• Anonym (Anna)

Se min man förälskad i en annan

Ska försöka hålla mig kort. Vi har hyrt ut en del av vårt hus under våren, till en yngre kvinna som studerar på universitetet, vi kallar henne för A. Hon är fantastisk och har även varit barnvakt åt våra barn en del. 

Min man och jag har en fin kärleksrelation, vi är bästa vänner och är fortfarande passionerade med varandra. Allt eftersom våren gått har jag på nära håll sett min man bli förälskad i A. Han lyser upp i hennes närvaro på ett sätt jag inte sett på många år. 

Jag konfronterade honom i början av maj och det satt långt inne för honom att tillslut erkänna att han blivit förälskad i henne. Vi pratade väldigt mycket om det och han vill verkligen inte göra nåt annat än att dämpa känslorna och vara med mig och våra barn. Vi vill kämpa oss igenom detta tillsammans. 

Vi meddelade gemensamt A att vi inte kommer att förlänga hennes hyreskontrakt som går ut i augusti. Jag såg hur ont det gjorde i min man och A blev såklart väldigt ledsen. 

Vi har bokat en stuga över sommaren för att komma hemifrån så mycket som möjligt. Men nu har det börjat gnaga i mig. Tänk om min man aldrig blir lycklig med mig igen. Borde jag låta honom pröva vingarna? Öppet äktenskap? Eller ska vi försöka lappa ihop och glömma?

Någon som varit i samma situation?

• Svar på tråden Se min man förälskad i en annan
  • Anonym (förälskelse)
    Anonym (Anna) skrev 2025-06-05 14:57:24 följande:
    Ja det är lite där jag hamnat i mina tankar och jag vet inte om det är destruktivt eller bara osäkerhet. 

Jag känner att jag tvingar honom ge upp en förälskelse, som faktiskt är någonting vackert. Han har ju inte ens haft chansen att utforska den, hon kanske inte ens är intresserad. 

Tror att jag behöver prata med honom. Vi kan ju prata om allt och dessa tankar har smugit sig på mig den sista veckan. 
    En sak till:

Förälskelse är någonting fint att uppleva, visst. Det känns magiskt och underbart och kan vara vackert. Men i grunden handlar det om biokemi, hur oromantiskt det än kan låta. En förälskelse bär inte på någon särskild information om att detta är menat att vara eller att man är särskilt kompatibel med varandra eller någonting sådant. Det innebär inte att förälskelsen måste få utforskas och leva ut. Tvärtom, i en långvarig kärleksrelation är det normalt att den sortens känslor ibland kan uppstå för någon annan. En viktig del av en stabil hållbar relation är ju att hålla fast vid varandra trots dessa övergående känslor. För som sagt, det handlar om biokemi, och det är någonting som går över. Det är helt okej att han får leva i ovisshet om huruvida hon hade kunnat tänkas vara intresserad eller ej.
  • Tukt

Tycker man ska vara lite försiktig när man pratar om förälskelse. Självklart vet jag inte mycket om den här person "A" eller hur din man fungerar.
    Men i min värld kan man både vara förälskad i personen, men också i personens "energier".
    Har man några år på nacken och slit med jobb och familj, är det lätt att fascineras av en ung person med energi och utstrålning, för att det kanske påminner om ens yngre jag. Det är lätt att leta och suga i sig an "ungdomens källa" liksom.
    Så det behöver inte vara äkta känslor han känner för henne.
    Det finns fler sådana där saker man kan blanda i hop med kärlek och förälskelse. Omhändertagande är ett exempel. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Anna) skrev 2025-06-05 14:57:24 följande:
    Ja det är lite där jag hamnat i mina tankar och jag vet inte om det är destruktivt eller bara osäkerhet. 

Jag känner att jag tvingar honom ge upp en förälskelse, som faktiskt är någonting vackert. Han har ju inte ens haft chansen att utforska den, hon kanske inte ens är intresserad. 

Tror att jag behöver prata med honom. Vi kan ju prata om allt och dessa tankar har smugit sig på mig den sista veckan. 

Var finns du i allt det här?
    Det låter som du tänker mest på din mans känslor och vilja?

Personligen tror jag mer på att hitta på nya spännande saker tillsammans än att låta mannen få leva ut sin förälskelse. Risken är stor att du inte kommer må bra i det hela, och på så vis förstörs er relation till slut ändå. En annan sak är att han kanske trivs så bra med det att han vill fortsätta leva singelliv. 

Tänkte du öppet förhållande som i att ni båda får uppleva äventyr på sidan om? Jag tror sånt är svårt, om man varit monogam hela livet. Men det känns givetvis som att det ska gälla er båda i så fall. Det är dumt att tillåta saker på sin egen bekostnad.

• Anonym (Moppeålder)

Tråden är konstig. Bara att uttrycka sig med att det är fint att se sin man förälskad i en annan. 

• Ikaros12

vilken jobbig sits för alla inblandade och jag tycker att det låter som att du och din man agerar fint mot varandra i det. Det låter som en trygg och fin relations som kan hålla länge.. 

