• Anonym (Vilsen själ)

Flytta tillbaka till hemstad?

Hej! Jag behöver verkligen livsråd!

Jag är 30 år, kvinna. Jag funderar på att flytta tillbaka till min hemstad. Hjälp! I början av 20-årsåldern flyttade jag till en ny stad för studier och jobb. Jag fick fantastiska vänner och stannade kvar. Jag är singel och dejting har inte gått så bra på senaste tiden, så jag är inte alls knuten till en partner här. Min hemstad och min nuvarande stad är ungefär lika stora. Min hemstad är vackrare och naturen är, enligt min mening, bättre. Min familj, inklusive min syster och hennes bebis, bor i min hemstad. Jag har också några barndomsvänner där som jag fortfarande är nära (de har inga barn.) Idag bor jag 4 timmar bort. Med transport till och från tåget till min hemstad skulle jag säga att det tar 5-6 timmar totalt. All min semester spenderar jag på att åka till min hemstad för att träffa familjen.

Jag känner att jag vill flytta till min hemstad för att vara närmare min familj, för att få ett verkligt förhållande till min systers barn. Min syster och jag är nära. Jag har några problem med mina föräldrar, men jag älskar dem och tycker om att titta på film hos dem eller umgås. När jag (i framtiden) får en partner och barn vill jag att de ska vara nära min familj. Min pappa är sjuk (inte dödligt men kroniskt) och kan inte komma och hälsa på mig så lätt där jag bor nu.

Jag kan få ett jobb som ger mig samma eller mer pengar än mitt nuvarande jobb. Jag kan också få ett boende ganska lätt i min hemstad. Vad är då problemet, kanske du tänker nu?

Mitt största skäl att stanna kvar i min nuvarande stad är faktiskt att jag har tre extremt nära vänner här. Jag har några nära vänner i min hemstad också, men de här är fantastiska, mer intellektuella och mer intressanta för mig. Vi umgås i en grupp på 3-5 personer, och de är spontana och roliga. Mina vänner i min hemstad träffar jag bara en och en, och de är lite mer tråkiga. Jag älskar särskilt två av tjejerna här. Jag pratar om vänner för livet, själsfränder. Men vad händer om de får barn och har mindre tid att träffa mig? Och vad om jag får en partner här, får barn, och sedan skiljer mig (jag försöker alltid tänka realistiskt, och det är något som kan hända). Då kommer jag aldrig kunna flytta tillbaka till min hemstad (jag är inte den typen som skulle ta ett barn ifrån dess pappa).

Ska jag ge upp ett fantastiskt, bekvämt och intressant socialt liv för att komma närmare familjen?
  • Svar på tråden Flytta tillbaka till hemstad?
  • Lynx123

Tycker nog att det skulle vara bäst om du flyttade hem. Dina vänner kan du ju alltid åka och besöka över helger och ledigheter och de kan komma till dig. Passa på medan du är ung och kan göra sådana förändringar...senare kan det bli svårare.

• Anonym (Känn med hjärtat)

Oj så svårt, jag förstår helt och hållet dina funderingar. I min värld skulle det inte heller vara självklart att flytta hem, vänner kan ju verkligen bli familj för. Jag kan ibland känna mig mer intimt knuten och trygg relationsmässigt med en vän än med en familjemedlem. Kompisar kan ju också bli exakt det där stödet som familj kan bli, om alla känner likadant. Om du eller någon av dina nya vänner får barn kan jag tänka mig att ni kommer att stötta varandra på precis samma sätt som en syster eller liknande. Det som kan vara bekvämt med familj och föräldrar är väl att de ofta kan ha mer fritid och möjlighet att hjälpa till (om de är pensionärer och intresserade av det förstås) medan småbarnsföräldrar i ens egen ålder har fullt upp med sitt eget. 

Känn efter med hjärtat, vart trivs du bäst JUST NU! Om du träffar en partner, eller om du får barn kan du ta dig en ny funderare. Lycka till

Svar på tråden Flytta tillbaka till hemstad?