Hur orkar man efter missfall med IVF?
Hej allesammans!Jag gjorde min första insättning med IVF tidigare i maj. Hade få eller i princip inga förväntningar efter många år av ofrivillig barnlöshet på grund av endometrios.
När mensen kom 15 ET trodde jag att det inte tagit sig, precis som förväntat. Tog ett graviditetstest för att bekräfta - vilket var negativt och bekräftade vad jag förväntat mig. Kändes helt ok och jag var redo att testa en till omgång och ny insättning efter sommaren.
Då min testdag var 19 ET, tog jag ändå ett test den dagen för att kunna rapportera in till min klinik. Då var testet positivt. Förvirringen är total och jag inser att jag antagligen snarare fått missfall i och med den kraftiga mens-blödningen på fem dagar. Pratar med RMC, men de kan inte boka in mig på VUL för att bekräfta förrens om 3 veckor, då jag skulle varit i vecka 8 i sånt fall. De säger att jag ska se mig som gravid tills motsatsen bevistas, men sa ändå att jag skulle vara försiktigt positivt. Men jag vet ju att det är missfall.
Nu känns det bara fruktansvärt. Är någonstans glad att det var positivt för första gången, att kroppen kan funka, men jag är så knäckt på ett sätt jag inte förväntat mig. Önskar att jag inte testat igen och bara trott att det inte funkat. Att jag ska gå i ovisshet, inte kunna planera nästa steg förrens om 3 veckor känns värst. Har någon annan som fått missfall vid IVF något råd? Hur går man vidare? Hur orkar man prova igen?