Jag tänker också på A. Jag tycker lite synd om henne. Det låter som att hon stormtrivts med att bo hos er. Både med boendet och er som hyresvärdar. Fråga din man vad som hänt med hans känslor sedan samtalet. För mig är det en strategi att sätta ord på mina känslor för att få dem att svalna. Även om jag är gillar någon väldigt mycket så skulle jag dock aldrig använda mig av ordet förälskad. Däremot skulle jag kanske säga att jag tycker att hon är väldigt charmig eller gullig. Börjar jag känna att det finns spänningar med en annan kvinna så pratar jag varmt om min flickvän för den personen och svalnar känslorna direkt. När jag berättar för den jag är i relation med att jag tycker om någon annan som jag känner attraktions för, så svalnar känslorna direkt. Däremot gillar jag såklart personen.fortfarande men attraktionen minskar. Jag måste säga att jag förstår dig som vill att hon ska flytta då det blir så nära, men det låter som att det är lite sorgligt för er alla tre. Det finns många kvinnor jag är förtjust i och som jag blir extra glad över att träffa. Men jag skulle aldrig vilja ha någon som helst sexuell relation med dem. Ibland är det bara mysigt att ha den relation man har med den, utan att vilja att det ska leda till något mer.

• Postman
    Anonym (Anna) skrev 2025-06-05 14:29:23 följande:
    Se min man förälskad i en annan

Ska försöka hålla mig kort. Vi har hyrt ut en del av vårt hus under våren, till en yngre kvinna som studerar på universitetet, vi kallar henne för A. Hon är fantastisk och har även varit barnvakt åt våra barn en del. 

Min man och jag har en fin kärleksrelation, vi är bästa vänner och är fortfarande passionerade med varandra. Allt eftersom våren gått har jag på nära håll sett min man bli förälskad i A. Han lyser upp i hennes närvaro på ett sätt jag inte sett på många år. 

Jag konfronterade honom i början av maj och det satt långt inne för honom att tillslut erkänna att han blivit förälskad i henne. Vi pratade väldigt mycket om det och han vill verkligen inte göra nåt annat än att dämpa känslorna och vara med mig och våra barn. Vi vill kämpa oss igenom detta tillsammans. 

Vi meddelade gemensamt A att vi inte kommer att förlänga hennes hyreskontrakt som går ut i augusti. Jag såg hur ont det gjorde i min man och A blev såklart väldigt ledsen. 

Vi har bokat en stuga över sommaren för att komma hemifrån så mycket som möjligt. Men nu har det börjat gnaga i mig. Tänk om min man aldrig blir lycklig med mig igen. Borde jag låta honom pröva vingarna? Öppet äktenskap? Eller ska vi försöka lappa ihop och glömma?

Någon som varit i samma situation?

Jag känner att ni har en hel del att fundera över i er relation. 
    Om du/ni inte fattar så är detta en riktig väckarklocka som ringer att ni ska börja prata med och se varandra mer om ni vill bli gamla ihop  

• Anonym (P)

Det går över. Kanske det tar nåt halvår. Men det går över. Vänta ut det bara.

• Anonym (L)

Det skulle kunna bli riktigt jobbigt för tjejen om han plötsligt bekänner sina känslor för henne. Hon är i beroendeställning till er och nu står hon utan boende för att din man har fått för sig att han är kär. 

Börjar undra om det är mannen som har skrivit tråden, annars är TS en otroligt förstående fru, 

Stackars tjej, hon undrar säkert vad hon har gjort för fel när hon inte får hyra längre. 

• Anonym (Syster)

Jag vill bara säga att jag verkligen avundas ditt lugn. Och jag tycker att ni närmar er ämnet med ett lugn och värdighet. Man kommer nog långt på det viset. 

Många skulle nog uppleva detta som det största sveket man kan vara med om i en relation. Med tanke på att det är så nära. Det handlar ju ändå om erat hem. 
    Men jag upplever inga såna känslor från din sida. Iaf så jag upplever inlägget. 

Oj svårt det där. En person nämnde ju faktiskt en väldigt viktig sak. Ingenstans framkommer det hur denna inneboende uppfattar din man. Risken är stor att hon endast ser honom som en trevlig gubbe med lite pappa vibes. 

Alltså är du ok med det, och ni märker att det är besvarat så why not. Man kan väl ha kul, livet är kort. 
    MEN. Ha i åtanke att detta inte är en engångsgrej. Detta är ingen som kommer vara med en natt och sen gå hem och ni kan fortsätta med erat liv. Bjuder ni in så kommer det förändra hela erat liv och er hemma situation. 

Ta in både för och nackdelar på ett ärligt vis. Så kommer du veta. 

• Dimisi

TS, du och din man kommer inte kunna väcka liv i er passion om du agerar som hans mamma eller konsult. Var inte så kontrollerat förnuftig och analytisk. Släpp fram din sorg och oro. Visa att du faller och låt din man fånga dig och älska dig trygg igen.

Du borde inte kräva att A flyttar. Det kommer ge dig dåligt samvete. Litar du på din man? Om han är genuin kommer han föreslå att A måste flytta ifall det verkligen är vad som krävs för att han ska kunna rikta sin åtrå mot dig igen. Men jag tror inte att det kommer att krävas om du vågar visa honom din inre, sårade lilla flicka. Och om han är hyfsat välfungerande.

Låt din man bestämma förloppet. Snart kommer du ha svar på alla dina frågor. Under tiden får du vara liten och sårad. Inom en månad står du stark och rådig igen, antingen för att han har lyft upp dig, för att han värdesätter er kärlek. Eller för att du har tröttnat på och är färdig med att leva med en pojke som måste ha en mamma eller konsult för att orka vara man.

Jag håller tummarna för er!

• Anonym (Just me)

Många i längre relationer har säkert blivit förälskade i någon annan någon gång. Men det brukar man hålla för sig själv. Sen ska man inte vara otrogen bara för att man känner lite känslor.

Ni gör helt rätt som sagt upo kontraktet med henne. Just för att din man behöver komma ifrån henne. På sikt kommer det lösa problemet. Nu måste ni ta hand om varandra, du och din man.

Svar på tråden Se min man förälskad i en annan