• Anonym (Tips mottages)

ADHD medicin 10 årig kille tips erfarenheter sökes

Vi ska snart börja med ADHD-medicin till vår 10-årige son som har ADHD, trotssyndrom och eventuellt autistiska drag(svagt att man inte vill sätta diagnos). Jag är nyfiken på hur det varit för er andra, både vad gäller effekter, biverkningar och hur ni pratade med ert barn om medicinen. Hur såg det ut innan och efter, i skolan med kompisar mm

Vår son är lite skeptisk till att börja, så alla tips kring motivation, bemötande och vad som hjälpt er i början tas tacksamt emot.

• Svar på tråden ADHD medicin 10 årig kille tips erfarenheter sökes
  • Anonym (Kajsa)

Vår son som nu är 10 år fick diagnos adhd och autism när han var 6 år. Vi testade medicin direkt och förklarade för honom att medicinen skulle hjälpa honom att koncentrera sig bättre. 

Först hade han Ritalin i 1,5 år. Det är en korttidsverkande medicin som har effekt i cirka 4-6 timmar. Han själv beskrev det som att han blev varm i magen (lugn). Den fungerade bra på koncentration och impulsivitet men utsättnings tiden hamnade under eftermiddagen när vi var hemma. Av den anledningen bad vi om att få prova något annat. 

Han fick då testa Concerta, men den fick han hjärtklappning och tics av så den sattes ut väldigt fort. 

Då fick han Elvanse istället, som är långtidsverkande (cirka 12 timmar) och det har fungerat såååå bra. Han har nu 30mg per dag och tar den på morgonen, så effekten går ut runt kl.19-20, dvs lagom att varva ner inför sovdags. Vid enstaka tillfällen har vi haft medicinfria dagar och då ser man verkligen vilken bra effekt Elvansen har på hans problematik. 

• Anonym (Lärare)

Jag har ingen erfarenhet av egna barn med ADHD, så jag kan inte uttala mig om biverkningar, olika sorter, osv. I mitt jobb har jag träffat många barn som fått medicin och alla har blivit bra hjälpta av den. De kan fokusera bättre, känner sig lugnare, det blir färre konflikter med kompisarna osv. Den enda negativa effekten som vissa ser är dålig aptit, så någon har fått ha med sig extra mellanmål, någon tog medicinen i samband med frukosten på fritids, osv. 

• Anonym (7 år)

Mitt barn är 7 år och får medicinering sedan början av året. Det är som en mirakelpulver - han har blivit helt annorlunda i skolan och klarar nu att göra annat än bråka och slåss. Kompisar som vände sig bort från honom kommer tillbaka, han klarar av att vara med i klassen, han blir nästan aldrig våldsam längre i skolan.
    Biverkningar är aptitförlust och efter några månader fick han svårare att somna på kvällen.

Svar på tråden ADHD medicin 10 årig kille tips erfarenheter sökes