• Anonym (M1234567)

Flytta eller inte?

Hej! 

Min man lämnade mig för ca en månad sen pga att han hade tappat bort sig själv sa han. Vi har haft det lite kämpigt sista åren men trodde vi kunde klara allt tillsammans- tydligen inte. Vi var ihop i ca 14år...inga barn.

Nu till mitt problem. Vi flyttade till en del av landet som var hans hemtrakter för just då fanns jobbmöjligheter med mera.
    Jag har haft svårt att finna nya bekantskaper här- de umgänge som fanns var hans vänner och de försvann med honom. Jag älskar dock miljön här.

Min familj bor 30 mil bort och mina vänner (på uppväxtorten) finns 20mil bort.

Eftersom jag precis blivit lämnade vet jag inte hur jag ska göra. Ska jag byta till en mindre lägenhet här på orten jag befinner mig och landa i allt? Ska jag flytta till orten där vännerna finns eller till orten familjen finns? Är arbetslös för tillfället så inget sånt som hindrar....  hur hade ni gjort? Allt är så rörigt och hade uppskattat lite input från er här på fm.

• Svar på tråden Flytta eller inte?
  • Jårdi

Vart kan du få känslomässigt stöd? Hos dina vänner? Hos familjen? Jag hade flyttat dit jag kände mest stöd, landat där och sen gjort en mer långsiktig plan. 

• Anonym (M)
    Queen81 skrev 2025-06-01 23:01:02 följande:

Håller med föregående talare. 

Var kan du lättast hitta arbete och bostad? Skiljer det 10 mil mellan föräldrarna och vännerna?
  • Anonym (Falken)

Det får du nog fundera på själv.
    Men jobbmässigt är det smidigt om du ändå kan se dig själv flytta för jobb, då borde den biten bli enklare. Det kanske hade varit värre om du varit mer låst till din nya ort.

• Anonym (Jobb)

Jag tänker att du bör flytta dit där det verkar lättast att få jobb, och närmare vänner och/eller familj. Gärna ett ställe med bra kommunikationer.... 

Självklart tar det lite tid att bestämma sig, men jag tänker att det beror väldigt mycket på vad som är viktigt här och nu. Bor familjen på ett ställe med möjlighet till jobb och du känner att du vill dit, absolut. Men vid ledighet så åker du kanske dit oavsett var du bor.

Har du vänner på en ort, där folk klarar bo kvar, är det kanske det mest rimliga, under förutsättning att det finns nånstans att bo där. Och jobb 

Svar på tråden Flytta eller inte?