• Tomtefader10

Ensamstående, sjukskriven på semester. Lämna förskola?

Hej!
    Mitt första inlägg här...

Det har uppstått en situation där jag har blivit sjukskriven pga en olycka där jag förstört knät och hoppar på kryckor ca 4 veckor framåt, sedan rehabilitering.

Jag gick på semester f.o.m. idag och det var såklart tänkt att jag skulle ha våran son hemma dessa veckorna. Men nu kan jag knappt komma upp ur sängen och att gå ner till nedervåningen är helt uteslutet.
    Ännu mindre ut o gå, leka, cykla m.m. med grabben.

Då tänkte vi att sonens mamma har grabben dessa veckorna och är då i behov av barnomsorg.

Våran förskola motsätter sig detta, hur tänker ni?
    Är vi gnälliga och orimliga?

Vi bor i samma stad och har samma förskola
  • Svar på tråden Ensamstående, sjukskriven på semester. Lämna förskola?
  • Anonym (M)

Vad säger förskolan? Vi vet inte deras regler, så varför frågar du här?

• Tomtefader10

Om du läser sista stycket så vet du vad dom säger.

Det handlar väl om att bilda sig en uppfattning om hur andra upplever det och vad föräldrar har för erfarenheter i liknande situationer och vad man kan förvänta sig framöver.
    Kanske inte just specifikt för just våran förskola.

Därför frågar jag här, tack för din positiva feedback och din konstruktiva kommentar

• Kammen320

Att det inte går när du har semester förstår jag, men nu är du ju sjukskriven så då borde det ju inte vara några problem? Man har ju rätt att ha barn på förskolan när man är sjukskriven. Måste ju vara mycket bättre för sonen att vara på förskolan än hemma med dig när du knappt kan röra dig. Har förskolan förstått att du är sjukskriven?

• Tomtefader10

Dom förstår våran situation, men hävdar att barn får endast gå enligt deras schemalagda tid under sjukskrivning.
    Då jag har semester är han ej schemalagd.

Tycker det borde gå att diskutera fram efter varje unik situation där man ser till barnets bästa.

Lite fyrkantigt ibland, men dom har sina riktlinjer antar jag.

Två närstående jobbar med barn (pedagog och soc) och tycker situationen är mycket märklig och trångsynt av förskolan.

• Kammen320
    Tomtefader10 skrev 2025-06-09 16:02:30 följande:

Dom förstår våran situation, men hävdar att barn får endast gå enligt deras schemalagda tid under sjukskrivning.

Tycker det borde gå att diskutera fram efter varje unik situation där man ser till barnets bästa.

Två närstående jobbar med barn (pedagog och soc) och tycker situationen är mycket märklig och trångsynt av förskolan.

Jag skulle prata med nån på kommunen då kanske. Man måste ju se till barnets bästa, tycker jag. Sen kanske det är nåt med budgeten, dom har inte tillräckligt mycket personal/har inte lagat tillräckligt mycket mat eller så? Men ett litet barn borde kunna gå att lösa, inte direkt som att du planerat detta. Dom får väl begära läkarintyg om dom tror att du försöker luras.
  • Anonym (Hejsan)

Prata med din arbetsgivare och se till att de återkallar din semester så att du är sjukskriven istället. Då har du din semester kvar sedan. Om du är sjukskriven så har du rätt att ha ditt barn på förskolan de tider han skulle varit där om du hade arbetat, iallafall i vår kommun.

• Anonym (Vabb)
    Tomtefader10 skrev 2025-06-09 14:39:05 följande:
    Ensamstående, sjukskriven på semester. Lämna förskola? Hej!

Det har uppstått en situation där jag har blivit sjukskriven pga en olycka där jag förstört knät och hoppar på kryckor ca 4 veckor framåt, sedan rehabilitering.

Jag gick på semester f.o.m. idag och det var såklart tänkt att jag skulle ha våran son hemma dessa veckorna. Men nu kan jag knappt komma upp ur sängen och att gå ner till nedervåningen är helt uteslutet.

Då tänkte vi att sonens mamma har grabben dessa veckorna och är då i behov av barnomsorg.

