• Anonym (Bytes)

Byta lägenhet? Hur hade ni gjort?

Behöver erab hjälp, råd och tips. Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn, tredje barnet kommer i höst. Vi bor för tillfället i en 3a med dålig planlösning och inser att det kommer bli för trångt när bebis kommer. Vi kan få byta lägenhet, till en 4a med bra planlösning. 2000 kronor dyrare i hyra men inget som förstör för oss. Men när vi var och kollade på den så fick vi dålig magkänsla direkt. Något kändes inte bra för varken mig eller sambon. Vi är ganska renliga av oss och älskar och städa, lägenheten vi kollade på var rent ut sagt så skitig och äcklig? visst att man kan städa men något kändes inte bra som sagt. Vi sitter inte i sjön, vi kan bo kvar och leta. Men tänk om vi gör bort oss och inte byter? hur hade ni tänkt i denna situation?

• Svar på tråden Byta lägenhet? Hur hade ni gjort?
  • Anonym (H)

Är lägenheten relativt nyrenoverad så borde det inte vara några problem att få den att kännas ren och fräsch, men är den sliten så är det svårare. Avflagnad färg och fastgrodda fläckar är inte så lätt att göra något åt - såvida inte värden går med på att renovera. 

• Anonym (Bytes)
    Anonym (H) skrev 2025-06-09 10:17:22 följande:

Är lägenheten relativt nyrenoverad så borde det inte vara några problem att få den att kännas ren och fräsch, men är den sliten så är det svårare. Avflagnad färg och fastgrodda fläckar är inte så lätt att göra något åt - såvida inte värden går med på att renovera. 

Glömde skriva det. Ingenting kommer renoveras. gamla och förstörda tapeter och massor med hål i taken.
  • Anonym (H)
    Anonym (Bytes) skrev 2025-06-09 10:41:48 följande:

Glömde skriva det. Ingenting kommer renoveras. gamla och förstörda tapeter och massor med hål i taken.
    Hål kan man spackla igen, och väggar kan man måla/tapetsera själv för en relativt liten peng, men den pengen ska ju förstås tas någonstans ifrån.

Hur är det med kök och badrum? Är det slitet och ingrott där också? Och vad har ni för alternativ? Är sannolikheten stor att ni hittar något fräschare, ifall ni letar vidare ett tag till, eller är detta den chans ni har att kunna flytta till något större?
  • Anonym (M)

Nej, jag hade inte flyttat till en hyreslägenhet som är i så dåligt skick. Säger en del om hyresvärden. 

• Anonym (Em)

Jag hade väntat på att det kom ut nåt bättre! 

• Anonym (Kajsa)

Jag hade fortsatt leta. Förra året tackade jag ja till en lägenhet med rätt läge och bra planlösning. Bodde en barnfamilj där så det var totalt kaos i lägenheten. Saker överallt, disk och allmänt smutsigt. Jag gillar att städa och tänkte att det kan jag säkert få ordning på. Magkänslan var ändå si så där men vi var tvungna att bestämma oss på plast så jag sa ja. 

Samma stund som jag fick nycklarna och se lägenheten tom var det bara nej, vad jag har gjort. Under allt smuts var det extremt slitet. Vi flyttade ändå dit eftersom vi inte hade något val. Från dag 1 var jag extremt stressad i den lägenheten och mådde skit. Jag är en person som vanligtvis trivs hemma och spenderar mycket tid där. I den lägenheten så trivdes jag inte alls, från första dag var jag tvungen att fara iväg så mycket som möjligt, jag hade svårt att vara där. Var extremt stressad och blev sjuk hela tiden. Med facit i hand misstänker jag att det fanns mögel i lägenheten och ju mer jag fick se desto mer skador såg jag. Hyresvärden åtgärdade inget. 

10 månader efter inflytt blev det flytt igen, denna gång till en ljus och fin lägenhet i bra skick. Från dag 1 har det känts rätt och jag fick lugnet tillbaka. Lärde mig den hårda vägen att känns det fel så är det fel. 

Svar på tråden Byta lägenhet? Hur hade ni gjort?