• Lianna747

Ont i magen, förvärkar?

Hej!

Idag är jag i vecka 31 och har jätteont i magen. Det är som mensvärk som går runt till ryggen och strålar neråt. Det kommer i vågor, men är inte regelbundet. Jag har också väldigt ont från och till i underlivet och i urinröret, speciellt när jag rör på mig, men kommer även när jag sitter ner. Någon som känner igen sig?
    Har inte UVI, och har varit på förlossningen där man konstaterade att jag inte var öppen alls. Läkaren såg att bebisen ligger neråt med huvudet, och eftersom jag har känt av smärtan i flera veckor, så måste ju bebisen ha legat så ett tag? Är det normalt?

• Svar på tråden Ont i magen, förvärkar?
  • Anonym (Bella)

Vad det är kan vi här omöjligen säga, så håll nära kontakt med vården. Men jag kan dela med mig av mina erfarenheter.

Barn 1: Jag hade mycket förvärkar redan från vecka 30, gjorde ont i magen och ryggen. Kom mer när jag var i rörelse och lugnade ner sig i vila. Var inne på kontroll men öppnade mig inte alls. Jag blev sjukskriven för att vila. Vattnet gick i vecka 34 och dottern föddes då. 

Barn 2: Svår foglossning från vecka 30, trodde först att det var förvärkar då smärtan var liknande men denna var mer ihållande. Hade även smärta i underlivet. Fick förvärkar från vecka 33 och blev då sjukskriven för vila. Dottern föddes i vecka 38. 

Barn 3: Ingen foglossning eller förvärkar förrän vecka 34. Däremot från vecka 30 återkommande UVI och ett åderbråck "där nere" som gjorde väldigt ont. Blev sjukskriven i vecka 32 pga detta. Dottern föddes i vecka 36.  

Förvärkar kan göra ont, men kan hålla i sig i flera veckor. Vila och värme är bra lindring tycker jag. 

Men håll tät kontakt med mvc. 

• Anonym (qwerty)

Låter som förvärkar ja. 

Svar på tråden Ont i magen, förvärkar?