• Anonym (Intresserad)

Intresserad av äldre man -Hur får jag honom att slappna av?

Jag har blivit otroligt förtjust i och attraherad av en äldre man i min närhet som jag har väldigt mycket kemi med. Vi träffas minst en gång i veckan i ett socialt sammanhang utanför jobbet. Jag är 40 men ser ung ut, han är 58 och ser ungefär ut som det.

Jag försöker flirta med honom, som t.ex att föreslå att umgås, le mycket, skratta åt hans skämt (han är rolig), gå nära och försiktigt röra vid honom sådär lite etc. Min känsla är att han fattar att jag flirtar med honom men det är som att något står i vägen. Han svarar alltid på mina flirtar, ler tillbaka, skämtar mer, står kvar om jag rör vid honom etc. Han har också börjat hänga kvar för att prata med mig själv efter träffarna (kurs) och känns då som att han inte vill skiljas åt. Han har bjudit med mig på saker utanför kursen men då alltid när det är någon annan med. När det gäller att umgås själva (vilket jag föreslagit) så blir han lite undvikande. En gång missförstod han (med mening?) och bjöd med en kompis och en annan gång blev han sjuk (på riktigt?) och kunde inte. Jag tror att det kan vara så att han har lite dåligt självförtroende, känner sig gammal, är rädd för att bli sårad och tycker att jag är "för ung". För jag upplever det som att kemin mellan oss går att skära med kniv, så jag tror faktiskt inte att det handlar om att han är helt ointresserad.

Ni kvinnor och män som har erfarenhet av denna typ av situation, finns det något jag kan göra? Måste jag vänta ut honom om det ska bli något? Det känns som att han kommer backa hela vägen in i garaget och låsa dörren om jag pushar honom för hårt... Hur kan jag få honom att slappna av?

• Svar på tråden Intresserad av äldre man -Hur får jag honom att slappna av?
  • Anonym (Carl)
    Zamboni skrev 2025-06-05 21:05:35 följande:

Många av oss (luttrade) singelmän i den åldern har inte så stort intresse av damer som agerar som en katt kring het gröt. Om du är seriöst intresserad av honom så berätta det! Du kommer att få (högst troligt) en direkt och ärlig respons. 

Bra svar. TS kommer garanterat få ett ärligt svar om hon är öppen med vad hon känner.
  • Anonym (Ola)

Jag är i samma ålder som mannen i fråga, och försöker sätta mig in i hans situation. En sak som kanske hade fått mig att bromsa är tankarna på hennes förväntningar på det mer intima planet. Som 58-åring kanske jag känner mig obekväm i min åldrade kropp, jag kanske inte har den sexlust jag hade förr, eller så har jag problem med potensen. Jag är rädd att hon ska bli besviken på sexlivet i ett eventuellt framtida förhållande. Sådana saker kan vara svåra att prata om, men göra att man tvekar.

• Anonym (*)

Kan det vara så enkelt som att han helt enkelt inte är intresserad? 

• Anonym (Man)
    Anonym (Carl) skrev 2025-06-06 08:11:08 följande:
    Bra svar. TS kommer garanterat få ett ärligt svar om hon är öppen med vad hon känner.
    Fast är intresset verkligen tydligt om han inte nappar på att umgås på tu man hand med henne när hon öppnar upp för det?
  • Anonym (Intresserad)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-06-05 20:57:17 följande:

Är ni singlar båda två?  Det underlättar liksom.....

För övrigt håller jag med inlägget ovanför. Var tydlig med vad du är ute efter.  En flört , javisst, men vad vill du sen då?  Att det finns kemi och attraktion är en sak, att sen ta det vidare till något konkret är en hel annan historia.. 

Fundera på vad du vill med denna man och var sen tydlig med det . Spela inga spel som förvirrar.  Flörtar du med honom och samtidigt pratar om killkompisar,  dejte? eller annat så kanske han tror att du är totalt oseriös..  

