• Anonym (V)

Min 5-åringar ser läskig ut under ögonen. Röda ringar under ögonen!

Hon kliar och gnuggar händerna i ögonen och är märkbart besvärad av klåda. Hon är även lite svullen på ögonlocken och röd även där. Ögonvitorna är inte röda. Hon har även vissa besvär från näsan, typ klåda även där. Nyser ibland, täppt på morgonen när hon vaknar. Svullen i näsan typ? Men det som är värst är dom röda ringarna under ögonen. Mörka röda ringar som gör att hon ser riktigt sjuk ut trots att hon inte är det. Ringarna går ner en bit mot kinderna liksom, hon ser tärd ut! Hon äter och dricker bra, sover bra, leker på förskolan osv, däremot känns hon lite mer trött och inte lika pigg som vanligt på kvällarna. Men inte så farligt, hon är mest normal i sitt humör. 

Min första tanke är pollenallergi. Kanske gräspollen? Min andra tanke är soleksem runt ögonen. Min tredje tanke är att hon är känslig och reagerar på solkrämen?? Vad får ni för tankar av det jag beskriver?

• Svar på tråden Min 5-åringar ser läskig ut under ögonen. Röda ringar under ögonen!
  • Anonym (X)
    polleallergi.
    Köp något receptfritt på apoteket till henne. Loratadin eller Clarityn.
  • Aniiee
    Anonym (X) skrev 2025-06-05 23:04:43 följande:
    polleallergi.
    Köp något receptfritt på apoteket till henne. Loratadin eller Clarityn.
    Clarityn är bara dyr loratadin.

Men ja, håller med.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Tukt
    Anonym (V) skrev 2025-06-05 21:09:23 följande:
    Min pappa har allergi mot björkpollen och typ alla frukter som finns. Och mandel och hasselnötter och sånt. Min bror har också pollenallergi samt pälsdjursallergi, katt, hund och häst och något kryp typ jordloppa. Min dotter har redan nötallergi från cashewnötter och pistagenötter. Känns som att risken för allergi ändå finns liksom? Men är det ett klassiskt pricktest man gör i det här läget nu då eller?

Men ja, att behandla som att det är pollenallergi och se om det försvinner är ju ett sätt. tack för svar och tips! 
    Jäklar vad ni har samlat på er allergier. Då kan det ju också vara troligare att det är pollen, trots att han är så pass ung.
    Sedan är ju det viktiga att man kan ha flera allergier. Var för sig märks de inte, men när man utsätts för två eller flera samtidigt så kan det bli djävligt.
    Vet inte om det är pricktest för vanliga allergier, tror det är blodprov numer. Det finns test för kontaktallergier också, men då går man med allergenerna ett par dygn under tape.
    Lycka till med den lille!
    .
  • Anonym (O)
    Anonym (V) skrev 2025-06-05 20:21:34 följande:
    Tack för gissningen. Din gissning stärker ju min egen misstanke. Jag kollade på apotekets hemsida igårkväll, men på till exempel ögondroppar med antihistamin stod det att barn inte ska behandlas utan att en läkare utrett orsaken till besvären. Vågar man testa receptfria läkemedel på barn som inte träffat en läkare? Jag ringde givetvis vårdcentralen och försökte boka en tid men det blev 2 veckor bort.

Kan man få eksem av allergi?

Jag får torr hud iaf under pollensäsongen. Prata med dem på Apoteket.

De har koll på om det finns något som är ok att prova. Men det kan nog vara så att många receptfria är från 6 åt, eller 12, om man inte haft läkarkontakt. 

Se om du kan hitta snabbare tid hos nätläkare eller bvc kanske. Det är inte omöjligt att det räcker med ett videosamtal. Man gör sällan några tester utan utgår från patientens symptom. 

Antihistamintabletter (tex desloratadin och loratadin) har väldigt ofarliga biverkningar (främst trötthet) och många tar dem flera månader om året. Desloratadin brukar ge minst trötthet, men det är individuellt. 

Det kan hjälpa att skölja ögonen och näsan. Men det kan vara svårt att övertala små barn att skölja ögon och näsa.

Jag håller ögonen under kranen, men det svider ju. Du kan koka saltlösning som hon kan skölja med eller köpa ögonskölj på apotek.

Näsan sköljer man med hjälp av en särskild kanna eller en sorts spruta. Sprutan är nog lättast för ett barn. Prova att göra det själv först, så att du vet hur det funkar och kan hjälpa henne. 