Barnets mamma får vabba, ordinarie vårdare (du) är sjuk. 
  • Anonym (Förskollärare)

Är du sjukskriven har du rätt att lämna på fsk.

• Anonym (Förskollärare)

Fast nu bryter du semestern och är sjukskriven.
    Då får barnet vara ledig när du är frisk och tar din semester
  • Anonym (L)

Vet inte reglerna i din kommun eller om ni har en privat förskola för då kan det skilja sig.

Men har du semester så får inte barnet vara på förskolan. Därför ska du se till att din semester ändras till sjukskrivning. 

Med en sjukskrivning är du ofta förhindrad att ta hand om ditt barn. Nu är det många år sedan vi hade en liknande situation (även om vi bor ihop). Men jag blev sjukskriven pga en akut operation och då fick barnet gå efter pappans tider istället för de 15h vi hade då. 

Lite muttrade ja, men det var praxis. 

Förskolan kan behöva få in sjukintyg. 

Mår du skit och knappt kan ta hand om dig ska du ju inte ha sonen där hela dagarna. Stå på dig! 

Semestern kan du spara och ta ut senare i sommar eller höst när det passar dig och företaget. 

Låter som förskolan försöker köra över en osäker förälder. 

Krya på dig! 

• Anonym (S)

Här är det en fråga om byråkrati. Som regel så har du inte semester om du är sjukskriven på heltid. Det finns tillfällen då en arbetsgivare ändå kan betala ut semesterersättning men om du är för dålig för att jobba och dessutom har svårt att sköta hemmet ska du bara vara sjukskriven, vilket sparar semestern till senare. Så länge du har semester kan förskolan sätta sig emot men om du diskuterar saken med arbetsgivare kan de hjälpa dig. Du kan dock även behöva be din läkare lägga till i intyget de svårigheter du har hemma för att sedan visa för förskolan.

• Anonym (Guööm)

Det är tillåtet på det flesta förskolor. Prata med rektorn, om rektorn säger samma sak gå vidare till högsta chefen. Vissa förskolor vill inte att föräldrarna ska veta deras rättigheter på förskolan för de vill ha mindre barn på förskolan.
  • Anonym (Märkligt)

Om du återkallar din semester och gör det till sjukskrivning så borde inte förskolan kunna säga nej, utan då borde ditt barn kunna gå de tider som är under normala omständigheter. Var iaf inga problem när jag en dag in i min jourkomp (ej rätt till förskola under jourkomp) fick ändra till sjukskrivning och vara sjukskriven i en månad. Min då 20 månaders dotter fick direkt köra 07:30-17:00 på förskolan under min sjukskrivningsperiod, så pappan kunde arbeta. Hade sådan illa foglossning att det inte fanns en chans att jag skulle ha kunnat ta hand om min dotter själv.

• Tomtefader10

Tack för alla svar!

Vi har nu fått lämna grabben enligt mammans schema och dom har förstått situationen efter ett samtal med rektorn 

• Anonym (M)
    Tomtefader10 skrev 2025-06-09 14:56:51 följande:

Om du läser sista stycket så vet du vad dom säger.

Det handlar väl om att bilda sig en uppfattning om hur andra upplever det och vad föräldrar har för erfarenheter i liknande situationer och vad man kan förvänta sig framöver.
    Kanske inte just specifikt för just våran förskola.

Därför frågar jag här, tack för din positiva feedback och din konstruktiva kommentar

Så de nekar till att sonen får vara där när du är sjukskriven?
  • Anonym (Petra)
    Tomtefader10 skrev 2025-06-10 10:02:08 följande:

Tack för alla svar!

Vi har nu fått lämna grabben enligt mammans schema och dom har förstått situationen efter ett samtal med rektorn 

Hoppas också att du ändrat din semester till sjukskrivning. Du ska ju inte ta din semester när du är så dålig att du inte ens kan gå nerför en trappa...
  • Anonym (Fi)
    Tomtefader10 skrev 2025-06-09 14:39:05 följande:
    Ensamstående, sjukskriven på semester. Lämna förskola? Hej!

Jättekonstigt om du är sjukskriven har väl barnet rätt att vara på förskola?
Svar på tråden Ensamstående, sjukskriven på semester. Lämna förskola?