• Anonym (Olustigt)

Vad tänker ni om att trådar härifrån delas på andra ställen?

För flera år sen hade min man och jag långa duster om hans strategiska inkompetens när det kom till städning. Efter en tid av många samtal och jobb med ansvarsfördelningen, har vi idag en betyd mer jämställd relation och min man  fått en stor förståelse för det lass jag drog tidigare. Vid ett tillfälle tröttnade jag och startade en tråd här och fick en del tips som jag tog med mig. 

Jag följer kontot Mansbebisar på Instagram. Idag loggade jag in och såg att hon tagit upp min flera år gamla tråd som diskuteras flitigt. Det kommenteras mycket nedsättande om min man. 

Tycker ni att det känns okej att göra så? Jag förstår absolut att det är en risk man tar när man lägger upp en tråd här (jag vet att det på intet sätt är olagligt eller så), men är det moraliskt rätt? 

• Svar på tråden Vad tänker ni om att trådar härifrån delas på andra ställen?
  • Tecum

Ja det är faktiskt okej! Lägger man ut något på ett öppet forum måste man räkna med risken att det dyker upp någonstans. Så det är ditt fel att det diskuteras nedsättande om din man, på ett manshatarforum dessutom.. En nyttig läxa för dig och som jag hoppas andra tar till sig. Ingen bryr sig om moral när det gäller att trycka ner män. Den som agerat moraliskt tveksamt är i så fall du.

Hoppas för sin mans skull att du skriver i den tråden och klargör hur det ligger till, det är du skyldig att göra då du hängde ut honom!

• Anonym (qwerty)

Vem bryr sig. Vädrar man sina problem på ett öppet forum så kan ju vem som helt hitta fram dem. Om det dyker upp på sociala medier är en risk man får ta då.

• Anonym (L)

På nätet finns allt man skriver och gör kvar för alltid. Det trodde jag alla fattade. 

• Anonym (Olustigt)

Det är inte så att jag är chockad över att det händer, eller inte förstår att det kan hända. Jag tycker bara att det är olämpligt och ojuste att på ett stort konto driva diskussion genom andras historier. Det är helt okej att göra som hon gjort förr, dela inskickade berättelser. Det här tyckte jag kändes över gränsen.

• Anonym (I)

Blir mer orolig över att du fortfarande lever med mansbebisen!

• Anonym (Filly)
    Anonym (Olustigt) skrev 2025-06-08 21:25:44 följande:

Det är inte så att jag är chockad över att det händer, eller inte förstår att det kan hända. Jag tycker bara att det är olämpligt och ojuste att på ett stort konto driva diskussion genom andras historier. Det är helt okej att göra som hon gjort förr, dela inskickade berättelser. Det här tyckte jag kändes över gränsen.

Håller med dig. Det verkar tyvärr supervanligt. Massor av folk som lägger upp dejtingprofiler, konversationer etc.
  • Anonym (Pea)

Det tycker jag är ok. Finns ju poddar också som hämtar sitt innehåll bland annat härifrån. Vill man inte att ens privatliv ska diskuteras offentligt bör man inte heller berätta om det offentligt. 2016 gjordes en bok med trådar från Familjeliv.se

• Anonym (H)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-06-08 21:03:17 följande:

Vem bryr sig. Vädrar man sina problem på ett öppet forum så kan ju vem som helt hitta fram dem. Om det dyker upp på sociala medier är en risk man får ta då.

Ja, det borde man ju vara medveten om.
  • Anonym (aldrig en mebis)

Eller så kunde män sluta satsa på strategisk inkompetens och då slippa bli "uthängda".

Eftersom den här mannen bevisligen klarar av att göra saker i hemmet idag så handlar det ju inte om ett npf utan ren ovilja. Så egentligen borde han kompensera rakt av och då troligen göra 80% hemma i lika många år som TS tidigare har behövt göra det, medan han gjorde 20%.

Men då hade det nog blivit liv i lådan igen, om TS påtalade nettoeffekten.

Summa summarum: Den late tidstjuvs-mannen vinner alltid även om du knappt ens fattar det, eftersom du har fullt upp med att överleva småbarnsåren.

• Anonym (Pea)

En annan sak som kan vara bra att vara medveten om är att det vi skriver här kan komma att användas i forskning. Språkforskare använder nätforum som underlag, men även inom beteendevetenskap och liknande används närforum för att studera åsiktsströmningar, kommunikation och beteende. 

• NinniQX

Som många har skrivit. Skriver man ut saker på nätet så har man godkänt att det ska spridas vidare. Sen om det är okey eller inte spelar ingen roll. Jag förstår att man startar en tråd när man har problem  men vill man inte att det ska spridas vidare så delar man inte sitt problem. 

• Meddelande borttaget
  • Jimmy75

Om det plockats upp i ett sånt sammanhang så misstänker jag att det kanske var i det ljuset du framställde honom också? Då är det varken konstigt eller omoraliskt att någon annan använder det så, så länge de inte förvanskar innehållet. Skillnaden mellan en terapeut/psykolog och öppna sociala forum....som människor av någon oerhört märklig anledning väljer att hellre vända sig till....är ju just den - PUBLIC DOMAIN - det händer inte om man vänder sig till en professionell. 

• Anonym (anonymm)

Tro aldrig att det du skriver på ett öppet forum är privat.

Svar på tråden Vad tänker ni om att trådar härifrån delas på andra ställen?