• genovamii

UTREDA VEM SOM ÄR PAPPAN?

Hej. Jag har blivit gravid med en person som absolut inte vill ha barn, eller vara inblandad i barnets liv. Så jag undrar vad ska jag säga när dem frågar vem som är pappan? Hur utreder dem det? Han vill inte att jag nämner honom. 

• Svar på tråden UTREDA VEM SOM ÄR PAPPAN?
  • Anonym (En annan morsa)

Du ger hans namn till socialen ändå. Han behöver tyvärr inte vara involverad i barnets liv, så långt sträcker sig inte barnets rätt till sina föräldrar, men han kommer stå registrerad som pappa och behöva betala underhåll. Du behåller ensam vårdnad och får därmed rätt att fatta alla beslut kring barnet ensam, och får alla föräldradagarna själv. 

(Under förutsättning att han inte är ett hot mot dig eller barnet genom att vara våldsam eller på annat sätt farlig. Då kan det vara bra att inte berätta vem han är, för att skydda er. Inte OK enligt myndigheterna att göra så, men man får skydda sitt barn när inte myndigheterna gör det.)

• Anonym (Hå)

Självklart ska du berätta vem som är pappan. Barnet har rätt till det vilket är det enda du ska ta hänsyn till och han har ekonomiska skyldigheter gentemot barnet.

• beli

Han har ju frivilligt fått orgasm inne i dig, så han får finna sig i att vara involverad på ett eller annat sätt.

• Anonym (Mor Anna)

Du ska säga som det är, dem är kompetenta och har vana kring dessa situationer, inget att oroa sig för.
    Alla som är ogifta blir kallade oavsett om man lever tillsammans och har flera gemensamma barn, det är på rutin.
    Du KAN begära att bli topsad utan att pappan är närvarande. Han kommer också bli kallad för att säkerhetställa att han är pappan.
    Klart att du ska tala om vem han är, det är dyrt med barn, speciellt ju äldre de blir.
    Tänk klokt.

• Anonym (X)
    genovamii skrev 2025-06-05 08:37:45 följande:
    UTREDA VEM SOM ÄR PAPPAN?

Hej. Jag har blivit gravid med en person som absolut inte vill ha barn, eller vara inblandad i barnets liv. Så jag undrar vad ska jag säga när dem frågar vem som är pappan? Hur utreder dem det? Han vill inte att jag nämner honom. 

Om du ska behålla barnet så måste du uppge vem som är pappan. Att han inte "vill" spelar ingen roll. Han är en mansbebis som vill slippa ifrån ansvar.
    Han behöver inte ha någon aktiv del i barnets liv, MEN han måste betala underhåll till dig. Pengarna vill varken du eller barnet gå miste om men det gör du om han inte står skriven som pappa.

Så du säger vem det är när socialtjänsten gör sin utredning och sedan tar de vid därifrån.
  • Anonym (Marit)

Klart som tusan att du ska uppge vem pappan är. Han får stå sitt kast genom att betala underhåll och sen får ni avgöra huruvida han ska vara delaktig eller inte. 

Har en kompis som blev gravid genom ett ons på en Finlandsfärja och hon visste inte mer än mannens förnamn och kunde beskriva hans utseende.  Hon försökte själv luska fram vem han var utan framgång. Så vid faderskapsutredning gav hon all information hon hade till Socialtjänsten och de lyckades via resenärlistan luska ut vem han var. Han kallades för topsning, men dök inte upp så det blev domstolsbeslut på att han skulle topsas. Han var pappan till bebisen och dessutom gift med barn hemma. Det blev en strulig historia, hans fru begärde skilsmässa. Men han betalar underhåll till min kompis och träffar barnet ett par tillfällen per år, då han bor långt ifrån. 

• fornminne

Som någon skrev ovan. Om du tror att han kan bli farlig för dig och barnet, är det bättre att inte berätta vem han är. T ex om han är våldsam, eller involverad i något kriminellt gäng.

Juridiskt är du egentligen skyldig att berätta. Men det finns situationer då det är bättre att låta bli. Finns en allvarlig hotbild får man skydd på pappret, men myndigheterna kommer i praktiken inte att kunna skydda dig och barnet. Inte som det är idag, med grovt eftervåld eller där kriminella även ger sig på anhöriga.

Och även om man får tillräckligt med skydd, kan man inte leva ett normalt liv med en sådan hotbild. Det blir helt enkelt lugnare för dig och barnet utan pappan. MEN detta ska vägas mot barnets rätt till sitt ursprung samt pappans skyldighet att betala underhåll.

Är han en vanlig, ofarlig kille som bara inte vill bli involverad, ska du uppge hans namn ändå. Du får ensam vårdnad, men han blir skyldig att betala underhåll. Han ska inte kunna smita undan det ansvaret om det inte finns starka skäl. Samhället ska inte behöva betala i onödan. 

