• Anonym (Nojig deluxe)

Har du blivit matförgiftad av smörgåstårta?

Har du blivit matförgiftad av smörgåstårt?
    Hur snabbt blev du dålig? 

• Svar på tråden Har du blivit matförgiftad av smörgåstårta?
  • Anonym (Usch ja)

Gud ja!! Två gånger faktiskt, spydde som en gris. Inga fler smörgåstårtor för min del. Minns inte exakt, men typ 12 timmar, kanske lite mer. 

• Anonym (Ninni)
    Anonym (Nojig deluxe) skrev 2025-06-13 11:39:18 följande:
    Har en önskan om att bli kvitt denna fobi och vara som alla andra. För övriga gäster mumsa glatt i sig både stora och flera bitar. 
    Varför åt du om du sedan inte mår bra av det?

Känns ju märkligt att ha kräkfobi men ändå äta smörgåstårta. 
  • Anonym (Nojig deluxe)
    Anonym (Ninni) skrev 2025-06-13 11:47:57 följande:
    Varför åt du om du sedan inte mår bra av det?

Känns ju märkligt att ha kräkfobi men ändå äta smörgåstårta. 
    Därför jag vill vara som alla andra. Normal.
  • Anonym (Nojig deluxe)
    Anonym (?) skrev 2025-06-13 11:42:47 följande:
    Och rätt väg att bli frisk är att fråga på ett anonymt forum?

Har du googlat också? 
    Oron blir stark då är det lätt att man söker stöd och svar.
  • Anonym (?)
    Anonym (Nojig deluxe) skrev 2025-06-13 12:02:15 följande:
    Oron blir stark då är det lätt att man söker stöd och svar.
    Blir det bättre då? Försvinner din fobi som du vill?
  • Anonym (Alltså herregud)

Jag slutar aldrig förvånas över hur hård attityd det blivit på fl. Så många dryga och rakt av elaka svar numera... sorgligt.

• Anonym (Ninni)
    Anonym (Nojig deluxe) skrev 2025-06-13 12:01:33 följande:
    Därför jag vill vara som alla andra. Normal.
    Så du mår hellre dåligt än löser dina problem?
  • Anonym (Anc)

Matförgiftning kommer väl inom ett par timmar? 

3-4 typ.

• Jesper f

Ätit flera saker jag har blivit uppenbart dålig av efteråt, både privat och på restaurang. 

Jag personligen har blivit dålig timmar efteråt, men vet att de också finns de med "plåtmagar" som ätit samma sak, som inte blir sjuka förrän dag/ett par dagar efter. Så allt passar nog inte på alla, utan beror nog på hur "känslig" magen är normalt s.a.s, om man vet med sig att man tex lätt får turistmage på resa osv. Då är man sannolikt den snabbare varianten på att reagera.

• Anonym (Me)

Ts om det hade varit något fel på tårtan då åt igår så hade du mest sannolikt tydligt märkt det nu, försök slappna av.

• Mayjel

Inte ännu iallafall. Jag gör helst min egen och är noga med detaljerna så.

Det skulle vara om räkorna eller den färdigköpta krabbröran blivit dåliga på nåt sätt då. Har inte hänt hittills  och jag litar på mina goa feskargöbbar nere vid boden. De brukar ha ett fräscht sortiment.

• Anonym (a)

Aldrig blivit det av smörgåstårta!

• Anonym (Sofia)

Jag gillar smörgåstårta och har ätit det massor av gånger (även rester dagarna efter kalaset) och aldrig blivit dålig av det. Däremot har jag blivit matförgiftad av annan mat ett par gånger. Matförgiftning visar sig efter några timmar, eller senast på morgonen efter om man ätit det på kvällen, eftersom matsmältningstakten minskar under natten. 

• Anonym (Mums)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-06-13 15:16:16 följande:

Jag gillar smörgåstårta och har ätit det massor av gånger (även rester dagarna efter kalaset) och aldrig blivit dålig av det. Däremot har jag blivit matförgiftad av annan mat ett par gånger. Matförgiftning visar sig efter några timmar, eller senast på morgonen efter om man ätit det på kvällen, eftersom matsmältningstakten minskar under natten. 

Älskar smörgåstårta, om det är rätt grejor i den. Aldrig haft problem.
    Och - ja, smörgåstårta är nästan alltid bättre dagen efter när allt gojsat ihop sig ordentligt.
  • Anonym (P)
    Anonym (Nojig deluxe) skrev 2025-06-13 11:36:12 följande:

Ni som blivit sjuka, efter att ha ätit en smörgåstårta, hur snabbt blev ni dålig?

Det finns ingen särskild smörgåstårteförgiftning utan hur snabbt symtomen kommer beror på vad som gjort en sjuk och förmodligen hur mycket det var. Det finns matförgiftning som sätter in inom en timme medan vissa kan dröja hela dagen. 

Har du några tekniker för att hantera oron och ångesten du känner nu? Det är ju egentligen en bättre väg än att fråga och googla en massa.  

Jag tycker att du var superduktig som åt av tårtan! Det är ju precis så man måste göra för att jobba med sin fobi. (Jag har en kräkfobiker i familjen och förstår ungefär vad du går igenom.)

• Anonym (Mums)

En fobi är en fobi men å andra sidan- vem fan gillar att kräkas?
    Ser saker inte fräscha ut eller inte verkar korrekt tillagade äter jag inte. Det ger i.o.f.s inga garantier att inte bli matförgiftad.
    Det rapporteras en del fall av matförgiftning varje år men det är oftast med flera fall från en restaurang eller catreringföretag.
    Mörkertalet med de som matförgiftar sig hemma (sommar, grill, ofärdigt grillat, taskigt sköljd sallad, mat stått framme för länge) kommer inte med i statistiken.

Svar på tråden Har du blivit matförgiftad av smörgåstårta?