• Anonym (Förstagångsanvändare)

Hormonspiral - hur länge är det normalt att ha blödning?

Jag satte in en hormonspiral för 28 dagar sen och har haft blödningar sedan start i princip. Det var någon dag i början som jag inte hade någon blödning men sen har jag haft blödningar varje dag.

Det varierar lite men oftast är det ganska lite så det räcker med att jag har trosskydd men jag undrar om det är normalt att ha blödningar så här länge efter att man satt in en spiral? Hur var det för er när ni satte in eran?

• Svar på tråden Hormonspiral - hur länge är det normalt att ha blödning?
  • Anonym (Kajsa)

Enligt mig helt normalt. Jag har haft min spiral i 2,5 år och är utan blödningar någon dag ibland. Gissar att jag på en månad blöder i någon form 25 dagar. Oftast så att jag klarar mig med trosskydd. Jag tror det är 3 gånger på 2,5 år som jag varit utan blödningar 7-10 dagar i sträck, oftast är det max 2-3 dagar utan något och så börjar det igen. Enda vården säger är att det kan vara så för en del.  

• Anonym (Jag)

När jag satte in min spiral hade jag blödningar i nästan 6 mån. Uppehåll på några dagar ibland 

• Anonym (Anna)

Jag blödde ihållande i 2 månader. Därefter till och från helt oregelbundet i ytterligare 6 månader, dock lite sparsammare. Var redo att ta ut skiten, var så trött på det och ville bara sluta blöda. 

Efter dessa 8 månader har jag haft en sparsam blödning i månaden, räcker med trosskydd i 3-4 dagar, det är mer som röda flytningar. Haft min i 3 år nu. 

• Anonym (H)

Första gången satte jag in en under amning, helt blödningsfri från dag ett. 

Nu har jag satt in en igen och det är helt tvärt om. Fösta mensen varade i 15 dagar. Sex, onani, motion skapade mellanblödningar. Mens nr 2 inne på dag 15 nu med dagliga blödningar. 

Hade kopparspiral innan men bytte för jag var leds på att blöda i 7-9 dagar per cykel. Skjut mig. 

• ResanTillMelonia
    Anonym (Kajsa) skrev 2025-06-04 04:54:56 följande:

Enligt mig helt normalt. Jag har haft min spiral i 2,5 år och är utan blödningar någon dag ibland. Gissar att jag på en månad blöder i någon form 25 dagar. Oftast så att jag klarar mig med trosskydd. Jag tror det är 3 gånger på 2,5 år som jag varit utan blödningar 7-10 dagar i sträck, oftast är det max 2-3 dagar utan något och så börjar det igen. Enda vården säger är att det kan vara så för en del.  

Varför använder man sådant i så fall?
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (Förstagångsanvändare) skrev 2025-06-03 22:59:21 följande:
    Hormonspiral - hur länge är det normalt att ha blödning?

Jag satte in en hormonspiral för 28 dagar sen och har haft blödningar sedan start i princip. Det var någon dag i början som jag inte hade någon blödning men sen har jag haft blödningar varje dag.

Det varierar lite men oftast är det ganska lite så det räcker med att jag har trosskydd men jag undrar om det är normalt att ha blödningar så här länge efter att man satt in en spiral? Hur var det för er när ni satte in eran?

För att det var enda hjälpen sjukvården erbjöd mig när jag sökte hjälp för extrem mens och extrem mensvärk pga klimakteriet. Från att ha haft lindrig och sparsam mens 4 dagar var 5e vecka. Det ändrades till 3 veckors menscykler, extrem mens 8 dagar (behövde byta binda och maxitampong varje timme), mellanblödningar och mensvärk som nästan fick mig att svimma. Skulle ta 6 månader så skulle jag slippa allt men tydligen inte. Nu har jag tröttnat rejält och tagit ut skiten för ett par veckor sen och får se hur det blir utan spiral. 
  • Anonym (Kajsa)

Citerade fel inlägg ovan, skulle varit svar på inlägg #5.

Svar på tråden Hormonspiral - hur länge är det normalt att ha blödning?