• Anonym (Besviken pappa till 2)

Någon med erfarenhet av lvu ansökan bestående av rena lögner

Hej! Har under väldigt lång tid haft socialtjänsten hack i häl och nu när de ÄNTLIGEN va dags att bli av med dom blir vi inkallade till möte. Där som en blixt från klar himmel kläcker dom ur sig att dom tänker placera våra barn i familjehem. Vi satt i ren shock och trodde att det hela va ett skämt innan vi upptäckte att dom faktiskt menade på allvar. När vi efter mycket om och med får ut grunderna till beslutet så ser vi efter bara någon rad att nästintill ingenting som står skrivet är sanning och finns inte heller bevis eller grunder till stor del av anklagelserna. Är det någon som har erfarenhet av ett liknande ärende och isåfall har någon lyckats få rätt med motbevisning? Känner lite att det är en sak att använda sig av socialtjänstlagar m.m i barnärenden, men hur i Hvete rent ut sagt kan det på något sätt vara ok att komma med timma påståenden och lögner! Gällande det området borde det va rättssak som rättssak. Och hur kan det på något som helst sett andra som ok från nämnden som ska påstås vara utbildade och smärta människor? Börjar mer och mer kännas som merit för social arbete krävs att inte inneha en hjärna eller hjärta! Våra advokater säger att vi i princip inte har någon talan och att komma med motbevisning och visa upp att hela ärendet är byggt på falska grunder och utan stöd från journaler eller annat. Hur kan det från början ens blivit godkänt att det inte ska va krav på sanning eller bevis i ärenden gällande familjer. Och att ge bort vårdnad utan föräldrars chans att påverka om dom anser barnen som "rotade" har dom blivit en adoptionsbyrå eller vad händer egentligen. Vad är de för rättsprocess att alltid gå på att socialtjänsten gör rätt och inte ljuger när det i själva verket är fullt uppmärksammat att de är precis vad dom gör i extremt många fall! Varför anses dom inte som rotade i föräldrarnas hem isåfall? I vårt ärende har dom tydligt bevisat att dom inte överhuvudtaget vet hur ett fullt friskt tryggt barn ser ut. Om någon har tips på vad som helst som kan hjälpa i dessa ärenden så snälla kom med råd! Tack på förhand , en jäkligt less småbarnspappa.

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av lvu ansökan bestående av rena lögner
  • Anonym (?)

Ta hjälp av er advokat och se till att ärendet kommer till förvatlningsrätten

• Anonym (numerisk)

Jag vet verkligen ingen som har blivit "förföljd av soc".

Inte ens de två jag vet som har blivit anmälda tycker att det var något konstigt utifrån situationen som föregick, och det blev heller inget mer av det. Jag vet en annan som definitivt borde ha fått sina barn placerade men inte fick det, hen fick kommunalt stöd istället.

Har ni "varit på deras radar länge" som du själv skriver så borde ni väl ha fått konkreta åtgärder att göra i er omsorg och ert föräldraskap och då har ni väl inte lyckats med dessa, helt enkelt?

2021 gjordes 330 000 anmälningar (hittar ingen siffra för 2023)
    Ca 4/10 utreds, generellt. Resten sållas bort och läggs ner.

2023: 25 800 barn och unga får minst en heldygnsinsats via LVU.
    2/3 av dessa är frivilliga.

18 000 barn och unga är placerade i familjehem.

Så i runda slängar är det 5-8 % av anmälningar som leder till en LVU- åtgärd, och då tänker jag att majoriteten av dessa är befogade. 

Så vad är "extremt många fall" för dig? 1%? 0,5%? Eller?

• Lynx123

Svårt att säga utan att känna till fallet. Vad är sant i anklagelserna? Vad är lögn? Att barnet är friskt innebär inte med automatik att det lever i en sund miljö - vad hävdar de att ni gjort/inte gjort?

Har fått som insats observationer av olika slag där allt slutat med bra resultat, att säga att soc är grunden är väl bara halvt korrekt , vi har blivit trakasserade av för oss kända personer med falska orosanmälningar och trots tydliga bevis har vi aldrig fått visa upp dom , handläggaren i detta ärendet är inte riktigt frisk och har tagit varenda en som ren fakta utan undantag. Vi har gång på gång gått med på vad som begärts av oss och aldrig egentligen slutat med brist, dessa som gjort detta är som ni säkert redan räknat ut , allt utom vänner och gör allt dom kan för att få oss att förlora barnen. Och det som är det sjuka är att tillräckligt många sådana så spelar de ingen roll vem man är eller vad man kan bevisa utan man blir ett ändlöst ärende. Utredning har avslutats och direkt ny utredning efter anonym anmälan. Istället för att göra en så kallad förhandsbedömning som egentligen är hur de ska gå till har dom istället skippat detta steg. Nu har denna utredaren gått x antal år tillbaka och tagit saker som inte gått att grunda ett smack på och formulerat detta enligt egna önskemål. Kan bevisa mer eller mindre att allt är ogrundat i utredningen och att det mesta är lögn. Och inte med påståenden utan faktiska journaler etc. Men nämnden bryr sig inte ett piss om du kan bevisa att hela paketet är lögn o bör rivas, du måste trots det visa att du inte brister som förälder i punkterna det innebär. I vårt fall har vi aldrig fått och kommer inte få ens en chans att göra detta. Vi lämnar drogtester, har inte druckit en droppe alkohol på x antal år , observationer och annat skriver hon att vi är kärleksfulla föräldrar som läser våra barn bra och inte skulle skada dom psykiskt eller fysiskt. Och därefter " men frågan är , är detta tillräckligt? Jag anser att se inte är det och att barnen omedelbart efter dom i förvaltningsrätten placeras i familjehem.

