• Anonym (TS)

Blödande utbuktning

Jag fick för några månader sedan som en hård knöl högst upp mellan skinkorna. Den gjorde extremt ont och växte under några dagar tills den var några centimeter stor och sprack. Sen dess har det läckt var och blött varje dag. Ibland stängs det öppna såret igen och blir som en hård boll igen som gör ont. 

När jag haft såhär tidigare genom åren har det bara varit den där första knölen som till slut spruckit och sen har allt försvunnit, men nu har det runnit massa blod varje dag i tre månader. 

Som ni förstår är jag en sån som inte uppsöker läkare i första taget. Allra helst inte när det gäller att visa upp min bak? 

Tror ni att det finns en chans att det här går över av sig självt? För det börjar bli jobbigt med allt blod, kladd, smärta. Hade alla ni som läser det här uppsökt läkarvård eller finns det någon mer som jag som försökt vänta ut det? 

• Svar på tråden Blödande utbuktning
  • Anonym (Pilo)

Har du läst om pilonidalcystor på 1177? Om inte så börja där. 

Enligt 1177.se ska du söka vård. 

• Anonym (hm)

Låter som något som börjat som en inflammerad hårsäck men sedan har infektionen spridit sig. Troligen bakterier, du behöver uppsöka läkare. Det där kan åtgärdas snabbt av en läkare. Herregud varför lida i ett kvartal.

• Anonym (TS)

Jo, jag har också googlat mig till att det bör vara en sådan cysta. Därför tänkte jag redan för flera år sedan när den första kom att det inte var någon fara. Och jag är inte orolig över att det är något farligt nu heller, men att blöda som vid mens bakifrån varje dag är jättejobbigt och det gör väldigt ont. Men på grund av social fobi och många andra problem klarar jag inte av att söka hjälp. Någon som har tips på något man själv kan göra för att det ska sluta? När knölen blev stenhård och centimeterstor i morse igen började jag ge upp hoppet.

• Anonym (Pilo)

Det 1177 skriver om egenvård verkar vara att hålla rent. Har du provat decinfektion, typ klorhexidin? 

Förstår att det är jobbigt iom din fobi. Får du vård för den? 

• Anonym (Pilo)

Om det är lättare att ringa kan du börja med att slå 1177 en signal. 

• Anonym (Marika)

Du har fått bra tips redan men det är viktigt att du får hjälp med detta trots din fobi ( det kan du berätta om när du kontaktar VC) för det är inte att leka med en så kraftig infektion. Vill inte skrämma dig men det kan leda till sepsis om det vill sig riktigt illa.
    Vill inte skrämma dig, men gå och få det åtgärdat, det är en rätt vanlig åkomma och det går att få bukt med fistlar! 

Be om en manlig läkare om det känns bekvämare.
    Lycka till 

• Anonym (TS)

Jag har telefonfobi också. Och jag ska vara i princip döende för att söka hjälp. Tror ni att det är en infektion alltså? Är det allvarlig? Mår ju inte dåligt, mer än att det är jobbigt med allt blod och att det gör så ont emellanåt. Ibland kan jag inte ens sitta. Men när man läser på 1177 känns det som om det inte är så allvarligt och att man oftast inte behöver söka hjälp. Tänker att läkaren kanske tycker att man är dum som upptar onödig tid plus att det känns obeskrivligt jobbigt att behöva visa upp. Första gången jag nämnde det för en läkare var 2021 när knölen var stor som en golfboll. Men vågade aldrig visa den.

• Jesper f
    Anonym (TS) skrev 2025-06-09 09:35:13 följande:

Jag har telefonfobi också. Och jag ska vara i princip döende för att söka hjälp. Tror ni att det är en infektion alltså? Är det allvarlig? Mår ju inte dåligt, mer än att det är jobbigt med allt blod och att det gör så ont emellanåt. Ibland kan jag inte ens sitta. Men när man läser på 1177 känns det som om det inte är så allvarligt och att man oftast inte behöver söka hjälp. Tänker att läkaren kanske tycker att man är dum som upptar onödig tid plus att det känns obeskrivligt jobbigt att behöva visa upp. Första gången jag nämnde det för en läkare var 2021 när knölen var stor som en golfboll. Men vågade aldrig visa den.

