Rabatt som är fin året runt
Grön på vintern, tulpaner på våren, sommarblommor, höstblommor, ja?nu förstår.
Hur gör man, var börjar man? Ge mig alla idéer ni har. Jag bor i zon 4 och det gäller alla väderstreck.
Grön på vintern, tulpaner på våren, sommarblommor, höstblommor, ja?nu förstår.
Hur gör man, var börjar man? Ge mig alla idéer ni har. Jag bor i zon 4 och det gäller alla väderstreck.
Googlat lite och sommarväxterna förstår jag hur man planterar i förhållande till vårlökarna. Men det vintergröna, hur får man in det? Ska man plantera det emellan alla vårlökar och sommarplantor?
Ursäkta konstiga frågor men jag har ingen erfarenhet alls av det här.
Tänker att orange, rött och gult blir fint till hösten. Men sommaren? Blått? Eller rosa och lila? Vad tycker ni? Huset är vitt och det är grönt i bakgrunden av rabatten.
Kan man minska ogräs på något sätt? Förut hade jag bara daggkåpa och täckväv (eller vad det heter) runt. Men nu blir det svårt att hålla reda på alla lökar och plantor.
Är rabatten bara ett par kvadrat så får du inte plats med så mycket. Satsa på en städsegrön växt, kanske en tuja som du så småningom kan formklippta? Några sommarblommande, några höstblommande och några t ex alunrot med vackra blad.
Om dina tulpaner är i vägen (ditt inlägg 5) så flyttar du bara lökarna.
Att plocka lite ogräs i en så liten rabatt är väl ingen match.
Är rabatten bara ett par kvadrat så får du inte plats med så mycket. Satsa på en städsegrön växt, kanske en tuja som du så småningom kan formklippta? Några sommarblommande, några höstblommande och några t ex alunrot med vackra blad.
Tror att jag bestämt mig för rosa och lila på sommaren iaf :)
Om du har en handelsträdgård i närheten så kan du alltid få bra tips om växter och skötsel.
Om du har en handelsträdgård i närheten så kan du alltid få bra tips om växter och skötsel.