Det finns inga facit.
Jag lämnade min fru (inga barn) då vi växte ifrån varandra. Träffades i tonåren och levde ihop i 10 år. Hade det väldigt bra i tonåren, hon var min ungdomskärlek. Men sen gick vi åt varsitt håll personlighetsmässigt och jag stannade kvar ett par år "bara för att". Blev blixtförälskad i en kollega och valde då att lämna min fru. Var singel ett tag och valde att inte agera på förälskelsen.
Men hon förförde skiten ur mig på en firmafest. Inom 1 år efter skilsmässan bodde vi ihop och hon var gravid. Jag hade panik och kände mig som ett kräk. Det blev inte bättre av att när vi faktiskt lärde känna varandra inte alls matchade varandra. Jag är pedant, hon en slarver. Jag jobbar hårt, hon sjukskrev sig för minsta lilla. Jag en spara, hon en slösa. Jag en hemmakille, hon en festtjej. Jag en familjeman, hon prioriterade vänner.
Jag ville inte slita upp vår familj så jag stannade kvar för barnens skull, vi hade nu två barn. Det var jag och barnen, hon skötte sig själv. Mycket gräl och avsaknad av tilltro, mycket tydde på att hon vänstrade men jag hade inga konkreta bevis.
Jag behövde hitta något för mig själv så jag började gå en släktforskarkurs och det var där jag träffade min nuvarande fru, N. Det var inte blixtförälskelse. Vi släktforskade i samma kurs under 2 års tid. Lärde känna varandra väl, byggde en vänskap, men längre än så gick vi inte. Men sen efter en tjafsig helg bröt jag ihop och den enda jag ville prata med var N. Jag ringde henne och vi tog en lång promenad tillsammans. Hon höll om mig när jag grät och vi kunde inte sluta prata.
Jag valde att avsluta relationen med min dåvarande sambo, men bodde kvar i huset med barnen. Hon flyttade direkt tvärs över landet till en man hon uppenbarligen träffat en tid. Hon träffar barnen ett par gånger per år.
N och jag började träffas mer och mer men jag höll barnen utanför en tid. Sedan förstod dom att jag träffat nån så de tyckte att jag kunde sluta smussla. De var då 10 och 12 år. Efter ett år flyttade N hem till oss och idag (7 år senare) ser barnen henne som en självklar förälder. Vi har även blivit välsignade med två små till, så nu har vi fyra barn här hemma.
Men först nu känns livet som det borde gjort från början. Så visst, gräset kan vara grönare på andra sidan häcken....eller ett par trädgårdar bort.