• Anonym (Lonely)

Saknar närhet och gemenskap

Hej, jag känner att jag måste skriva av mig. Jag saknar något enormt att ha en gemenskap med människor. Jag har inga nära kompisar längre och de få "kompisar" jag har träffar jag knappt längre. Folk har skaffat barn och allt sånt.

Jag har aldrig haft en flickvän fast jag snart är 40 år och det är också något jag saknar enormt. Att aldrig få en kram, aldrig få uppleva sex eller att ha någon att gå ut och äta middag med. Mysa i soffan. Jag har börjat inse att det börjar bli kört i min ålder när man inte hittat någon ännu. Jag är den evigt bortvalde. Men en gång i tiden fanns det faktiskt en tjej som verkade tycka om mig. Men hennes föräldrar accepterade då inte att hon sov över hos mig p.g.a åldersskillnaden (detta är jättelängesedan) och det är något jag tänker på än idag typ 17 år senare. Tänk om jag hade varit mer på och inte gett upp? :(

Allt detta har gjort att jag börjat tappa motivationer för saker. Tappar lusten att städa. Inte lust att börja gymma och ta hand om mig. Varför egentligen? Aldrig någon som kommer se mig naken iallafall. Jag har syskon som har sina liv med partner och allt sådant men jag är ensam kvar. Att bli gammal och ensam låter väldigt tråkigt och tragiskt :/

• Svar på tråden Saknar närhet och gemenskap
  • Anonym (Men)

Om du känner dig ensam så behöver du lära dig att skapa relationer. Om du inte gör det(vilket du verkar bestämt dig för) så kommer relationerna att utebli.
    Simpelt egentligen. 

Väljer du att stanna hemma och känna att jag "aldrig" skapar naturligtvis ensamhet.

• Anonym (GoOn)
    Anonym (Lonely) skrev 2025-06-06 19:51:44 följande:
    Saknar närhet och gemenskap

Hej, jag känner att jag måste skriva av mig. Jag saknar något enormt att ha en gemenskap med människor. Jag har inga nära kompisar längre och de få "kompisar" jag har träffar jag knappt längre. Folk har skaffat barn och allt sånt.

Jag har aldrig haft en flickvän fast jag snart är 40 år och det är också något jag saknar enormt. Att aldrig få en kram, aldrig få uppleva sex eller att ha någon att gå ut och äta middag med. Mysa i soffan. Jag har börjat inse att det börjar bli kört i min ålder när man inte hittat någon ännu. Jag är den evigt bortvalde. Men en gång i tiden fanns det faktiskt en tjej som verkade tycka om mig. Men hennes föräldrar accepterade då inte att hon sov över hos mig p.g.a åldersskillnaden (detta är jättelängesedan) och det är något jag tänker på än idag typ 17 år senare. Tänk om jag hade varit mer på och inte gett upp? :(

Allt detta har gjort att jag börjat tappa motivationer för saker. Tappar lusten att städa. Inte lust att börja gymma och ta hand om mig. Varför egentligen? Aldrig någon som kommer se mig naken iallafall. Jag har syskon som har sina liv med partner och allt sådant men jag är ensam kvar. Att bli gammal och ensam låter väldigt tråkigt och tragiskt :/

Du har minst 40 år kvar att leva. 

Du är allt annat än slut!
  • Anonym (GoOn)
    Anonym (Lonely) skrev 2025-06-08 20:25:51 följande:
    Ja jag förstår det. Men samtidigt måste man ju inse att i min ålder aldrig ha haft en partner eller ett sexliv börjar det bli ganska kört. Eller hur? 15-åringar har fan mer erfarenhet gällande relationer än mig.
    Sommarvind123 skrev 2025-06-07 07:45:38 följande:

Det låter som att du har det tufft. Jag tycker att du ska börja med att jobba på dig själv. Hitta en bra terapeut att prata med om dina känslor av ensamhet. Terapi gör dig också generellt bättre på att prata om dina känslor, vilket kommer gynna dig i framtida relationer! Börja därefter först och främst fokusera på att träffa några nya vänner. Kanske genom något intresse/ en förening eller liknande? Prova helt enkelt på nya saker så att du hamnar bland folk du inte träffat tidigare.

Att prova nya saker och vara med i föreningar, grupper, körer, lag etc är också jättebra sätt att träffa en framtida partner. Se bara till att det finns tjejer där! Dans och kör är bra tips för där saknas det ofta killar. Men jag tror det kommer sen. Ta hand om dig själv och de här känslorna först. Det är tufft att känna sig ensam (vet hur det är) och det sista du vill är att detta utvecklas till en hel depression som kanske tar dig år att ta dig ur.