• Anonym (O)

Om hon gillar att bada och vara mycket under vattnet så ger det en naturlig skölj av ögon och näsa på små barn. Så uppmuntra bad, men smörj in henne med mjukgörande kräm efteråt, tex Miniderm. Miniderm är det vi har bäst erfarenhet av när det gäller eksem. Smörj tre gånger om dagen. Rejält med kräm. Du köper den på apotek. 

• Anonym (P)
    Tukt skrev 2025-06-05 20:35:13 följande:

Det lter onekligen som allergi. Dock är pollenallergi inte så vanlig i den åldern. Hur länge har han haft det?
    Men det enkla är ju att du går till apoteket och köper tabletter och ögondroppar. Försvinner en del av problemet så är det allergi.
    Men man ska inte underskatta kvalster, mögel eller överkänslighet mot dofter/parfym heller.

Pollenallergi är visst vanligt också hos förskolebarn. Det är en gammal uppfattning att barn innan skolålder inte blir allergiska, vilket mestadels grundar sig i att man inte testade mindre barn. När man så började testa också förskolebarn (vilket man gjorde en hel del under pandemin när snoriga barn inte fick gå på förskola), upptäckte man att de visst är allergiska. 

Båda mina barn är pollenallergiker och har varit sedan tidig ålder. Vid senaste besöket berättade läkaren att de inte testar små barn, utan testar med allergimedicin. Blir det bättre, är barnen allergiska.

• Anonym (Allergisk son)
    Tukt skrev 2025-06-05 20:35:13 följande:

Det lter onekligen som allergi. Dock är pollenallergi inte så vanlig i den åldern. Hur länge har han haft det?
    Men det enkla är ju att du går till apoteket och köper tabletter och ögondroppar. Försvinner en del av problemet så är det allergi.
    Men man ska inte underskatta kvalster, mögel eller överkänslighet mot dofter/parfym heller.

Jo, allergi är absolut inte ovanligt i den åldern. Man kan även vara allergisk mot kvalster etc. 
  • Anonym (Allergisk son)

Ja, det låter absolut som allergi. 

Nu har du dock problemet med receptfria medicinering att de som regel är från 12 år vilket gör det lite jobbigt när man har en obehandlad, misstänkt allergi. 

Men, Cetrizin (tablett) och Livostin (ögondroppar) är ok från 6 år. 

Min ena son fick sin diagnos runt ditt barns ålder. 

• Anonym (Em)

När började det? 

Ring vårdcentralen! De utför provtagning för allergier men vi blev ordinerade att börja med receptfri medicin parallellt (tabletter, ögondroppar, nässpray). Tycker inte att det röda under ögonen låter typiskt för pollenallergi men det kan säkert vara olika. 

• Anonym (Em)

Kan ju vara så att hon reagerar på både pollen och solkrämen, eller något i kosten

• Anonym (Allergisk son)
    Anonym (Em) skrev 2025-06-06 08:43:46 följande:

När började det? 

Ring vårdcentralen! De utför provtagning för allergier men vi blev ordinerade att börja med receptfri medicin parallellt (tabletter, ögondroppar, nässpray). Tycker inte att det röda under ögonen låter typiskt för pollenallergi men det kan säkert vara olika. 

Min son får röda ögon (ögonlock och under) när han inte skött sin medicinering ordentligt. Speciellt när han sedan kliar/gnuggar i dem.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Allergisk son) skrev 2025-06-06 08:54:05 följande:
    Min son får röda ögon (ögonlock och under) när han inte skött sin medicinering ordentligt. Speciellt när han sedan kliar/gnuggar i dem.
    Kanske kommer med kli och gnugg? På min dotter och andra jag känner syns det snarare på ögonen.
  • Tukt
    Anonym (Allergisk son) skrev 2025-06-06 08:32:56 följande:
    Jo, allergi är absolut inte ovanligt i den åldern. Man kan även vara allergisk mot kvalster etc. 
    Allt är ju såklart relativt...

Åldersfördelning för debut av pollenallergi

4 år: 2,5 % av barnen rapporterade symtom på pollenallergi.

8 år: 10,6 % av barnen rapporterade symtom på pollenallergi.

16 år: 17,8 % av barnen rapporterade symtom på pollenallergi.

Svar på tråden Min 5-åringar ser läskig ut under ögonen. Röda ringar under ögonen!