Du kan dessbätter söka hjälp via 1177 och klicka dig fram till din vårdcentral och be om att få en tid - så det går enkelt att lösa.

Du har en infektion, om än en liten - än så länge - men visst, infektioner KAN spridas vidare - måste inte göra det, men för att minska risken för värre sjukdom behöver orsaken till infektionen på något vis rättas till och du behöver få antibiotika - därför behöver du gå till en läkare. 

Om du har provat med kompress med asolsprit över såret, och det inte har blivit bättre - vilket ibland funkar genom att det torkar ut cystan eller om du har liten abcess - svårt att veta utan att ha sett den, då måste du söka vård. Du har inte så mycket alternativ tyvärr. Ibland måste modet vara stärre än räddslan, även om man inte känner sig stark, för att inte försätta sig själv i värre situation än man redan är. Du har gått med din knöl länge nog, och att det löser sig automatiskt gör det inte. Något måste göras.
  • Anonym (Pilo)
    Anonym (TS) skrev 2025-06-09 09:35:13 följande:

Enligt de råd som ges på 1177 bör du söka vård. Dina problem är både återkommande och långvariga. Att det kommer var betyder att det är infekterat. 

Börja behandla med alsolsprit eller klorhexidin - men kontakta även vården. 
  • Anonym (H)

Om det går, ta ett foto och beskriv problemet till Min Doktor på nätet. Du behöver troligtvis penicillin 

• Anonym (hm)

Det kan leda till sepsis om det vill sig illa och du har återkommande problem. Så här kan du inte ha det.

• Anonym (hm)

Det är ju bakterierna som gör så att det blir en böld och du blir inte av med dem av klorhexidin nu. Du behöver mer omfattande hjälp.

• Anonym (TS)

Jag gjorde det här inlägget för att slippa fundera på det här mer och jag var övertygad om att ni alla skulle skriva något i stil med att jag är fånig som ens bryr mig och klart att man inte söker hjälp för något så onödigt. Men om det är en infektion, borde man inte må sämre? Är var alltid ett tecken på infektion eller är det allt blod som talar för att det är infekterat? Menar ni alla här att ni hade sökt läkarvård? Det är ju en sak om det hade varit en fot, men att behöva visa upp sin rumpa, njae. Min mormor var likadan och dog till slut, trots att hon anat sin sjukdom i tio år, så jag borde ha lärt mig. Men vi är sådana, vi går helst inte till läkaren.

• Anonym (Pilo)

Var består av döda bakterier, vita blodkroppar och död vävnad. Var uppstår av infektion. Finns det var är det infekterat. 

Jag hade gått till läkaren för länge sedan om jag hade haft en sån cysta/böld som du har. 

• Anonym (skärp dig för fan!)

Men vill du dö av detta eller?

Det kan läcka in bakterier i blodet när som helst och sen har du sepsis, det kan man dö av trots att man får vård.

Dessutom kommer skadan att bli svårare och svårare att läka som du håller på.

Sluta fjanta dig och sök läkare nu, annars borde du inte få kallas vuxen.

• Anonym (Nia)

Alla säger vårdcentralen och jag håller starkt med. Om du mot all förmodan ändå inte planerar eller vill försöka att gå hade jag gjort enligt följande.

Börja med att tvätta med alsolsprit varje morgon och en gång under dagen. Sov sedan med en kompress (egengjord eller löp på apoteket). Gör detta under en veckas tid. Bölden behöver desinficeras och torka ut. Därefter, om behov finns, fortsätter du med klorhexidin som inte är uttorkande. I samband med att du börjar behandla och Efter tvätt så applicerar du LHP kräm som kan köpas för typ 50 kr på apoteket. Den är till för sår och verkar mot infektioner. Får du ingen förbättring inom en vecka ska du prompt ta dig till VC.

• Anonym (Nia)

Kompressen ska alltså vara dränkt i alsolsprit

Svar på tråden Blödande utbuktning