• Anonym (E)

Är det en normal reaktion från en partner efter att man varit borta en helg?

Jag har precis kommit hem efter att ha varit bortrest över helgen (vilket är ovanligt för mig, det är oftast min partner som reser bort). När han är borta saknar jag honom alltid massor och blir supermysig och klängig när han kommer hem.

Men nu när det var jag som kom hem, mötte han mig i dörren, gav mig en snabb kram, sa att han redan hade ätit (jag trodde vi skulle käka ihop) och att jag fick fixa något själv om jag var hungrig. Sen gick han och la sig i sängen, klockan var typ 18. Ingen fråga om hur jag haft det eller hur helgen varit.
    Är det här en rimlig reaktion? Bör jag ta upp det, eller överreagerar jag?
  • Svar på tråden Är det en normal reaktion från en partner efter att man varit borta en helg?
  • Anonym (Tänk positivt)

Tänk positivt och var glad att du kunde åka iväg och att han ställde upp på att lösa markservicen själv under tiden så att du fick möjligheten. 

Du bör såklart ta hand om honom lite extra nu i veckan, laga mat han tycker om, gosa med honom och visa att du saknat honom osv. Så han känner att det är hos honom du hör hemma så att säga. 

• Anonym (N)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-06-01 22:08:18 följande:

Det här är omöjligt att svara på eftersom det inte finns information om varför du för ovanlighetens skull var borta,  vem du var iväg med. hur er relation i övrigt funkar, är ni svartsjuka av er, har ni överhuvudtaget kommunicerat med varandra under helgen , hade ni kommit överens om en tid du skulle vara hemma, hade han egna planer för helgen,  är han van att sköta hemmet själv ., har du gjort bort dig under helgen och han vet om det ....etc etc.....

Så lite mer bakgrundsinformation vore bra....

Detta! 

Hade min man varit borta men vi ändå haft kontakt så finns det väl inte så mycket att fråga om, samma med middagen, visste han att du skulle komma hem vid den tiden? Han kanske trodde du skulle komma senare och hade planerat att ligga i sängen och titta på tv en stund eller nåt, hade ni kommunicerat om tiden så är det konstigt att varken du eller han tog upp frågan om middag, det är ju en så vanlig tid att äta vid. Jag hade definitivt gått in i sovrummet och frågat om det hade hänt något 
  • Anonym (Myskologen)

En annan teori är att han har vänstrat medan du var iväg. Därför blev det bara en snabb kram (han vill inte ha sex samma dygn med dig för det känns extra skabbigt) och han skäms en smula nu och "gömmer sig".

Hur ofta brukar ni ha sex?

• Tecum

Var han okej med att du åkte iväg? Han ni haft  någon mobilkontakt de dagarna? Är svaret ja är han inte sur utan antingen är han trött eller är han inte typen som är översvallande och måste göra en stor sak av allt.

Vi kan inte svara utan mer bakgrundsinfo om hur han brukar vara. Bara för att du beter dig på ett visst sätt när han varit iväg behöver inte han göra det. 

• Anonym (Drömmaren)

Jag har en lite fånig vision. När jag kommer hem, kliver av tåget på perrongen, så kommer Hon springande emot mig i slow motion, med håret fläktande runt sig, och kastar sig i mina armar. "Jag har saknat dig", viskar hon i mitt öra.

Så där ser det tyvärr aldrig ut. "Det finns mat i kylen, jag är hos dottern", är mer troligt.

Jag är känslig för att bli avvisad, det gör mig orolig och ledsen. "Men D, du har varit borta i två dagar, hallå..."

Ofta när vi har varit separerade så tar det ett par dagar innan jag kan vara trevlig igen. Det är som att jag kräver extra uppmärksamhet och uppvaktning, efter "separationen".

Fånigt? Så förlåt mig Gud.

• Swedman

Hans beteende låter normalt om han nu var väldigt trött även om jag tycker han borde ha frågat hur du haft det och gett dig mer uppmärksamhet. 
    Den händelsen skulle jag inte ha dragit några förhastade slutsatser om. Är det ett mönster han har är det en annan sak..

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Drömmaren) skrev 2025-06-03 08:44:52 följande:

Jag har en lite fånig vision. När jag kommer hem, kliver av tåget på perrongen, så kommer Hon springande emot mig i slow motion, med håret fläktande runt sig, och kastar sig i mina armar. "Jag har saknat dig", viskar hon i mitt öra.

Så där ser det tyvärr aldrig ut. "Det finns mat i kylen, jag är hos dottern", är mer troligt.

