• Anonym (Fyll i anonym signatur)

Blir de som inte får tillräckligt med sex bemötta på olika sätt här beroende på kön?

Det återkommer ju regelbundet trådar här där trådstartaren uttrycker frustration över ett haltande sexliv och att partnern har lägre lust och man känner sig bortvald och dissad. Det tär på självkänslan och man får inte utlopp för sin sexlust. Det är både kvinnor och män som återkommer i dessa trådar.

Men bemöts dom på olika sätt av andra här på forumet beroende på om dom är kvinna eller man? Vad tror du, vad upplever du? Hur bemöts man isåfall olika och vad tror du är bakgrunden?

• Svar på tråden Blir de som inte får tillräckligt med sex bemötta på olika sätt här beroende på kön?
  • Anonym (Men?)

Sökt men inte funnit ... 

• Anonym (man)
    Anonym (Mytbildning) skrev 2025-07-22 19:39:40 följande:
    Det är en mytbildning av vissa män på FL att här "flödar hat" mot män, bara för att kvinnor på forumet har "fräckheten" att våga stå upp för sig själva och kvinnors rätt att få VÄLJA själva, bland annat att motarbeta dessa mäns uppfattning att kvinnor är "skyldiga" dem sex. Sedan har jag aldrig sett en tråd här där en man som får "motangrepp" av kvinnor inte själv har uttryckt sig hatiskt och nedvärderande mot kvinnor, ingen rök utan eld alltså.

Sedan finns män som är "på gränsen", som försöker verka sååå snälla, förstående och diplomatiska, men som i vissa trådar på ett illa dolt sätt ger uttryck för kvinnoförakt, genom att hålla med incel-män eller genom att säga att "jo, det finns mycket mansförakt här".
    Alltså läs vad du själv skriver till mig. Jag skrev ett i mitt tycke ytterst balanserat inlägg, och du insinuerar att jag ger uttryck för kvinnoförakt. Att jag tycker mig uppfatta någonting annat än vad du gör skulle alltså vara ett uttryck för kvinnoförakt?

Du visar ju upp en mycket tydlig illustration av det jag pratar om. Det är som en beredskap hos vissa (säkert ett litet fåtal) att läsa in kvinnofientliga attityder när sådana inte alls finns, och det tar sig uttryck bland annat i en omotiverat hård attityd exempelvis mot vissa män som verkar ha svårt att träffa kvinnor.

Jag håller helt med dig om att det finns ett gäng extremt hatiska män här, och jag är också benägen att köpa att det är denna (sannolikt också väldigt lilla) grupp mäns beteende som så att säga gjort vissa kvinnor arga, bittra och benägna att tolka det som män säger på ett ofördelaktigt sätt. Jag håller med om att det är de kvinnofientliga männen som är det större problemet här, men det motsäger inte att det också finns en del kvinnor här med problematiska beteenden, och det ursäktar inte sådana beteenden som jag ser det.
  • Trent
    Anonym (man) skrev 2025-07-22 21:49:01 följande:
    Alltså läs vad du själv skriver till mig. Jag skrev ett i mitt tycke ytterst balanserat inlägg, och du insinuerar att jag ger uttryck för kvinnoförakt. Att jag tycker mig uppfatta någonting annat än vad du gör skulle alltså vara ett uttryck för kvinnoförakt?

Du visar ju upp en mycket tydlig illustration av det jag pratar om. Det är som en beredskap hos vissa (säkert ett litet fåtal) att läsa in kvinnofientliga attityder när sådana inte alls finns, och det tar sig uttryck bland annat i en omotiverat hård attityd exempelvis mot vissa män som verkar ha svårt att träffa kvinnor.

Jag håller helt med dig om att det finns ett gäng extremt hatiska män här, och jag är också benägen att köpa att det är denna (sannolikt också väldigt lilla) grupp mäns beteende som så att säga gjort vissa kvinnor arga, bittra och benägna att tolka det som män säger på ett ofördelaktigt sätt. Jag håller med om att det är de kvinnofientliga männen som är det större problemet här, men det motsäger inte att det också finns en del kvinnor här med problematiska beteenden, och det ursäktar inte sådana beteenden som jag ser det.
    Du är inte rätt person att bedöma om ditt eget inlägg var "ytterst balanserat" eller inte. Ju snabbare du fattar det desto bättre.
  • Anonym (man)
    Trent skrev 2025-07-22 21:56:38 följande:
    Du är inte rätt person att bedöma om ditt eget inlägg var "ytterst balanserat" eller inte. Ju snabbare du fattar det desto bättre.
    Vet inte vad du har för definition av balanserat. Jag menar ju att den kritik som t.ex. signaturen Mytbildning har gentemot en grupp av män på forumet har giltighet, men att det också finns andra delar av frågan. Att se någonting från flera perspektiv, alltså att det finns flera parallella spår som kan ha betydelse för sakfrågan, skulle jag säga är precis vad det innebär att ha en balanserad syn. Att säga att allting är (några) mäns fel och att om man inte håller med om detta så är man kvinnofientlig är inte att ha ett balanserat perspektiv.

Jag skulle gärna vilja be dig om din syn på vad i det jag skrev som var obalanserat, men av din ton gentemot mig att döma tror jag inte att du är ute efter ett ärligt menat samtal om detta. Jag blir glad om du motbevisar mig.
  • Trent
    Anonym (man) skrev 2025-07-22 23:06:53 följande:
    Vet inte vad du har för definition av balanserat. Jag menar ju att den kritik som t.ex. signaturen Mytbildning har gentemot en grupp av män på forumet har giltighet, men att det också finns andra delar av frågan. Att se någonting från flera perspektiv, alltså att det finns flera parallella spår som kan ha betydelse för sakfrågan, skulle jag säga är precis vad det innebär att ha en balanserad syn. Att säga att allting är (några) mäns fel och att om man inte håller med om detta så är man kvinnofientlig är inte att ha ett balanserat perspektiv.

