• Anonym (???)

Vad gör ni utan självklara midsommarfiranden på midsommar?

Ni som inte har ett gäng (stort/mindre) att fira midsommar med eller har tradition att fira med familj/släkt, vad gör ni på midsommar?
    Jag och min sambo har inget stort kompisgäng att fira med och de kompisar vi har firar på annat håll (några har barn och det har inte vi). 
    Förra året reste vi bort över midsommar. Året innan firade vi med min sambos familj. 
    Annars har vi gjort lite olika på midsommar. 

• Svar på tråden Vad gör ni utan självklara midsommarfiranden på midsommar?
  • Anonym (Ant)

Vi kan sitta själva, vi äter och dricker gott. Jobbar hustrun är jag själv hela midsommarhelgen, stör mig inte ett dugg.  

• Anonym

Jag och min sambo åker till en äldre släkting som bor ensam

• Anonym (Molly)

Vi har firat de senaste 20 åren på lite olika sätt efter att vårat sommarstuga som tillhörde familjen-pappa och mamma såldes.
    Hur firar man då?
    Vi har firat med andra småbarnsföräldrar när barnen var små, firat på Skansen med medhavd matsäck , hos någon kompis och de senaste åren med picknick vid någon festplats eller bara varit på stranden med god medhavd lunch och bara njutit. Kan säga att vi INTE har varit ensamma om alternativa midsommarfirande på stranden vid havet då det kryllat av likatänkande ☺️
    Man behöver inte göra det så svårt för sig, vi har t.om ätit sushi på stranden då vi gillar det! 

• Anonym (R)

Tror att vi bara är hemma, grillar och dricker nån öl på altanen om vi inte blir bjudna någonstans. Kanske plockar lite blommor för traditionens skull. Midsommarafton är inte så stort för mig när barnen är hos sin pappa.

• Anonym (enkelt)

Jag käkar flintastek och ett kilo lösgodis och sjunger Så länge skutan kan gå.

• Anonym (???)

Jag försöker också vara lite mer obrydd runt midsommar. midsommar är inte ens en favorithögtid för mig. När jag växte upp firade vi på stort firande med familjekompisar och andra, när det slutade började vi resa utomlands över midsommar med familjen. 
    Blir det inget annat firande i år så har vi bokat in oss på hotell med spa på midsommar. Någonting vill vi göra i alla fall. 

• Anonym (-)

Om det blir fint väder gör jag som vanligt, tar med mig sill och jordgubbar och åker ut i skärgården med någon Vaxholmsbåt.

• Alessia

När vi var relativt nygifta och hade fått våra första två barn bodde vi i ett radhusområde där radhusföreningen organiserade såväl midsommarfirande som 
    julfirande med dans runt stång och gran. Vi kömmenderades ut på tidig eftermiddag för att plocka blommor och grönt, stången skulle kläs och kransar tillverkas Grillar släpades  fram om man nu inte köpt in en hel gris  för att grilla  - asado var väldigt populärt ett tag. Det åts och dracks och barnen  fick underhållning och dans runt midsommarstång. Sedan dracks det mera, mycket mera, det blev högljutt, gap och skrik, en del blev sjösjuka och somliga äktenskap kom gungning.

Vi fick så nog av midsommarfirandet där att  vi, när vi efter några år bytte upp oss till en villa i ett stillsamt villaområde, svor på att midsommar skulle vi inte fira längre. Och det gör vi inte heller,  inte på det vanliga svenska viset. Vi far i regel ut till huset på landet, plockar väldoftande schersminer och pioner och fyller vaserna, Vi kokar nypotatis  grillar en laxsida och njuter av ett par glas svalt vitt vin. Inga små grodor, inga kliande blomkransar, inga stora gästskaror  men  någon gång syskon med familjer som inte heller är midsommartokiga. En lugn skön sommarhelg bara. Ibland i strålande sol, ibland i hällande regn och snålblåst

• Mayjel

Om systern med familj åker till deras lantställe så blir det bara jag och mamma och då vet jag inte riktigt vad som sker än.

Men det är bara midsommar en gång om året så vi firar nog ändå på nåt sätt. Kanske häruppe på min bergstopp, om platser finns lediga. 

• Anonym (fira)

Jag och min flickvän köpte en sommarstuga och började hålla midsommarfirande hos oss. Så nu när vi bjuder in så kommer folk till oss och det börjar bli en liten tradition.

• Anonym (Kastrull)

Bryr mig inte längre. 

Exet förstörde relationen mellan oss så det blir inget firande längre tillsammans med barnen. 6 o 8 år.

Förra sommaren fick jag med ragg hem 15 år yngre. 
    Förrförra midsommar låg jag full och trött i en park och sov på en picknick filt. Med en brud. 😀 helt utslagna efter en kryssning då vi träffades. Kramades lite.

Har blivit en del jobbande med midsommarstångsfirande. Så polarna bjuder inte längre in mig. 

Och jag tycker faktiskt inte det är så skoj att sitta vid ett bord och äta massa skit och bli full. Blir liksom samma snack och likadant.

Jag skulle lätt utan problem kunna sitta själv på en vedhög och ha roligare än vad vissa midsommarfirande har gett mig tidigare. 

Vet inte ens när midsommar infinner sig i år. Så ointresserad är jag. 

• Anonym (H)

Äter och dricker lite gott tillsammans med några vänner, ingen större baluns alls.

• Tecum

Vi gör så lite som möjligt, vilar, äter gott ,kanske åker en sväng. Antagligen den helg som är minst viktig för oss.

• FruFarfalle

Vi åker och badar, brukar vara lugnt med folk.
    sillunch och på kvällen grillar vi. Ibland med mina föräldrar.

Vi har hittills aldrig varit på nått styrt firande med midsommarstång men kanske borde börja åka på nått sånt så barnen får se något sånt med :)

Svar på tråden Vad gör ni utan självklara midsommarfiranden på midsommar?