• Jcia

Hej!

Jag lider av svår ångest och depression. Testat ett antal depressionsmediciner men har inte hjälp tillräckligt. Jag har tappat hoppet om att något ska hjälpa och få mig att bli bättre. 

Jag var på läkarbesök idag på psykiatrin. 
    Jag fick utskrivet Aripirazol 5mg. Är det någon som har erfarenheter kring den medicinen? Har det hjälpt? Ge mig hoppas. Det här är en fråga till er som lider av svår ångest och depression. 
  • Svar på tråden Hej!
  • FtS70

Aripiprazol fungerar väl bra mot maniska skov och för vissa schizofrena patienter; osäker på effekt mot ångest och depression.

• mijau

Jag hadr svårt ångest och depression i många år. Det som fungerade för mig var sertralin. Åt den i säkert 15 år. Tappade ner i ca 2 år sen har jag varit medicinfri i ca 3 år nu.

• Anonym (Cru)

Sjukvården kan nog vara bra, du får pröva dig fram.

Komplettera med ett livshållningsprogram som Ayur Veda.

Alternativhälsan har ju också mediciner, som Aswaghandha och Johannesört.

Just Johannesört har man forskat på och det är godkänt för svensk sjukvård att användas för lindrig och medelsvår depression. Man får dock inte blanda Johannesört med blodförtunnande läkemedel eller p-piller. Står om det i FASS.

I länder där man äter mycket fisk har man lägre förekomst av depression. Så en liten dos fiskolja kan man prova. Men ta inte för mycket!

• Anonym (Cru)

Tapping kan hjälpa mot ångest, finns instruktioner på nätet på flera ställen. 

Yoga (kan vara av enkel typ) kan hjälpa till att få ner spänningen i kroppen så att man blir lugnare och mindre ångestbenägen.

• Anonym (Cru)

OBS! Johannesört är bra, man har forskat på den, men den kan påverka många andra mediciner om man äter dem samtidigt! Så Läkemedelsverket varnar för att äta Johannesört samtidigt med andra mediciner.

Exempevis, eftersom Johannesört har en liknande verkan som antidepressiva mediciner, så kan man få en överdos om man kombinerar Johannesört med en annan antidepressiv medicin. 

Bra att veta. 

Svar på tråden Hej!