Min dotter gick i en 1/2:a och i en 4/5:a. Båda gångerna tillhörde hon den äldre årskursen. Det gick väl hyfsat, särskilt för de lägre åldrarna, men jag ser nog fler nackdelar än fördelar. Undervisning låg oftast på den lägre årskursens nivå, även om skolans retorik fick det att låta som om de skulle kunna upprätthålla två läroplaner i samma klassrum. Särskilt dumt blev det med språkundervisningen i 4/5:an där nybörjare blandades med barn som hade läst språket ett helt läsår mer, men även matematik och naturvetenskap kändes som en upprepning av vad dottern gjort förra året.
Positivt var att barnen fick en större vänkrets och de äldre eleverna fick mycket träning i att förklara för de yngre och ta på sig en ledarroll där (min dotter är yngst i familjen och hela släkten, så det här var faktiskt väldigt bra för henne). Jag kan tänka mig att om man har en elev som är tex född sent på året eller lite omogen så kan det vara bra för det barnet att få undervisning som är anpassad för lite yngre barn och vice versa med en elev som ligger lite före och blir pushad av att gå med äldre barn. För min dotter, som är relativt ambitiös, så blev dessa år inte så utvecklande rent akademiskt. Hon fick en rätt så kämpig start på 6:an för att komma ikapp.