Jag har varit aktiv i föreningar och sådant men det har tyvärr inte lett till något särskilt. Jag har svårt för att knyta nära band. Jag gick hos psykolog ganska många gånger för några år sedan. Jag känner inte att jag har orken igen :/

Jag har haft denna känsla till och från under många år. Det går i perioder som jag lyckas förtränga det här. Men när det börjar bli sommar blir jag som mest deprimerad.
    Gå all in på att skaffa en fru och därefter barn.

Man har en annan typ av vänskap med människor om man träffas efter ungdomsåren. 
  • beli
    Anonym (Tänk) skrev 2025-06-06 20:15:43 följande:
    Idag mot 90-talet är nätdejting inget bra. Man vet aldrig vem som är bakom skärmen.

Gå ibland till Krogen, men speja inte...menar glo inte på tjejerna, men går det att dansa så ta dig mot och bjud upp någon. Du är bara 40 år och har all tid att fortsätta leta efter den rätte.

Ta även mod till dig att ta kontakt med tjejen du var tillsammans med om hon inte är gift och har familj.

Ta kontakt med dina vänner som du haft hemma party med och fråga om ni kan åka ut någonstans och dansa eller bara umgås hemma hos någon. Jag lovar att innan du är 45 år så har du hittat din kärlek. 
    Lova aldrig nåt. Det är så många som säger saker i stil med: 'Jag lovar att du hittar nån snart!' eller: 'Jag lovar att du snart får ett bra jobb!' Man kan aldrig lova, och om önskescenariot aldrig inträffar så blir det extra jobbigt om nån 'lovat' en att det skulle ske. Det är inte så att alla hittar nån, och vi kan inte lova nånting alls.

Däremot kan man HOPPAS att nån hittar kärleken.
  • Anonym (C)
    Jimmy75 skrev 2025-06-06 21:36:54 följande:

Framför allt behöver du ändra din inställning att det är kört, för så länge du tänker att det är det så blir det också verkligheten.

Det kan bli en självuppfyllande profetia?
  • Anonym (C)
    Anonym (Men) skrev 2025-06-08 20:37:15 följande:

Om du känner dig ensam så behöver du lära dig att skapa relationer. Om du inte gör det(vilket du verkar bestämt dig för) så kommer relationerna att utebli.
    Simpelt egentligen. 

Väljer du att stanna hemma och känna att jag "aldrig" skapar naturligtvis ensamhet.

Håller med
  • Anonym (tanke)

Jag har en tanke, eller funderinge, eller vad man nu ska kalla det, men, 

Varför är det alltid ensamma män som klagar på sin ensamhet? Ensamma kvinnor klagar nästan aldrig på samma sätt. Jag har aldrig hört en kvinna klaga på att de aldrig får en kram, eller aldrig har sex, att de blir bortvalda, osv. Hur kommer det sig? För de finns, det vet jag med 100% säkerhet.

Jag vill absolut inte förringa din situation, TS, men jag är fascinerad över den skillnaden.

• Anonym (Mynka)
    Anonym (tanke) skrev 2025-06-09 22:32:50 följande:

Varför är det alltid ensamma män som klagar på sin ensamhet? Ensamma kvinnor klagar nästan aldrig på samma sätt. Jag har aldrig hört en kvinna klaga på att de aldrig får en kram, eller aldrig har sex, att de blir bortvalda, osv. Hur kommer det sig? För de finns, det vet jag med 100% säkerhet.

Jag vill absolut inte förringa din situation, TS, men jag är fascinerad över den skillnaden.

Kvinnor har väl en tendens att vända kritiken mot sig själva medan männen är lite mer egenkära och vägrar inse att problemet möjligen kan ligga hos de själva. Därav att de vänder skulden utåt istället och klandrar sin omgivning. 
  • Postman

Män är oftast utåtagerande, kvinnor inåtagerande. Kvinnor interagerar mer djupare med andra kvinnor (och ibland män) medan män kanske har kompisar men det är mer då på ytligt plan. 
  • Anonym (Måns)

Därför att det i större utsträckning är män som lever ofrivilligt ensamma. Det är inte lika vanligt bland kvinnor. I princip alla kvinnor som lever själva,. Är det frivilligt. Det kan handla om allt ifrån kvinnor som råkat ut för trauma, som tagit avstånd/tröttnat på män. Och insett att dom trivs bäst själva. 

