• Anonym (Ångest)

Låter detta som tvång? Eller är det annat som spökar?

Nu kommer säkert vissa av er tro att jag inte vill ha skägg. Men det vill jag verkligen och det kan jag få.

Men jag rakar bort det hela tiden för att få den ?perfekta känslan?.

Och den senaste tiden har det typ blivit att jag ska göra det på ?speciella datum? så att man typ kommer ihåg när den speciella dagen var.

Jag fyllde år den 10 mars och jag rakade bort mitt skägg. För jag fick för mig att det skulle växa finare på nytt.

Efter några dagar bestämde jag mig för att vänta på 1 april för att raka mig igen. Jag tänkte att det är en ny månad. Jag brottades med tankarna. Till slut gav jag in och den 1 april kom och jag rakade mig. Jag lovade mig själv att det var sista gången. 

Men sen kom 1 Maj och jag rakade mig då igen. Eftersom jag tyckte den femte månaden var bättre. Alltså nummer 5.

Sen så bestämde jag mig för att raka mig den 1 juni. För jag ansåg att datumet är mer speciellt då. Då har halva året gått. Och sommaren börjar. 

Så jag rakade mig den 1 juni men jag gjorde det väldigt sent. För när jag var klar så kollade jag på klockan. Den hade passerat 00 och det visade 2 juni. Jag fick sån ångest så jag började gråta.

Och nu har jag funderat på att göra det 1 Juli. Men jag flyttar då så jag kommer garanterat inte hinna.

Jag tänkte göra det 1 Augusti. Eftersom jag har en del anhöriga som fyller år. Och det är ju en ny månad så det lär bli ett speciellt datum att komma ihåg. Men det är ju så långt kvar.

Tycker ni detta låter som OCD? 

• Svar på tråden Låter detta som tvång? Eller är det annat som spökar?
  • Anonym (Ångest)

Måste säga att jag har lidit av Ocd större delen av mitt liv. Men just detta med rakning och det är nytt 

• Anonym (Gud ja)
    Anonym (Ångest) skrev 2025-06-06 22:00:52 följande:

Måste säga att jag har lidit av Ocd större delen av mitt liv. Men just detta med rakning och det är nytt 

Tvången kan ju byta skepnad. Det borde du veta om du haft tvång nästan hela livet.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Gud ja) skrev 2025-06-06 23:27:37 följande:
    Tvången kan ju byta skepnad. Det borde du veta om du haft tvång nästan hela livet.
    Jo jag förstår men jag blev osäker på om det är tvång eller om jag bara helt enkelt vill vara pedant?

kan du förklara varför du tror detta är tvång?
  • Anonym (Gud ja)

För att du måste göra det på vissa datum.
    För att du måste få den perfekta känslan. 
    För att du får sådan ångest när det blev "fel" dag att du började grina.
    För att du lägger så stor vikt vid det.
    Det är 100 procent tvång!

• Anonym (Ångest)

Åh gud! 

Jag kollade i kalendern. Och 1 augusti blir inte så bra att raka sig för det blir en fredag. 

1 September blir bäst. Det blir ju en måndag. En ny vecka plus en ny månad så det kan ju inte bli bättre. 

Men det är ju så långt fram :/ orkar inte gå oroa mig en hel sommar

Kanske om jag försöker hitta en lucka den 1 juli när jag ska flytta ? Men jag vet inte varför, datumet känns bara så fel på nåt sätt 

• MsM84
    Anonym (Ångest) skrev 2025-06-09 19:58:05 följande:

Åh gud! 

Jag kollade i kalendern. Och 1 augusti blir inte så bra att raka sig för det blir en fredag. 

1 September blir bäst. Det blir ju en måndag. En ny vecka plus en ny månad så det kan ju inte bli bättre. 

Kanske om jag försöker hitta en lucka den 1 juli när jag ska flytta ? Men jag vet inte varför, datumet känns bara så fel på nåt sätt 

Jobba med dina tvångskänslor istället för att lägga massa fokus på datum, det kommer göra dig bättre! 
  • Anonym (Ångest)
    MsM84 skrev 2025-06-09 20:06:32 följande:
    Jobba med dina tvångskänslor istället för att lägga massa fokus på datum, det kommer göra dig bättre! 
    Jag vill bara vara fin i ansiktet och att skägget ska växa jämt och fint. Varför ska det vara fel? 🤔☹️
  • Anonym (k)
    Anonym (Ångest) skrev 2025-06-09 19:58:05 följande:

Åh gud! 

Lägg inte över dina tvångstankar på andra. Vill du inte lyssna på folk så skriv i en egen dagbok.
  • Anonym (Gud ja)
    Anonym (Ångest) skrev 2025-06-09 21:04:12 följande:
    Jag vill bara vara fin i ansiktet och att skägget ska växa jämt och fint. Varför ska det vara fel? 🤔☹️
    Har du aldrig gått i KBT för ditt tvång? För det du gör nu är att söka bekräftelse, vilket är det sämsta man kan göra.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Gud ja) skrev 2025-06-09 21:27:08 följande:
    Har du aldrig gått i KBT för ditt tvång? För det du gör nu är att söka bekräftelse, vilket är det sämsta man kan göra.
    Nej aldrig KBT
    Jag har haft mycket tvång innan med städ. Bland annat putsat fönster i flera timmar , tvättat väggar och lister i flera timmar. Men det slutade när jag gick emot känslans impuls.

Är du verkligen säker att detta som sker nu också är tvång? För jag har aldrig varit med om något liknande när det kommer till utseendet
  • Anonym (E)
    Anonym (Ångest) skrev 2025-06-09 22:37:23 följande:
    Nej aldrig KBT
    Jag har haft mycket tvång innan med städ. Bland annat putsat fönster i flera timmar , tvättat väggar och lister i flera timmar. Men det slutade när jag gick emot känslans impuls.

Är du verkligen säker att detta som sker nu också är tvång? För jag har aldrig varit med om något liknande när det kommer till utseendet
    Det låter verkligen som tvång. Det viktigaste är inte vad man kallar det, men oavsett om det är tvång eller inte är det inte ett friskt beteende. Det förstår du nog någonstans tror jag? Har du någonsin hört någon annan ha så statka känslor kopplade till eventuell rakning en specifik dag?
  • Anonym (Gud ja)
    Anonym (Ångest) skrev 2025-06-09 22:37:23 följande:
    Nej aldrig KBT

Sök KBT. Tänker inte ge dig någon försäkran här.
Svar på tråden Låter detta som tvång? Eller är det annat som spökar?