Jag skulle gärna vilja be dig om din syn på vad i det jag skrev som var obalanserat, men av din ton gentemot mig att döma tror jag inte att du är ute efter ett ärligt menat samtal om detta. Jag blir glad om du motbevisar mig.
    Jag skrev inget om att ditt inlägg var obalanserat. Jag poängterade bara det faktum att en själv är en väldigt dålig domare av ens egen objektivitet. Inklusive mig själv. Och du.

Vill du argumentera mot det jag faktiskt skrev så gör det. Det meningslösa nonsens du skrivit ovan har jag inget behov att kommentera.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (man) skrev 2025-07-22 23:06:53 följande:

Varför bemöter du inte det hen faktiskt skrev?
  • Anonym (man)
    Trent skrev 2025-07-23 06:22:24 följande:
    Jag skrev inget om att ditt inlägg var obalanserat. Jag poängterade bara det faktum att en själv är en väldigt dålig domare av ens egen objektivitet. Inklusive mig själv. Och du.

Vill du argumentera mot det jag faktiskt skrev så gör det. Det meningslösa nonsens du skrivit ovan har jag inget behov att kommentera.
    Varför har du en så otrevlig ton?

Ja, det kan vara svårt att se sig själv utifrån och bedöma hur pass saklig man är. Det betyder dock inte att alla har obefintlig förmåga att göra det. Jag vet med mig själv att jag har ganska god förmåga till det, och i det här fallet tycker jag att jag gjorde en korrekt bedömning av att det jag skrev var någorlunda balanserat.
  • Anonym (man)
    Anonym (Tina) skrev 2025-07-23 07:36:01 följande:
    Varför bemöter du inte det hen faktiskt skrev?
    Varför är det så viktigt för dig att du behöver fråga mig om det? Varför är det viktigt för Trent att peka ut att jag minsann så snabbt som möjligt behöver fatta att jag inte kan göra en bedömning om huruvida jag är balanserad eller ej, om det nu inte har någon relevans för den fråga vi diskuterar?

Detta om att jag var balanserad var ju som svar på ett extremt onyanserat inlägg av en annan person. Varför blir då min utsaga om att jag enligt min egen uppfattning var rätt så balanserad det som är det viktiga att diskutera här?

Herregud, det verkar som att några av er bara är här för att kriga.
  • Trent
    Anonym (man) skrev 2025-07-23 09:36:00 följande:
    Varför har du en så otrevlig ton?

Ja, det kan vara svårt att se sig själv utifrån och bedöma hur pass saklig man är. Det betyder dock inte att alla har obefintlig förmåga att göra det. Jag vet med mig själv att jag har ganska god förmåga till det, och i det här fallet tycker jag att jag gjorde en korrekt bedömning av att det jag skrev var någorlunda balanserat.
    Att "veta" med sig att man har en god sådan förmåga är ett klassiskt misstag. Om jag minns rätt kallas det bias blind spot på engelska. Oavsett vad det kallas lider du av det.
  • Anonym (Horisontell lambada)
    Anonym (Men?) skrev 2025-07-22 15:18:46 följande:
    En normalt funtad och socialt tränad man begär väl inte sex i de situationer du beskriver?
    Jag tycker om sex och anser att det är vad som skiljer ett förhållande från en kompis-relation.Men skulle aldrig äventyra ett förhållande genom att på något sätt "kräva" sex.
    Tyvärr får vi då konstatera att det är förhållandevis många män som inte är normalt funtade eller socialt tränade.

De finns ingen brist på beskrivningar av män som 

-begär avsugning en halvtimme efter att kvinnan har genomgått akutsnitt
    -tvingar kvinnan till vaginalt sex inom en timme efter förlossning
    -har sex med kvinnan medan hon gråter för att hon har ont
    -trycker in den i analen på henne utan förberedelse eller förvarning

med mera med mera.
  • Anonym (man)
    Trent skrev 2025-07-23 09:45:33 följande:
    Att "veta" med sig att man har en god sådan förmåga är ett klassiskt misstag. Om jag minns rätt kallas det bias blind spot på engelska. Oavsett vad det kallas lider du av det.
    Tack för ditt värdefulla bidrag till diskussionen.
  • Trent
    Anonym (man) skrev 2025-07-23 10:18:34 följande:
    Tack för ditt värdefulla bidrag till diskussionen.
    Jag önskar jag kunde säga detsamma.
  • Trent
    Anonym (man) skrev 2025-07-23 09:39:28 följande:
    Varför är det så viktigt för dig att du behöver fråga mig om det? Varför är det viktigt för Trent att peka ut att jag minsann så snabbt som möjligt behöver fatta att jag inte kan göra en bedömning om huruvida jag är balanserad eller ej, om det nu inte har någon relevans för den fråga vi diskuterar?

Detta om att jag var balanserad var ju som svar på ett extremt onyanserat inlägg av en annan person. Varför blir då min utsaga om att jag enligt min egen uppfattning var rätt så balanserad det som är det viktiga att diskutera här?

Herregud, det verkar som att några av er bara är här för att kriga.
    Alltså jag önskar jag var yngre. Jag hade mycket bättre tålamod med idioter då.

Om du redan "vet" att du är "balanserad" vad i helvete är det då för mening att diskutera med dig? Ju snabbare du fattar att du är en hemmablind idiot precis som alla andra desto bättre. 
Svar på tråden Blir de som inte får tillräckligt med sex bemötta på olika sätt här beroende på kön?