• Anonym (Alexandra)

En vän till mig gjorde så när hon var unga och dum... 5 år senare blir hon kallad till Tingsrätten. Då har pappan ändrat uppfattning om saken och vill skriva på papprena ...Han fick samtidigt halva vårdnaden och umgänge.....sköter han sig? Inte det minsta alls...men han vet sina rättigheter 

Så se för gud skull till att inte vara lika naiv som min kompis..... barnet har rätt till sina föräldrar.  

Min exman ville inte ha något att göra med sin ena dotter. Hon är idag 18 år och han har träffat henne max 3 gånger...  

• Fjäril kär
    Varför är pappans känslor viktigare än barnets rättigheter? 

Vilken skitstövel.... 
  • Fjäril kär
    Varför är pappans känslor viktigare än barnets rättigheter? 

Vilken skitstövel.... 
  • Anonym (Fader)

Ja, barnet har rätt till båda föräldrar.
    Men det här var kanske inte ett barn som var menat att bli till.
    Nu vill ts/mamman behålla.
    Mannen är inte intresserad.

Blir lite moment 22 för ska kvinnan få underhåll = barnet något lite taken care of så långt samhället når = kvinnan måste tala om vem han är.
    Vill kvinnan klara sig själv och kan leva med att barnet aldrig kommer få veta och aldrig få någon support från samhället = berättar inte.

Handbok - Att utreda och fastställa faderskap eller föräldraskap (mfof.se)

• Anonym (Bibbi)
    Anonym (Fader) skrev 2025-06-05 15:36:01 följande:

Ja, barnet har rätt till båda föräldrar.
    Men det här var kanske inte ett barn som var menat att bli till.
    Nu vill ts/mamman behålla.
    Mannen är inte intresserad.

Blir lite moment 22 för ska kvinnan få underhåll = barnet något lite taken care of så långt samhället når = kvinnan måste tala om vem han är.
    Vill kvinnan klara sig själv och kan leva med att barnet aldrig kommer få veta och aldrig få någon support från samhället = berättar inte.

Handbok - Att utreda och fastställa faderskap eller föräldraskap (mfof.se)

Handlar om barnets rätt till båda sina föräldrar. 

Är man mogen att ha sex så är man mogen för konsekvenserna. 

• Anonym (G)

Pratar du på riktigt?
    Om ja,

Tänk bara för barnets skull strunta på vad han säger. De kommer ta DNA. 

• Anonym

Du talar om vem det är.
    Han kommer bli topsad. Även om han inte vill
    Du vänder dig till försäkringskassan som hjälper dig med att få underhåll från honom.
    Att han inte vill vara involverad i barnets liv kan du inte göra så mycket åt. Men att fastställa faderskap och att underhållet blir betalt kommer samhället hjälpa dig med

• Anonym (Lisa)

Skaffa barn med någon som absolut inte vill ha barn? Varför då?

• Anonym (Man)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-06-05 18:56:48 följande:

Skaffa barn med någon som absolut inte vill ha barn? Varför då?

Håller med helt och hållet. Alla vuxna vet väl hur barn blir till och borde då se till att ha ett stabilt förhållande där båda föräldrarna välkomnar det kommande barnet. Vill man inte ha barn finns det preventivmedel.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Man) skrev 2025-06-06 00:34:00 följande:
    Håller med helt och hållet. Alla vuxna vet väl hur barn blir till och borde då se till att ha ett stabilt förhållande där båda föräldrarna välkomnar det kommande barnet. Vill man inte ha barn finns det preventivmedel.
    Så varför såg den blivande pappan då inte till att skydda sig om han nu prompt inte vill ha barn?

Men, nu vet vi ju inte om TS och den blivande fadern haft preventivmedel. Sen är det ju som så att inga preventivmedel är 100% säkra så män/pojkar behöver vara lite mer selektiva med vilka de ligger med samt komma ihåg gummihatten och inte lita på att den okända kvinnan (eller nyblivna relationen) sköter skyddet. Män/pojkar är trots allt fertila året runt medan kvinnor är fertila ca 10-11 gånger per år (alla menstruationer föregås inte av ägglossning). 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Varför?) skrev 2025-06-06 00:52:55 följande:
    Så varför såg den blivande pappan då inte till att skydda sig om han nu prompt inte vill ha barn?

Men, nu vet vi ju inte om TS och den blivande fadern haft preventivmedel. Sen är det ju som så att inga preventivmedel är 100% säkra så män/pojkar behöver vara lite mer selektiva med vilka de ligger med samt komma ihåg gummihatten och inte lita på att den okända kvinnan (eller nyblivna relationen) sköter skyddet. Män/pojkar är trots allt fertila året runt medan kvinnor är fertila ca 10-11 gånger per år (alla menstruationer föregås inte av ägglossning). 
    Hade han varit här så hade jag så klart frågat honom i stället då man så båda är ansvariga för skydd.
Svar på tråden UTREDA VEM SOM ÄR PAPPAN?