• Tom Araya

Svensk kultur?

Svensk kultur, finns den verkligen och hur ser den ut?

Många av videona jag länkar till nedan är av utlänningar och deras uppfattning om Sverige och svensk kultur.

Statsvetaren: Svensk kultur är mer än midsommar och bullfika

Jantelagen ? Wikipedia
    Kan vara en svartvit bild av 2 personer och text där det står ?Som svensk är jag bra p? att göra saker med mätta. Skryt lagom.?

Kultur i Sverige ? Wikipedia

Om Svensk Kultur ? SVENSK KULTUR

Vad är typiskt svenskt enligt svenskarna själva?

Sverige ? Kultur | Utrikespolitiska institutet

Kaeli Abdi: Därför älskar jag Sveriges nationaldag

• Svar på tråden Svensk kultur?
  • Cheers
    Tom Araya skrev 2025-06-06 19:34:51 följande:
    Svensk kultur?

Svensk kultur, finns den verkligen och hur ser den ut?

Många av videona jag länkar till nedan är av utlänningar och deras uppfattning om Sverige och svensk kultur.

Statsvetaren: Svensk kultur är mer än midsommar och bullfika

Jantelagen ? Wikipedia

Kultur i Sverige ? Wikipedia

Om Svensk Kultur ? SVENSK KULTUR

Vad är typiskt svenskt enligt svenskarna själva?

Sverige ? Kultur | Utrikespolitiska institutet

Kaeli Abdi: Därför älskar jag Sveriges nationaldag

Det var en förfärlig massa info du bifogat. Siktar du på att bli trådkung här med oräkneligt antal kommentarer?

Svenskheten är svårdefinierad eftersom det är helheten. Allt. Det går inte att bara peka på vissa saker som en röd stuga med vita knutar eller Fjäriln vingad. Den som är svensk känner igen vad som är svenskt.
  • Anonym (Fika)
    Cheers skrev 2025-06-06 19:58:26 följande:
    Det var en förfärlig massa info du bifogat. Siktar du på att bli trådkung här med oräkneligt antal kommentarer?

Svenskheten är svårdefinierad eftersom det är helheten. Allt. Det går inte att bara peka på vissa saker som en röd stuga med vita knutar eller Fjäriln vingad. Den som är svensk känner igen vad som är svenskt.
    Håller med dig. Endast vi Svenskar vet helheten, men Sverige håller på att tappa bort sin kultur.

Det ska blandas med allt och hans moster. som inte är Svensk kultur.
  • Dr Nail

Men shit vad mycket spam du länkar. Svensk kultur är att kunna stå i kö utan att skrika och göra gester. Att äta jordgubbar med mjölk och socker är också svensk kultur.

• Anonym (Annorstädes)

Som varande från annorstädes kan jag säga att svensk kultur existerar, annars hade jag aldrig varit med om kulturkrockar. Men jag märker också att många svenskar jag träffar är blinda för sin egna kultur och påstår att den inte finns. Jag tror att det bottnar både i att svenskar är extremt öppna för andra kulturer, om inte annat så I att lära sig om, och dels har svårt att definiera och sätta ord på vad svensk kultur är för något. 

• Anonym (Fika)
    Dr Nail skrev 2025-06-06 23:28:27 följande:

Men shit vad mycket spam du länkar. Svensk kultur är att kunna stå i kö utan att skrika och göra gester. Att äta jordgubbar med mjölk och socker är också svensk kultur.

Håller med dig
  • Cheers

Fascinerande med AI-genererade svar. Vad menas med svensk kultur? Här nedan ett riktigt bra svar.

Man kan lägga till också kultur i snäv mening såsom litteratur, musik, måleri, arkitektur, skulptur, design, byggnadskonst o.s.v. Mycket influerat från utlandet men som blivit venskt. Louis XVI-stil från Frankrike blev gustavianskt hos oss = helsvenskt!

Svensk kultur är med andra ord en komplex och mångfacetterad uppsättning av värderingar, traditioner, normer och beteenden som formar det svenska samhället och dess invånare. 

• nattuw
    Anonym (Annorstädes) skrev 2025-06-06 23:50:41 följande:

Som varande från annorstädes kan jag säga att svensk kultur existerar, annars hade jag aldrig varit med om kulturkrockar. Men jag märker också att många svenskar jag träffar är blinda för sin egna kultur och påstår att den inte finns. Jag tror att det bottnar både i att svenskar är extremt öppna för andra kulturer, om inte annat så I att lära sig om, och dels har svårt att definiera och sätta ord på vad svensk kultur är för något. 

Sverige har tidigare varit så homogent att det helt enkelt inte funnits något att jämföra den svenska kulturen mot. Annat än möjligen några subkulturer som haft så lite inflytande på samhället att de flesta inte ägnat dem någon tanke.

Därför finns det eller har åtminstone tidigare funnits en uppfattning bland många från vänstern att Sverige inte har någon egen kultur samtidigt som de har trott att alla som kommer hit som flyktingar eller invandrare egentligen innerst inne har samma värderingar som vi.

Så jag kan förstå att många som du träffat inte kan definiera svensk kultur eftersom de anser att det svenska är normen och allt annat är avvikelser.
Svar på tråden Svensk kultur?