Ja kanske måste jag fundera igenom vad jag vill. Jag har aldrig nämnt några andra killar/ män, dejter eller sådant med honom.
  • Anonym (Kayla)
    Anonym (Hmm..,.) skrev 2025-06-05 20:25:00 följande:

Ingen extrem åldersskillnad så han är nog inte intresserad helt enkelt. 

Vadå? Menar du att det måste vara 30 år yngre för att män ska bli intresserade? 

Tycker 18 år är tillräckligt mycket skillnad, och särskilt om en 40 åring ser yngre ut. 

Han kanske inte vågar tro på att hon är intresserad av en så mycket äldre man. Alternativt så är han upptagen.

• Anonym (Intresserad)
    Anonym (Man) skrev 2025-06-06 09:34:29 följande:
    Fast är intresset verkligen tydligt om han inte nappar på att umgås på tu man hand med henne när hon öppnar upp för det?
    Jag skulle hålla med om det inte vore för hur han agerat. Jag frågade först om att ses på tu man hand, han "missuppfattade" och vi sågs på 3. När vi sågs på 3 mumlade han fram, helt apropå ingenting "ja vi kan ju ses själva någon gång också", till mig, medans han tittade på sina fötter. Som en blyg pojke. Jag sa, ja absolut det kan vi. Sen efter det när vi sågs på kursen 2 dagar senare och pratade själva efteråt så sa han, igen, att vi ju kan ses själva och tittade mig då i ögonen. Det känns som att han liksom vill men kanske inte vågar... Eller något?
    Anonym (Ola) skrev 2025-06-06 08:37:41 följande:

Jag är i samma ålder som mannen i fråga, och försöker sätta mig in i hans situation. En sak som kanske hade fått mig att bromsa är tankarna på hennes förväntningar på det mer intima planet. Som 58-åring kanske jag känner mig obekväm i min åldrade kropp, jag kanske inte har den sexlust jag hade förr, eller så har jag problem med potensen. Jag är rädd att hon ska bli besviken på sexlivet i ett eventuellt framtida förhållande. Sådana saker kan vara svåra att prata om, men göra att man tvekar.

Så kan det vara... Finns det något jag skulle kunna göra eller säga för att få honom att slappna av lite kring det? Jag menar jag har fullgod syn och ett välfungerande intellekt - Jag förstår att han med stor sannolikhet har lägre lust, potens, ork etc än en man på 38... 
    Anonym (Lisa) skrev 2025-06-05 21:12:45 följande:

Jag är intresserad av en man som är ännu äldre. Jag är som dig och han 64. Vi har lärt känna varandra väl och jag har fått känslor, för att han är en sån fin person. 
    Jag upplever lite samma som du. 
    Jag upplever att han flirtar lite men väldigt, vääääldigt.. vad ska man säga... försiktigt. 
    Jag känner honom så pass väl att jag tror det skulle vara ett enormt stort steg att våga ta steget.... Mycket av rädsla för att bli dömd av andra....
    Jag tror att kan inte skulle våga riskera att det bara är en fling, eftersom våra sociala sfärer går ihop precis som du berättar..
    Jag tror att han bara skulle våga ta steget om han verkligen trodde att det kunde bli något riktigt bra, och hållbart.. Just pga av att han skulle avsky att bli sedd som någon som är ute efter yngre kvinnor..

Kanske är det samma för mannen du har känslor för?

Kanske behöver du faktiskt lägga kortet på bordet, som någon skrev, och säga att du är intresserad av honom på riktigt (om nu det är fallet).

Fint med någon som känner igen sig. Jag tror att mannen jag har känslor för också skulle avsky att bli sedd som en "gubbe" som springer efter yngre tjejer. Han är väldigt humanistiskt och jämlikt lagd.

