• Anonym (A)

Åsikter om vikt

Tips på bra sätt att bemöta omgivningens funderingar och eventuell oro kring ens viktnedgång? När de har varit van vid att man varit mullig men börjar bli smal (ej underviktig).

T ex kommentarer om att man blivit smal, avstår fika och sånt. 
  • Svar på tråden Åsikter om vikt
  • Anonym (Alexa)

Jag skulle besvara med - du behöver inte vara orolig, jag har gjort lite bättre hälsoval, mår faktist riktigt bra tack! 

• Anonym (J)

Ja, jag har gått ner i vikt och är hälsosammare nu.

Nej jag tycker inte att det är så jättegott egentligen.

• Anonym (Bibbi)

Varför skulle de oroa sig om du går ner till en hälsosam vikt?

Jag har bara fått positiva kommentarer. 

• Anonym (Viktnedgång)

Hade sett det som en varningssignal om flera i min omgivning reagerade. Vissa utvecklar ju en osund syn på mat och tråning. Gick själv ner mycket på ett hälsosamt sett och har faktiskt inte fått en enda sån kommentar.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (A) skrev 2025-06-03 14:13:27 följande:
    Åsikter om vikt Tips på bra sätt att bemöta omgivningens funderingar och eventuell oro kring ens viktnedgång? När de har varit van vid att man varit mullig men börjar bli smal (ej underviktig).

T ex kommentarer om att man blivit smal, avstår fika och sånt. 
    Det beror väl på om man går ner från typ 90 kg till 60 eller från 60 till 50. 

I det senare fallet får man nog fler kommentarer.

Sedan kan folk bli provocerade av att man har bytt livsstil och vill att man ska bli sitt gamla jag igen med allt vad det innebar av kakor, vin och pizza mm. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-06-03 14:42:31 följande:

Van att se en mullig?

Förändringar kan ju bero på många saker, jag skulle absolut fråga en vän som tappat synbart med vikt om det är avsiktligt, hur hon mår osv.

Men jag tycker det är jobbigt när andra frågar mig, jag är ganska privat. Jag behöver verktyg för hur jag ska hantera människor som bara vill väl. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Bibbi) skrev 2025-06-03 14:42:31 följande:

Håller med
  • Anonym (A)
    Anonym (Jo) skrev 2025-06-03 17:57:32 följande:
    Håller med
    Men det kan väl inte bara vara i min bekanskap som man inte automatiskt ser en viktnedgång som positivt? Personen kan ju vara jättestressad, ha det svårt i sin relation, vara sjuk. Är det så underligt att ställa frågor? 
  • Anonym (E)

Säg bara "tack, det känns bra att ta tag i det", om du inte samtidigt är deprimerad eller andra större saker hänt I ditt liv så tror jag inte att någon blir orolig direkt, att ha en hälsosam kropp och vikt är bara bra

Svar på tråden Åsikter om vikt