel, Nicholas  exempelvis
  • Anonym (Grubblare)
    trollhona skrev 2025-06-06 23:02:51 följande:
    Om det är ett av kriterierna att namnet ska fungera även i USA så finns det ju namn som går bra på bägge platserna.
    Axel, Thor, Oscar, Benjamin, Emmanuel, Gabriel, Uriel, Nicholas  exempelvis
    Har ?tyvärr? syskonbarn som heter Axel och Nicolas. Gillar Verkligen namnet Axel.
    Oscar och Gabriel var dock fina förslag. Ska fundera
  • Anonym (unni)

Namn som funkar är svårt. Gillar ju Valter (känner en Walter numera så jag vill ju helst stava det med W, men det är ju för att jag lärt mig det). 

Namn som funkar, men vet inte om det är namn som passar er namnsmak. 

Elias
    Isak 
    Vicent
    Ludvig (oh! Finns en jättebra engelsk pusseldeckarserie på SVT-play med det namnet)
    Aron
    Leo
    Simon
    Carl
    Albert
    William
    Theo/Theodore

Ang populära babynamn som du skriver i första inlägget så har du i princip skrivit upp ett fotbollslag med killar som ska börja gymnasiet nu, så det är namn som varit gångbara de senaste 15-20 åren. Möjligen har de inte haft någon Henry i laget, men annars har det varit de andra namnen. 

Svar på tråden Vilket namn är finast?