Dom kvinnor jsg personligen känner till , lever frivilligt ensamma. En har aldrig varit intresserad av man och barn. För sig är hon en "överlevare" typ. Hon har klarat sig på egen hand i det mesta. Och tagit sig igenom mycket svåra saker på egen hand.  En sådan person är inte i behov av att behöva stöd och någon. Då har man redan tagit sig igenom "det värsta" själv. Vad ska då en annan person göra för denna?  Hon behöver ingen. 

Dessutom är det fler män som är incels. Där man ser att män i större utsträckning aldrig har någon relation alls ned motsatt kön och att en del även är oskulder i mycket hög ålder. Man brukar se vilka detta är. Då dom oftast är väldigt tafatta med kvinnor och inte vet hur dom ska bete sig. Min syster hade en sådan pajas efter sig och han var alldeles för på och väldigt klumpig. Lite handikappad socialt. Hon ville inte ha ett skit att göra med denna mannen. Men han fattade noll. Tills jag fick be han att lämna henne ifred.

Kvinnor beter sig aldrig så här med män som ett exempel. Dom lever heller inte under illusionen att män är skyldiga dom något.
  • Anonym (Linda)

Därför att vi kvinnor oftast valt detta av diverse skäl. Kvinnor bryr sig mindre och har rikare socialt liv än män. 
    Eller som personen skrev innan. Det handlar ofta väldigt mycket om kvinnor som inte är längre intresserade av romantiska relationer till män. Dessutom är inte sex en topp prioritering för kvinnor i lika stor utsträckning som för män. Män är överlag kåtare varelser. Som dessutom kan bli riktigt desperata i sällsynta fall. Där dom begår våldtäkter etc. Vilket såklart är fruktansvärt.

Dom ensamma männen är oftast män som inte ens haft en relation. Oftast ser man ett tydligt mönster i dessa trådar och forum.

Jag känner faktiskt inga kvinnor som blir bortvalda, och och om dom blir det. Vilket verkar vara väldigt sällsynt. Är det inget som påverkar dom. Kvinnor hanterar ensamhet mycket bättre än män. Kvinnor är mer.i förhållanden än män rent statistik mässigt. Så dom kvinnor som inte är det. Där är majoriteten det frivilligt.
  • Anonym (Men)

För att kvinnor är de som tar hand om andra. Ensamma män vill bli omhändertagna. kvinnan vill inte ta hand om honom och hans mentala hälsa. Därför lockar singellivet bättre. De ensamma männen (incels) blir då arga för att de tar kvinnors omhändertagande för givet. Han känner att han förvägrats en slags rättighet som alla andra "får" Han utvecklar därför (incels) en bitterhet och ilska och riktar det mot kvinnan/ kvinnor. 

Det här är de psykologiska faktorerna i stora drag.

Skulle dessa män känna ett omhändertagande gentemot kvinnor och inte ta deras omsorg för givet så skulle de inte ha något problem att finna en partner. Det sista en kvinna vill bli är en slags mamma åt någon tafatt och arg människa.
  • Anonym (GoOn)
    Anonym (Linda) skrev 2025-06-09 23:52:08 följande:
    Jag känner faktiskt inga kvinnor som blir bortvalda, och och om dom blir det. Vilket verkar vara väldigt sällsynt. Är det inget som påverkar dom. Kvinnor hanterar ensamhet mycket bättre än män. Kvinnor är mer.i förhållanden än män rent statistik mässigt. Så dom kvinnor som inte är det. Där är majoriteten det frivilligt.
    Nej, detta stämmer inte. Som i det mesta är normalfördelningskurvan större för män än kvinnor. 

De här männen som klagar och gnäller över ensamhet är de sämsta männen du kan hitta. Normala män har inga problem med ensamhet. Om något skulle jag hävda att män generellt hanterar ensamhet bättre då män i genomsnitt har mindre bekräftelse-behov än kvinnor.
  • Anonym (Mynka)

Skaffa sällskap i form av ett pälsdjur. Hundar är tillgivna och lojala livet ut.

• Anonym (Mentaliteten)

Ofta lyser "offerkofta-mentaliteten" igenom och det är oattraktivt, både för ev blivande partner och vänner. 

Ta tag i dig själv och ditt sätt att tänka. Om du tänker ensamhet på negativt sätt så utstrålar du också negativitet. Lär dig att älska att umgås med dig själv. Gör olika saker och lär dig njuta i nuet. Hjälp finns att få för detta. Du kommer få en annan utstrålning som drar till sig både partners och vänner. 

Från en som själv varit där och vänt livet! 

• Jimmy75

För att vi på gruppnivå förhåller oss olika till saker. Så är det ju med massor av saker och vi påverkas olika.
Svar på tråden Saknar närhet och gemenskap