Och trots allt jag förklarat här och även visat upp bevis på de mesta till advokaten får vi som svar att " tyvärr går de inte att agera på den linjen utan vi måste motivera varför ni brister i vad som påstås"  och då undrar jag, hur i helvete då om bevis och grundande inte har nån betydelse om det är en helt fabricerad berättelse där sanning inte är relevant?

Det som gör mig mest förvånad är att det är inte ens den kommun vi bor i som gjort detta beslutet. Och de visar ju på fruktansvärt tydliga brister när den enda hjälp vi får är ifrån våra familjebehandlare som inte alls håller med i vad som skrivs. O dessa jobbar på uppdrag av utredaren. Vet inte alls hur poppis det hade varit om hon redan nu fått reda på att dom sitter och intensivt försöker hjälpa oss genom att komma fram med våra styrkor som föräldrar och redan under första dagen bidragit med betydligt mer än både advokater och andra. Så om de skulle va jag som ljuger o att soc aldrig gör saker utan anledning, varför skulle isåfall behandlare som jobbar med oss personligen lyfta ett finger för att hjälpa oss och inte gå med på hennes sida? Jo just för att folk vägrar se sanningen och tar för givet att soc vill hjälpa! Gör en fördjupning i ämnet och förbered er på att bli mörkrädda, varje dag omhändertas barn på fel grunder och föräldrarna står utan en chans att sätta emot.

Står klart och tydligt i deras regler att till skillnad mot en brottsrättssak finns de ingen laglig skyldighet att lagen ska följas. Hur friskt låter det i ärenden där det om någon gång borde krävas just detta!

• Anonym (X)
    Anonym (Besviken pappa till 2) skrev 2025-06-04 00:37:31 följande:

Det som gör mig mest förvånad är att det är inte ens den kommun vi bor i som gjort detta beslutet. Och de visar ju på fruktansvärt tydliga brister när den enda hjälp vi får är ifrån våra familjebehandlare som inte alls håller med i vad som skrivs. O dessa jobbar på uppdrag av utredaren. Vet inte alls hur poppis det hade varit om hon redan nu fått reda på att dom sitter och intensivt försöker hjälpa oss genom att komma fram med våra styrkor som föräldrar och redan under första dagen bidragit med betydligt mer än både advokater och andra. Så om de skulle va jag som ljuger o att soc aldrig gör saker utan anledning, varför skulle isåfall behandlare som jobbar med oss personligen lyfta ett finger för att hjälpa oss och inte gå med på hennes sida? Jo just för att folk vägrar se sanningen och tar för givet att soc vill hjälpa! Gör en fördjupning i ämnet och förbered er på att bli mörkrädda, varje dag omhändertas barn på fel grunder och föräldrarna står utan en chans att sätta emot.

Står klart och tydligt i deras regler att till skillnad mot en brottsrättssak finns de ingen laglig skyldighet att lagen ska följas. Hur friskt låter det i ärenden där det om någon gång borde krävas just detta!

Ok, men varför är ni då aktiva inom den kommunens utredningar?
    Om jag bor i Kristianstad så kan jag inte vara aktiv för utredning i Gällivare utan koppling dit...
  • Anonym (?)
    Anonym (Besviken pappa till 2) skrev 2025-06-04 00:37:31 följande:

Är det mot er vilja för LVU behövs ett beslut i förvaltningsrätten. Där får ni med hjälp av er advokat full möjlighet att framföra underlag, ifrågasätta utredningar, kommer med egna underlag mm. Går beslutet mot er kan ni överklaga.
  • Grässtrå77

Det är inte bara en socialsekreterare som är involverad när det är aktuellt med LVU. Dessa beslut är stora (och kostsamma) för kommunen så ert fall har diskuterats med kollegor och chef.  Så det är inte bara en socialsekreterare som kan skriva en dålig utredning och sen går den upp till socialnämnden för beslut.

• Anonym (Louise)

Hej! 

du skriver väldigt rörigt så det blir otydligt och svårt att förstå och därmed ev hjälpa dig. Men av det jag kan utläsa så låter det som att du inte riktigt förstått processen. Om det ska bli LVU som socialtjänsten föreslår så måste det fastställas i domstol. Där får ni per automatik försvara er och ge er version. Nämnden är f ö inga utbildade personer, utan fritidspolitiker. Däremot så är ju er socialsekreterare en utbildad person och inte politiker utan tjänsteman.
    Försök att klargöra vilka brister man anser sig ha sett och hur ni lämpligen kan bemöta detta. Om er advokat inte vill hjälpa er så är det ju jättekonstigt eftersom det är hens uppdrag. Kanske har ni missförstått varandra?

Svar på tråden Någon med erfarenhet av lvu ansökan bestående av rena lögner