• Anonym (TS)

Någon som varit sambo med barn och sedan blivit särbo?

Är det någon här som varit sambo i många år men sedan blivit särbos samtidigt som man har både små och större barn?

Jag lever i en stor bonusfamilj. Vi har båda barn sedan innan och gemensamt barn. Detta börjar slita på mig, detta då alla i familjen har olika svårigheter med psykisk och neuropsykiatrisk problematik. Främst sambons sida. Jag känner att detta inte funkar längre. Vi har varit tillsammans i drygt 10 år och det har sakta men säkert lett mig in i utmattning. Jag känner att oavsett vad min vilja är, så behöver jag, få ett eget boende där jag sköter mitt och tar hand om mina barn. Vi har tänkt att särbos är ett lämpligt alternativ då vi älskar varandra.

Någon som gjort denna lösning samtidigt som ni fortfarande har barn? Vi kommer i så fall bo väldigt nära, typ 100 meter, ifrån varandra. Hur berättade ni för barnen? Hur bodde barnen efter ni blev särbos? Blev det bättre eller sämre i relationen, vardagspusslet etc? Något ni kan tipsa om?
  • Svar på tråden Någon som varit sambo med barn och sedan blivit särbo?
  • Anonym (Agnes)

Hej! 

jag själv har inga erfarenheter kring din fråga med en kompis till mig blev särbo med barnens pappa efter ca 20 år!!
    Det funkar kanon och de slipper störa och irritera sig på varandra i det dem inte vill och kan kompromissa kring, barnen har tagit det bra, alla har vunnit på detta konsept!
    Det har gått ytterligare tio år och det funkar fortfarande!

• Anonym (TS)
    Anonym (Agnes) skrev 2025-06-13 07:40:32 följande:

Hej! 

jag själv har inga erfarenheter kring din fråga med en kompis till mig blev särbo med barnens pappa efter ca 20 år!!
    Det funkar kanon och de slipper störa och irritera sig på varandra i det dem inte vill och kan kompromissa kring, barnen har tagit det bra, alla har vunnit på detta konsept!
    Det har gått ytterligare tio år och det funkar fortfarande!

Hur har upplägget varit kring barnen? Har de bott varannan vecka eller fått välja mer fritt?
Svar på tråden Någon som varit sambo med barn och sedan blivit särbo?