Hur får man folk att vilja vara vän med en?
Jag får inte ihop detta med vänskap. Jag har alltid tänkt att en dag kommer poletten ramla ner och jag kommer lösa "mysteriet" men nu är jag 40 år och har börjat ge upp hoppet. Är någon här inne duktig på detta med vänskap? Jag behöver seriöst hjälp.
Jag förstår inte vad jag gör för fel. Jag lever ett normalt liv med man, barn, hundar, hus, jobb osv. Om jag skulle beskriva mig själv så är jag en glad och snäll tjej som har humor och ställer upp för min omgivning. Jag är inte helt isolerad, har en riktigt god vän (som tyvärr flyttat från orten) som jag hörs med på ngt sätt varje dag och sedan har jag några halvbra vänner som jag hörs med ibland och träffar någon gång då och då. Men jag känner mig så himla ensam och onormal. Jag känner att jag sällan får något tillbaka från någon. Jag är alltid den som bjuder hem folk på middag/spelkväll/grillmys osv men det är sällan någon som bjuder tillbaka. Om någon vän eller familjemedlem till vännen är sjuk t ex så hör jag av mig, erbjuder hjälp eller ett lyssnande öra men när jag mår dåligt är det sällan någon som ens frågar hur jag mår. Jag försöker ta tid från familjen för att ringa mina vänner ibland eller skicka en liten videohälsning ect och folk svarar men hör aldrig av sig först. Jag känner mig så himla oviktig för min omgivning, som att ingen ens skulle sörja om jag dog (förutom min man och våra barn då).
Jag har testat att sluta bjuda in/ringa osv men det enda som händer då är att det blir knäpptyst. Och om jag medvetet fortsätter att inte höra av mig så rinner vänskaperna helt ut i sanden. Men jag orkar liksom inte alltid vara den som hör av sig eller initierar en kontakt. Och det knäcker min självkänsla för jag tänker ju såklart att jag kanske är tråkig att vara med ect. Jag tycker själv att jag är en fin vän och jag skulle själv vilja ha en vän som bryr sig så som jag bryr mig men ingen verkar tycka att jag är någon som är så mkt värd i deras liv. Sociala medier hjälper ju inte heller, där man ser att folk har tjejgäng, är ute på aw ihop eller gör någon rolig aktivitet. Jag hade såå gärna haft ett sånt liv, inte varje helg såklart men ibland.
Jag har absolut försökt skaffa nya vänner via jobb, gofriendly osv men folk är över lag inte så sugna på fler vänner verkar det som. Jag har t o m frågat befintliga vänner om jag får träffa deras andra vänner men ingen har nappat på den idén heller.
Jag märker att detta mer och mer påverkar min psykiska hälsa. Jag känner mig så misslyckad och onormal men har ingen aning om hur jag ska ändra på min situation.
Hur ska man vara för att någon ska vilja vara vän med en? Supertacksam för alla tips och tankar!