• Anonym (undrar)

Fritt jobb i egen regi och förskola?

Min kommun är väldigt petiga med föäldrars arbetstider. Det ska tydligen vara både arbetsgivarintyg och jobbscheman och så exakta restider som möjligt osv, enligt vänner och släkingar. Det är så klart lite sura miner från dem men de har i alla fall arbetsgivare och tider. Det har inte jag. Så nu när lillan ska börja förskola till hösten bävar jag lite för vad de ska säga.

Är det någon annan här som  har ganska fritt jobb, ingen arbetsgivare som kan "styrka" att man jobbar, och barn på förskola? Vad säger de om det?

• Svar på tråden Fritt jobb i egen regi och förskola?
  • NinniQX

Jag är min egen arbetsgivare. När barnen gick på förskolan så var det en fröken som inte trodde på mig så hon kunde åka förbi och kolla om jag verkligen jobbade hemifrån. En gång satt jag med en kund över teams och förhandlade så stormar hon in i huset med barnen och skyllde på att barnen skulle visa deras hem. 
    Jag fick ringa till rektorn och säga till. Sen dess var det lugnt. 

• Anonym (Nora)

Nu har vi inga sånna krav i vår kommun och barnen är i skolålder men om vi haft hade inte min man eller jag heller kunnat säga exakta arbetstider då vi har ganska generösa flextider och min man har ännu friare arbetstid. Han kan ju resa i sitt jobb exempelvis och jobba kvällar/helger nån timme här och där om han behöver, då är han ju oftast sen lite mer ledig andra dagar :) 

Men vi är ju anställda med kontorstider, vardagar. Så då hade väl min man sagt att han jobbar 8-17 exempelvis men lagt till att arbetstiderna varierar. Just för vår del borde det inte vara ett problem då våra flexibla arbetstider gör det möjligt för oss att ha barnen mindre tid på förskolan, vi pusslar ju så att dom ska få det så bra som möjlligt. Vilket jag utgår ifrån att de allra flesta gör.

• Anonym (Q)

Jag gjorde ett schema för mig själv och lämnade in. Det var inga problem för de ville ju bara ha in tiderna för att kunna göra sin planering. Lite tjorvigt om jag fick in större mängder jobb än beräknat då de inte hade mycket utrymme att med kort varsel ge mig mer tid. Men bara jag hade lite framförhållning så var de nöjda med de schema som jag lämnade in.

En pedagog fick också för sig att, eftersom jag ändå var hemma, så kunde hon ringa om de hade låg bemanning, och be mig hämta hem barnen, men efter att jag förklarat läget för dem så var det inte längre något problem. Visst kunde jag hämta hem i absoluta nödfall, men då fick jag ju jobba på natten eller helgen för att komma ifatt.

• Anonym (Mia)

De är väl vara att lämna in de timmar du arbetar. Det borde ju vara samma tider du har barnet på förskolan plus restiden. 

• Anonym (undrar)
    NinniQX skrev 2025-06-04 16:45:30 följande:

Jag är min egen arbetsgivare. När barnen gick på förskolan så var det en fröken som inte trodde på mig så hon kunde åka förbi och kolla om jag verkligen jobbade hemifrån. En gång satt jag med en kund över teams och förhandlade så stormar hon in i huset med barnen och skyllde på att barnen skulle visa deras hem. 
    Jag fick ringa till rektorn och säga till. Sen dess var det lugnt. 

Men herre vilket stolpskott
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Nora) skrev 2025-06-04 17:08:40 följande:

Nu har vi inga sånna krav i vår kommun och barnen är i skolålder men om vi haft hade inte min man eller jag heller kunnat säga exakta arbetstider då vi har ganska generösa flextider och min man har ännu friare arbetstid. Han kan ju resa i sitt jobb exempelvis och jobba kvällar/helger nån timme här och där om han behöver, då är han ju oftast sen lite mer ledig andra dagar :) 

Men vi är ju anställda med kontorstider, vardagar. Så då hade väl min man sagt att han jobbar 8-17 exempelvis men lagt till att arbetstiderna varierar. Just för vår del borde det inte vara ett problem då våra flexibla arbetstider gör det möjligt för oss att ha barnen mindre tid på förskolan, vi pusslar ju så att dom ska få det så bra som möjlligt. Vilket jag utgår ifrån att de allra flesta gör.

Det är just det där med att vara just anställd, hos någon annan, som liksom kan vara en andra röst och "bevisa" att man jobbar som jag känner oro för.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Mia) skrev 2025-06-04 17:18:38 följande:

De är väl vara att lämna in de timmar du arbetar. Det borde ju vara samma tider du har barnet på förskolan plus restiden. 

Hade jag haft det så enkelt så hade jag naturligtvs inte behövt göra tråden.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (undrar) skrev 2025-06-04 17:29:25 följande:
    Hade jag haft det så enkelt så hade jag naturligtvs inte behövt göra tråden.
    Så vad är så besvärligt?

Arbetar du inte medan barnet är på förskolan?
  • Anonym (aaa)
    Anonym (Mia) skrev 2025-06-04 17:45:35 följande:
    Så vad är så besvärligt?

Arbetar du inte medan barnet är på förskolan?
    Läste du ens trådstarten?
  • Anonym (Nora)
    Anonym (undrar) skrev 2025-06-04 17:28:00 följande:
    Det är just det där med att vara just anställd, hos någon annan, som liksom kan vara en andra röst och "bevisa" att man jobbar som jag känner oro för.
    Jamen vad ska förskolan göra? Neka dig plats och tid? Det får dom ju enligt lag inte göra. Säger du att du jobbar mellan tiderna du gör så har du rätt att lämna barnet där. Om du är egen företagare så är ju du arbetsgivaren som intygar det. Och är du anställd så kan ju den intyga att du är anställd och jobbar där? Eller? 
Svar på tråden Fritt jobb i egen regi och förskola?