• Anonym (A)

Rabatt som är fin året runt

Grön på vintern, tulpaner på våren, sommarblommor, höstblommor, ja?nu förstår.

Hur gör man, var börjar man? Ge mig alla idéer ni har. Jag bor i zon 4 och det gäller alla väderstreck. 

• Svar på tråden Rabatt som är fin året runt
  • Anonym (A)
    Anonym (H) skrev 2025-06-17 21:00:37 följande:
    Ett fåtal färger som passar bra tillsammans.
    Egentigen tycker jag att grönt och vitt är finast men blir kanske tråkigt när vi bor i ett vitt hus?
  • Anonym (A)

Googlat lite och sommarväxterna förstår jag hur man planterar i förhållande till vårlökarna. Men det vintergröna, hur får man in det? Ska man plantera det emellan alla vårlökar och sommarplantor? 

Ursäkta konstiga frågor men jag har ingen erfarenhet alls av det här.

• Anonym (A)

Tänker att orange, rött och gult blir fint till hösten. Men sommaren? Blått? Eller rosa och lila? Vad tycker ni? Huset är vitt och det är grönt i bakgrunden av rabatten.

• Anonym (A)

Kan man minska ogräs på något sätt? Förut hade jag bara daggkåpa och täckväv (eller vad det heter) runt. Men nu blir det svårt att hålla reda på alla lökar och plantor.

• Ensam hemma

Är rabatten bara ett par kvadrat så får du inte plats med så mycket. Satsa på en städsegrön växt, kanske en tuja som du så småningom kan formklippta? Några sommarblommande, några höstblommande och några t ex alunrot med vackra blad.

Om dina tulpaner är i vägen (ditt inlägg 5) så flyttar du bara lökarna.

Att plocka lite ogräs i en så liten rabatt är väl ingen match.

• Anonym (A)
    Ensam hemma skrev 2025-06-18 11:38:11 följande:

Är rabatten bara ett par kvadrat så får du inte plats med så mycket. Satsa på en städsegrön växt, kanske en tuja som du så småningom kan formklippta? Några sommarblommande, några höstblommande och några t ex alunrot med vackra blad.

Planen är att kanske göra fler rabatter om det går bra med denna. Tänker att jag börjar smått så att det blir rätt från början och jag inte måste göra om allt.

Den har faktiskt tuja-häck bakom, så ska passa med den. Häcken har gulnat lite. 

Om jag ändå vill slippa rensa så mycket, finns det mågon lösning då?
  • Anonym (A)
    Ensam hemma skrev 2025-06-18 11:38:11 följande:

Googlade snabbt på alunrot. Växer de upp samtidigt som tulpanerna eller senare på sommaren? Tänkte på färgmatchningen. 
  • Anonym (A)

Tror att jag bestämt mig för rosa och lila på sommaren iaf :)

• Ensam hemma
    Anonym (A) skrev 2025-06-18 11:47:09 följande:
    Googlade snabbt på alunrot. Växer de upp samtidigt som tulpanerna eller senare på sommaren? Tänkte på färgmatchningen. 
    De kommer något senare, blomstänglarna är uppe så de blommar snart, zon 3-4. Plantorna kommer att ta över rabatten så ogräset inte får plats. Man kan alltid använda täckbark eller annat flis men alla växter älskar inte det, så du vet.
  • Anonym (A)
    Ensam hemma skrev 2025-06-18 11:53:05 följande:
    De kommer något senare, blomstänglarna är uppe så de blommar snart, zon 3-4. Plantorna kommer att ta över rabatten så ogräset inte får plats. Man kan alltid använda täckbark eller annat flis men alla växter älskar inte det, så du vet.
    Våra tulpaner kom sent så de blommar fortfarande (senare än grannarnas). Råkade nog välja en sen sort. Så bra om det till sommaren inte kommer för tidigt. 

Tänker mig en rabatt som välfylld och inte gles så hoppas att du har rätt i att det inte får plats så mycket ogräs.
  • Ensam hemma

Om du har en handelsträdgård i närheten så kan du alltid få bra tips om växter och skötsel.

• Anonym (A)
    Ensam hemma skrev 2025-06-18 12:05:56 följande:

Om du har en handelsträdgård i närheten så kan du alltid få bra tips om växter och skötsel.

Det har jag! Smultron mm som jag köpte föra året är jättefina. Men vill iaf ha ett hum om hur rabatten ska se ut innan jag åker dit.
Svar på tråden Rabatt som är fin året runt