Kan barnet råka sätta bettskena i halsen?
Min 10 åring fick idag en bettskena att ha nattetid hos tandläkaren. Jag är livrädd att den halkar ner i halsen t.ex genom att ställa sig på "högkant". Kan det hända teoretiskt sett?
Min 10 åring fick idag en bettskena att ha nattetid hos tandläkaren. Jag är livrädd att den halkar ner i halsen t.ex genom att ställa sig på "högkant". Kan det hända teoretiskt sett?
Bettskenor sitter ordentligt fast över tänderna. Jag har aldrig hört talas om att någon skulle ha satt sin bettskena i halsen. Det är större risk att snubbla och slå i skallen skulle jag tro.
?ettskena har en anordning för att sitta fast. Den klickas på plats och sitter där sen. Ingen risk att den fastnar i halsen
Bettskenan sitter fast i tänderna, haft bettskena i många år.
Nej.
Det är en vanlig föräldraångest faktiskt, men den kommer inte halka ned.
Tack för era svar men denna bettskena är för stor för henne. När hon gapar lossnar den från tänderna. Tandläkaren sa att det var den minsta dom hade. Den sitter alltså endast fast om hon stoppar in den och biter ihop käkarna.
Nej.
Det är en vanlig föräldraångest faktiskt, men den kommer inte halka ned.
Tack för era svar men denna bettskena är för stor för henne. När hon gapar lossnar den från tänderna. Tandläkaren sa att det var den minsta dom hade. Den sitter alltså endast fast om hon stoppar in den och biter ihop käkarna.
Gå till en annan tandläkare! Bettskenor ska, vad jag vet, individanpassas för att fungera.
Var det verkligen en bettskena hon fick? Det var in nye någon typ av tandställning?
Var det verkligen en bettskena hon fick? Det var in nye någon typ av tandställning?
Ovanligt att man gör en bettskena till en 10-åring, det brukar vara övningar som gäller först och främst. Är det en mjuk bettskena? (vilket man brukar ha till barn eftersom de har växelbett) Dom sitter inte alltid så bra på plats som en hård och kan släppa från tänderna. Men, den kommer inte ner i halsen, är för stor för det.
Alla barn gnisslar tänder när dom växlar tänder. Bettskena sätter man bara in om barnet har besvär (huvudvärk etc) Det är inte ovanligt att barnen gnisslar ner mjölktänderna i princip helt. Gör man det i den åldern gör man den mjuk då barnet är på g att få nya tänder som ska komma fram. En sån skena kan upplevas lite sladdrig och stor. Vanligtvis har man den i underkäken.
Är det en tandställning bör det finnas någon ty av klammer eller skruvanordning på den. Dom är också gjord av ett hårdare material. Såna tandställningar har man dygnet runt (oftast). Hur ser den ut? Är det en mjuk skena eller är det en ?klump? med skenor för både överkäken och underkäken. Och vad fick ni för information av tandläkaren?
Mvh tandläkaren
Ovanligt att man gör en bettskena till en 10-åring, det brukar vara övningar som gäller först och främst. Är det en mjuk bettskena? (vilket man brukar ha till barn eftersom de har växelbett) Dom sitter inte alltid så bra på plats som en hård och kan släppa från tänderna. Men, den kommer inte ner i halsen, är för stor för det.