Jag är känslig för att bli avvisad, det gör mig orolig och ledsen. "Men D, du har varit borta i två dagar, hallå..."

Ofta när vi har varit separerade så tar det ett par dagar innan jag kan vara trevlig igen. Det är som att jag kräver extra uppmärksamhet och uppvaktning, efter "separationen".

Ja, fånigt. Eller rättare sagt omoget. Men du är kanske ung. 
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Tänk positivt) skrev 2025-06-02 15:26:13 följande:

Tänk positivt och var glad att du kunde åka iväg och att han ställde upp på att lösa markservicen själv under tiden så att du fick möjligheten. 

Du bör såklart ta hand om honom lite extra nu i veckan, laga mat han tycker om, gosa med honom och visa att du saknat honom osv. Så han känner att det är hos honom du hör hemma så att säga. 

Va?! 

jag hade haft det mycket svårt att gulla och passa upp på någon som gjort mig besviken, skulle gå helt emot mina känslor.
    Tvi vale.

och ställde upp?! Är det något man ska vara tacksam för? 

jag tar ialla fall för givet att man ger varandra frihet utan att behöva göra en motprestation. 

• Anonym (Erfaren_man)

Jag tycker det verkar som att han är sur över att du åkte iväg. Var det en partyresa med väninnorna, där han varit orolig över vad du eventuellt gjort? 
    Har du en historik av otrohet och/eller fylla? 

Alternativt är han omogen och har känt sig åsidosatt över att du valde att åka iväg utan honom.

• Anonym (Drömmaren)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-06-03 09:12:01 följande:
    Ja, fånigt. Eller rättare sagt omoget. Men du är kanske ung. 
    Ja, lite fånig är jag. Men så är jag ju bara 71 år gammal.
  • Anonym (Trött?)

Allvarligt? En vuxen människa ska väl klara av att ta hand om sig själv en helg. Det är inget han ska få medalj för.
  • Anonym (Dess)

Men det brukar ju vara han som är bortrest i det förhållandet!

TS beskrivning visa mer en slags bestraffning från hans sida för att hon har varit bortrest. Man kan ju undra vad han brukar göra på sina resor eller om han är de kontrollerande typen!

Tänk inte positivt i alla lägen, tänk konstruktivt!
  • Anonym (Dess)
    Anonym (Drömmaren) skrev 2025-06-03 08:44:52 följande:

Antagligen något från barndomen som har satt spår. Men visst, en riktig kram är fint att få när man har varit borta!
  • nihka

Tänk vad han ställde upp med att klä och föda sig själv när TS var bort några dagar. Klart han ska bli omhändertagen nu. Stackarn har ju fått fixa sitt eget kaffe i flera dagar.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (C)
    Anonym (Trött?) skrev 2025-06-04 11:05:26 följande:
    Allvarligt? En vuxen människa ska väl klara av att ta hand om sig själv en helg. Det är inget han ska få medalj för.
    Ha, ha, nej verkligen inte.
  • Anonym (tönten)
    Anonym (E) skrev 2025-06-01 18:51:45 följande:
    Är det en normal reaktion från en partner efter att man varit borta en helg?

Jag har precis kommit hem efter att ha varit bortrest över helgen (vilket är ovanligt för mig, det är oftast min partner som reser bort). När han är borta saknar jag honom alltid massor och blir supermysig och klängig när han kommer hem.

Men nu när det var jag som kom hem, mötte han mig i dörren, gav mig en snabb kram, sa att han redan hade ätit (jag trodde vi skulle käka ihop) och att jag fick fixa något själv om jag var hungrig. Sen gick han och la sig i sängen, klockan var typ 18. Ingen fråga om hur jag haft det eller hur helgen varit.
    Är det här en rimlig reaktion? Bör jag ta upp det, eller överreagerar jag?
    Tönten straffar dig med tystnad för du har ett liv. Han är inte van vid att rollerna är ombytta. Hans sköra ego klarar inte det. Så då jävlas han.

Beteendet är oskönt. Han är passiv aggressiv.
  • Swedman

Jag läste fel. Jag vände på allt upp o ner. Rättelse. Han uppför sig inte vidare bra tycker jag. Vad han säger är "Res inte bort så där. Då blir jag så här. Ditt fel." 
    Är nån borta ett par nätter på nåt ställe så välkomnar man hem partnern och givetvis har fixat middag och sen frågar man om hur det har varit på resan.  Det är en normal reaktion - för mig. 

Svar på tråden Är det en normal reaktion från en partner efter att man varit borta en helg?