• Anonym (Lisen)

Hur kan det skilja mellan 1-2 miljoner mellan 2 värderingar?

Första värderingen 1.9 miljoner
     Andra värderingen (inte fått resultat än) men han trodde nånstans mellan 3-4 miljoner. Hur kan det skilja så mycket? Bör vi ta in en tredje värdering? 

• Svar på tråden Hur kan det skilja mellan 1-2 miljoner mellan 2 värderingar?
  • Anonym (finance-bitch)

Det beror på vad som är syftet med värderingen. Köpa ut en delägare? Lägga om bolånet? Försäljning?

• Anonym (Lisen)
    Anonym (finance-bitch) skrev 2025-06-05 11:27:57 följande:

Det beror på vad som är syftet med värderingen. Köpa ut en delägare? Lägga om bolånet? Försäljning?

Försäljning 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lisen) skrev 2025-06-05 11:40:12 följande:
    Försäljning 
    Och vad kostar husen som är i närheten?

Ni borde väl själv ha en aning om vilket pris som bäst stämmer med ert område. 
  • Anonym (finance-bitch)
    Anonym (Lisen) skrev 2025-06-05 11:40:12 följande:
    Försäljning 
    Då kan man misstänka att mäklare två tog i rejält, "3-4 miljoner!", för att ni skulle bli optimistiska inför försäljningen och välja henom. 
    Jag hade valt mäklare 1. Det är ju faktiskt inte mäklaren som ska köpa huset av er, utan någon spekulant. Det är inte vad mäklaren tycker huset är värt som spelar störst roll, utan vad köparen tycker huset är värt.
  • Dexter dot com

Har precis sålt mitt hus. Hade ut 3 st mäklare varav 2 st värderade till rena fantasisummor och den 3e värderade till en rimlig summa. Han var helt ärlig med att husförsäljningen just nu där jag bor står still och att det är svårt att ens få folk till visningar. Jag valde honom, hade mycket folk på visningarna och fick det sålt snabbt lite under utgångspris dvs 1,5-1,7  miljoner minde än dom andra 2 hade värderat det till. Så mitt råd är att ta den med lägst värdering så blir du förhoppningsvis inte besviken.

• Anonym (qwerty)

För att en värdering är som en facebook status, man kan skriva lite vad som och hoppas på likes.
    Mäklare nr 2 uppger en fantasisumma för att ni ska anlita honom. Sedan när ni inte få det anbudet utan "bara" 1,9 miljoner så kan han säga att en värdering är inte en garanti.

• Anonym (Lisen)

Det är jag som är köparen. Jag vill köpa huset. 

• Anonym (M)
    Anonym (Lisen) skrev 2025-06-05 14:56:52 följande:

Det är jag som är köparen. Jag vill köpa huset. 

Och då plockar du in en värderingsman, varför då?
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (M) skrev 2025-06-05 15:00:15 följande:
    För att det ska köpas av släktingar och dom är oense 
  • Anonym (till salu)
    Anonym (M) skrev 2025-06-05 15:00:15 följande:
    TS vill nog köpa huset av till exempel ett dödsbo inom familjen.

En skillnad på 100% är oseriöst från minst en av mäklarna.

Men nu är det försent. Den som säljer (sin halva?) kommer att peka på "4 miljoner" som en sanning och för dig gäller det att förhandla nu.

Ni kan ta in en tredje och komma överens om att snittet av alla tre är det som gäller men inte heller ett sådant "löfte" från säljaren är bindande.

Så många hus som hamnat på Hemnet för att någon inom familjen har förväntningar på "minst si och så många miljoner mer"
  • Dexter dot com
    Anonym (Lisen) skrev 2025-06-05 15:08:52 följande:
    Då hade jag absolut tagit in 3-4 värderingar till .
  • Anonym (ett annat förslag)
    Anonym (Lisen) skrev 2025-06-05 15:08:52 följande:
    Eller kan man göra som våra knäppa släktingar gjorde:

Tre syskon ska sälja hus i dödsbo, lägger ut med mäklare, det budas, budgivning klar och vi har en köpare. Då ångrar sig ett syskon och ska ha huset. Huset blev då dyrare p.g.a. budgivningen men det gråter ju inte övriga för.

Så jag säger- låt marknaden avgöra i detta lite sämre läge. Lägg ut huset och se vilka bud ni får inom en rimlig tid (2-3 månader?) så får köpande syskon betala det pris som budet går upp till (eller kanske lite under om det ska vara snällpris- kom överens i förväg om att köparen får köpa för högsta bud -8% eller nåt).

Fördelen med det sättet är att verkligen ingen i släkten sen kan gå runt och hävda att någon blev lurad bla bla. bara för att det fanns mäklare som gav glädjevärderingar.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Hur kan det skilja mellan 1-2 miljoner mellan 2 värderingar?