Korten på bordet, ja kanske, men vet faktiskt inte hur jag skulle kunna göra det utan att skrämma honom... Har du tänkt lägga dina kort på bordet??
  • Anonym (Man)
    Anonym (Intresserad) skrev 2025-06-06 12:46:25 följande:
    Jag skulle hålla med om det inte vore för hur han agerat. Jag frågade först om att ses på tu man hand, han "missuppfattade" och vi sågs på 3. När vi sågs på 3 mumlade han fram, helt apropå ingenting "ja vi kan ju ses själva någon gång också", till mig, medans han tittade på sina fötter. Som en blyg pojke. Jag sa, ja absolut det kan vi. Sen efter det när vi sågs på kursen 2 dagar senare och pratade själva efteråt så sa han, igen, att vi ju kan ses själva och tittade mig då i ögonen. Det känns som att han liksom vill men kanske inte vågar... Eller något?
    Anonym (Ola) skrev 2025-06-06 08:37:41 följande:

Så kan det vara... Finns det något jag skulle kunna göra eller säga för att få honom att slappna av lite kring det? Jag menar jag har fullgod syn och ett välfungerande intellekt - Jag förstår att han med stor sannolikhet har lägre lust, potens, ork etc än en man på 38... 
    Fint med någon som känner igen sig. Jag tror att mannen jag har känslor för också skulle avsky att bli sedd som en "gubbe" som springer efter yngre tjejer. Han är väldigt humanistiskt och jämlikt lagd.

Korten på bordet, ja kanske, men vet faktiskt inte hur jag skulle kunna göra det utan att skrämma honom... Har du tänkt lägga dina kort på bordet??
    Ja då finns det säkert ett intresse. Fråga om en viss dag eller kväll passar. Nappar han då är han säkert intresserad och säger han nej är han mest troligt inte det.
  • Anonym (Quinny)

Lever någon av er i relation? Om så lägg av med flirtandet. Om inte så rakt på sak. Bjud ut honom. Lär känna honom mer. Se var det leder. Gör det inte så svårt för dig. Han han vara väldigt gift men blir smickrad av din uppmärksamhet. 

• Anonym (Korten på bordet)
    Anonym (Intresserad) skrev 2025-06-06 12:22:32 följande:
    Ja kanske måste jag fundera igenom vad jag vill. Jag har aldrig nämnt några andra killar/ män, dejter eller sådant med honom.
    Varför svarar du inte på om ni är singlar båda två?
  • Anonym (Quinny)
    Anonym (Korten på bordet) skrev 2025-06-07 17:30:19 följande:
    Varför svarar du inte på om ni är singlar båda två?
    TS duckar för frågan eftersom ingen av dem är singel. 
  • Anonym (X)

Svara på om ni är singlar eller inte.

• Anonym (Intresserad)
    Anonym (Quinny) skrev 2025-06-07 19:27:23 följande:
    TS duckar för frågan eftersom ingen av dem är singel. 
    Missade den frågan. Båda är singlar.
  • Anonym (Lisa)

Ts

Min situation är lite annorlunda eftersom han bor i USA..
    Han bor också med sitt ex...! Väldigt udda situation.. de är bara vänner utåt. De gjorde slut för många år sedan men har blivit bästa vänner och bestämde sig väl för att de ändå hellre bodde ihop.

Så sammantagna, att han bor i USA, med sitt ex, och är 24 år äldre, gör att det inte känns som läge att lägga kortet på bordet :)

Skulle jag flytta dit, vilket jag drömmer om av andra skäl än den här mannen, så skulle jag nog vara den som skulle vara tvungen att lägga korten på bordet så smått. Tror aldrig att han skulle våga anta att jag, som så mycket yngre, skulle vara romantisk intresserad av honom.  Och av rädsla för att anses som gubbe om jag inte skulle vilja  skulle han aldrig ta första steget. Det är jag helt säker på. 

Hur har det gått?

Svar på tråden Intresserad av äldre man -Hur får jag honom att slappna av?