• Anonym (Persikaopäron)

Avbruten ivf pga för många folliklar

Hej, Det pratas om att en ivf kan avbrytas om kvinnan svarat för bra på stimuleringen och det finns alldeles för många äggblåsor vid ultraljudet som göra inför äggplocket. Men jag kan inte hitta något om detta. Sker det ens eller informerar sjukvården om det utifall så de ska ha ryggen fri? Aldrig hört om någon eller läst om någon som varit tvungen att avbryta pga för många. För få äggblåsor hör man tyvärr om då o då.

• Svar på tråden Avbruten ivf pga för många folliklar
  • Anonym (C)

Nu är det många år sedan, så jag minns inte alla detaljer, men jag fick en gång göra äggplocket men ingen återföring pga risk för överstimulering. Man frös ner embryona och satte in ett månaden efter.

• Anonym (Q)

Det stämmer inte. Det som kan hända om det finns många folliklar är att den eventuella embryoåterföring blir uppskjuten till en annan cykel. Så gör man pga att om man har många folliklar är risken för ohss (överstimulering) stor och det tillståndet förvärras av graviditet. Så man gör äggplocket, fryser alla eventuella embryon och gör vid ett senare tillfälle en frysåterföring, istället för att göra en färskåterföring några dagar efter äggplock som man annars vanligtvis gör.

Svar på tråden Avbruten ivf pga för många folliklar