• LitenLisa

Lisa och Alicia - för lika?

Hej på er!

Behöver bestämma namn till min dotter. Själv heter jag Lisa. Jag älskar namnet Alicia och tänkte att hon skulle heta det i magen, men sen när jag började säga det högt insåg jag hur likt Lisa det är i uttalet. Har även hört talas om någon enstaka som heter Alicia som fått smeknamnet Lisa, och då blir det ju jättetokigt! 

Tycker ni att namnen är för lika?

Alternativt funderar vi på Maja men gillar inte att det kan ?förlöjligas?.

Resten av familjen heter Lisa, Calle och Henry (storebrorsan). De egenskaper på namn vi gillar är 
    + kungligt (talar för Alicia, eller egentligen Alice kanske men dottern ska få namnet Lilian i mellannamn så spelar inte så stor roll)
    + Enkelt att säga (talar för Maja, då Alicia är fyrstavigt och ibland lite att man snubblar på tungan).
    + Helst inte för poppis och detta talar emot Maja, och även Alice som vi tidigare diskuterat 

Tycker Alicia Lilian är så fint ihop men är som sagt rädd att det blir helt löjligt att säga ?Jag heter Lisa och är mamma till Alicia? 🥲

• Svar på tråden Lisa och Alicia - för lika?
  • Anonym (E)

Likt är det, men om det är det finaste ni vet så kör på ändå, ingen av de ni umgås med kommer ju att börja kalla henne Lisa, kanske möjligtvis i skolan eller nåt men då säger hon säkert "så heter min mamma" och så är det nog slut med det ;) Jag känner 3st Alicia, 2 vuxna och 1 barn, ingen av dem har någonsin haft ett smeknamn.

Jag har hört flera mycket mer lika namn där jag kanske har tyckt att det är lite väl men jag har aldrig hört någon säga något negativt om det, det finns säkert de som gör det medvetet med

• Spucks

För mamma och dotter tycker jag det är helt okej. För syskon skulle det vara för likt.

• Anonym (H)

Inga problem tycker jag, Alicia blir fint.

• Anonym (Dahlia)

Jag hade nog kört på Alice istället, för det blir mindre rörigt så.

Slänger in Arabella som ett mer ovanligt förslag.

• trollhona

Jättefint namn och det fungerar utmärkt.
    Som syskonnamn hade det blivit för likt men inte mamma och dotter. Tänk dig alla män som ger barnet sitt namn och sätter jr bakom om det nu skulle bli så att hon får det smeknamnet. Själv har jag aldrig hört någon Alicia kallas för "Lisa", det enda smeknamn jag har hört är "Allie" 

• trollhona

Ett annat kungligt namn är ju Amalia som prinsessan i Nederländerna heter. Bara som ett alternativ.

• Anonym (Em)

Tycker inte att det gör något att de är lika, hade varit skillnad om det var namnen på två syskon. Men tycker personligen att Maja är mycket finare.

• LitenLisa
    trollhona skrev 2025-06-04 21:37:39 följande:

Ett annat kungligt namn är ju Amalia som prinsessan i Nederländerna heter. Bara som ett alternativ.

Min man gillar tyvärr inte Amalia 😟
  • LitenLisa
    Anonym (E) skrev 2025-06-04 16:46:34 följande:

Likt är det, men om det är det finaste ni vet så kör på ändå, ingen av de ni umgås med kommer ju att börja kalla henne Lisa, kanske möjligtvis i skolan eller nåt men då säger hon säkert "så heter min mamma" och så är det nog slut med det ;) Jag känner 3st Alicia, 2 vuxna och 1 barn, ingen av dem har någonsin haft ett smeknamn.

Jag har hört flera mycket mer lika namn där jag kanske har tyckt att det är lite väl men jag har aldrig hört någon säga något negativt om det, det finns säkert de som gör det medvetet med

Nu blir jag nyfiken, vad är det för mer lika namn du har hört (också inom samma familj då?). Fortfarande så velig?
  • LitenLisa
    Anonym (Em) skrev 2025-06-04 21:44:53 följande:

Tycker inte att det gör något att de är lika, hade varit skillnad om det var namnen på två syskon. Men tycker personligen att Maja är mycket finare.

Du tror inte det blir konstigt och jobbigt att folk hör fel? Jag har liksom tänkt på detta så mycket så för mig hör jag likheten direkt men andra kanske inte gör det? 

Angående Maja är jag bara orolig att det är så poppis. och lite att man blir kallad  ?någonting negativt - maja?, typ skvaller-maja. 😔 men det kanske är en överdriven tanke?

• trollhona
    LitenLisa skrev 2025-06-07 12:23:22 följande:
    Min man gillar tyvärr inte Amalia 😟
    Så synd.
    Kanske Alice om du tycker Alicia är för likt ditt namn.
Svar på tråden Lisa och Alicia - för lika?