Behöver råd – min flickvän smög med alkohol och "bästa killkompis" från dejtingapp
Halloj,
Jag har varit nykter i två år. Min flickvän har fortsatt dricka, vilket lett till många bråk. Till slut tog vi ett gemensamt beslut ? förhållandet klarar inte mer alkohol. Hon lovade att också sluta, för vår framtids skull.
När jag nu varit iväg på en jobbresa över helgen har hon sagt att hon ska till sin mamma. När jag ringer henne märker jag att hon är uppklädd, sminkad och på väg någonstans. Jag frågar vart.
Hon svarar först bara "till en kompis". Jag frågar vidare, och hon forsätter upprepa samma svar. Tillslut kommer det fram att det är en kille som heter Adam ? en person jag aldrig hört talas om, trots att vi varit tillsammans i över ett halvår. Hon säger att de ska ses i stan, men vet inte riktigt var. Allt känns väldigt luddigt.
Det konstigaste är att hon annars är extremt beroende av kontakt med mig. Hon blev dagen innan blivit arg för att jag inte ringt på morgonen som vi sagt, och gör ett stort nummer av att löften är heliga för henne. Men den här kvällen är det tyst. Inga gulliga sms, inga bilder. Bara korta svar när jag själv skriver. Jag ber henne ringa när hon kommer hem, men hon vill bara skicka ett sms "för att inte väcka mig". Jag ringer ändå runt 03 på natten ? och får ett ganska kallt samtal. Jag frågar om hon druckit, och hon säger nej.
När jag kommer hem till Sverige mår jag dåligt och tar upp allt. Då erkänner hon att hon faktiskt drack den kvällen. Det svider. Hon vet hur mycket alkoholen förstört för mig ? och oss ? och valde ändå att smyga med det.
Jag frågar mer om Adam. Hon säger att det är hennes bästa killkompis trots att jag aldrig har hört hans namn. Efter lite press kommer det fram att de träffades via en dejtingapp. Det förstör all tillit jag hade kvar. Jag ber att få se deras chatt ? men den är helt tom. Inte ett enda meddelande, förutom ett som kom samma dag.
Det känns väldigt konstigt att man inte har någon historik alls med sin "bästa vän".
Jag vill tro henne. Men kroppen skriker SPRING. Alla varningsklockor ringer.
Vad säger ni? Överreagerar jag ? eller är förtroendet kört här?
Alla tankar välkomnas. 🙏