• Anonym (Vin)

Gammal eller drickbar?

Öppnade en flaska rosé förförra helgen. Den stod framme i rumstemperatur några timmar innan jag lade in den i kylen. Går den att dricka nu? Eller är det bara att slänga den? 

• Svar på tråden Gammal eller drickbar?
  • Anonym (Baron de Ley)

Det har inte så mycket med temperatur att göra som med syretillgång. Om du inte haft en vacuvin-kork i den som hindrar vinet från att oxidera så smakar den nog lite mer åt ättikahållet nu.

Men för att svara på frågan så hade jag kanske smakat på och eventuellt druckit vinet själv, men inte bjudit andra på det efter så lång tid.

• Anonym (Vin)
    Anonym (Baron de Ley) skrev 2025-06-04 18:56:03 följande:

Det har inte så mycket med temperatur att göra som med syretillgång. Om du inte haft en vacuvin-kork i den som hindrar vinet från att oxidera så smakar den nog lite mer åt ättikahållet nu.

Men för att svara på frågan så hade jag kanske smakat på och eventuellt druckit vinet själv, men inte bjudit andra på det efter så lång tid.

Ok. Men du tror alltså inte man blir sjuk om man dricker det nu utan bara att det smakar äckligt? 
  • Anonym (Siv)

Nej du blir inte sjuk av det. Kanske smakar det mindre bra, testa! Kanske smakar det ok.

• Anonym (A)

Jag har haft vin i kylen nån helg och det har varit ok. Smaka på det. Sjuk blir du ej.

• Anonym
    Anonym (Vin) skrev 2025-06-04 19:10:49 följande:
    Ok. Men du tror alltså inte man blir sjuk om man dricker det nu utan bara att det smakar äckligt? 
    Det är absolut ingen risk att bli sjuk, det enda som avgör är smaken.
    Två veckor är ingenting,  vi har druckit vin som stått i över ett halvår utan problem. 
  • Anonym (?)

Dricker du en hel flaska lär du bli sjuk.  

• Anonym (Vin)
    Anonym (?) skrev 2025-06-05 06:17:31 följande:

Dricker du en hel flaska lär du bli sjuk.  

Varför? Det är dessutom inte en hel flaska utan 3/4 kvar. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Vin) skrev 2025-06-05 08:32:05 följande:
    Varför? Det är dessutom inte en hel flaska utan 3/4 kvar. 
    En roséflaska, 3/4 fylld, innehåller ca 60 gram av ett ämne som har LD50 dos  på 12g/kg kroppsvikt. Även om många inte dör av den dosen så bli många illamående, får problem med muskelkontroll mm
  • Krocko
    Anonym (?) skrev 2025-06-05 08:46:53 följande:
    En roséflaska, 3/4 fylld, innehåller ca 60 gram av ett ämne som har LD50 dos  på 12g/kg kroppsvikt. Även om många inte dör av den dosen så bli många illamående, får problem med muskelkontroll mm
    Aldrig hört talas om! Jag kan lätt dricka en flaska rosé utan att bli det minsta illamående Skål
  • Anonym (rt)
    Krocko skrev 2025-06-05 08:55:19 följande:
    Aldrig hört talas om! Jag kan lätt dricka en flaska rosé utan att bli det minsta illamående Skål
    Jag och sambon har delat på en BiB över en helg och mått prima.
    Det där tror jag vad jag vill om.
  • Dexter dot com
    Anonym (?) skrev 2025-06-05 08:46:53 följande:
    Nu blir jag ju nyfiken på vilket ämne det är?
Svar på tråden Gammal eller drickbar?