Anonym (Undrande) skrev 2025-08-13 21:14:56 följande:
Ju mer jag hör andras, och faktiskt även läser mitt ege, så hörs jag ju hur det låter. När jag ställde min fråga var det utifrån att jag ville veta om det var mig ?det var fel på? eller om andra kanske tycker det inte är något konstig.
Jag vet med mig sen innan att jag lätt lägger skuld på mig själv. Att det måste vara hos mig felet är eller vad man ska säga. Så därför ville jag höra andras tankar.
Vi har tidigt sagt att vi inte skulle flytta ihop och att han har sitt liv och jag mitt, men att vi såklart ändå ska var partners. Han har själv barn, men jag har inte, men som sagt tanken ska ju vara att vi delar livet tillsammans, om än som särbos.
Du satte fingret på något där för mig. Att hamn beter sig som ett bortskämt barn som kräver godis, för ja, det är precis så det känns. Sen har jag kanske varit lite för överseende just eftersom han nämnt det att det är svårare för honom att hålla den hård efter det ingrepp han gjort. Men jag förstår ju att jag måste ta upp detta och prata igenom ordentligt om vi ska kunna fortsätta. Jag vill ju dela mitt liv med honom, men som sagt, måste ju vara ok när man inte vill. Och om han känner sig osäker på oss så fort jag inte vill ha sex, så har han kanske lite att jobba på själv också?
Och ja, det känns som att det borde vara rätt naturligt att det går lite upp och ner. Men har själv inte haft så många relationer så tror det är därför jag lägger det på mig själ. Att andra som har mer erfarenhet vet nog bättre än mig. Men jag får nog försöka lita på mig själv och mina egna känslor lite mer framöver.
Tack alla för er hjälp
Nämen prata, prata, prata och var tydlig! Finns inga genvägar där! Är själv man och vet hur jobbiga vi kan vara. Vi kan bli lugnare och mer lyhörda med åren, men det kräver öppenhet, självinsikt och troligtvis trygghet i förlängningen.
OBS. Hans trygghet är i grunden inte ditt huvuduppdrag, till att börja med..
Gnällighet är inte så fräscht, eller så värst sunt heller, men hoppas att han kan ta till sig det, när ni gemensamt tar tag i frågan?
Vill inte vara hård i tonen igen, men vi behöver alla jobba med oss själva, även din partner, om vi vil leva i en givande tvåsamhet.
Din uppgift är att vara rättvis, schysst och ärlig med dig själv!!! Först därefter kan vi bry oss om och uppoffra oss för varandra, på rätt sätt (mot oss själva).
Hårdheten och 'upptiden', som du nämner, kan påverkas från medelåldern, men vad tur att det går att få recept då!
Köp helst inte fulpiller på nätet, och prata gärna om att det är ok att ta till positiv hjälp som fungerar! Om just det skulle vara en oro eller ett bekymmer alltså?
Lycka till,