• Anonym (Stel och ostadig)

Kan man må så här från nacken?

Jag har mått lite kymigt ett par veckor. Först en lätt matförgiftning och sen en magkatarr på det som jag började behandla idag. I helgen som var reste vi långt i bil och efter det är jag dessutom både yr och ostadig.

Det är inte så att något snurrar, utan jag känner mig mest ostadig. När jag var ute och gick en dag, kändes det som om jag blev knuffad i sidled. Idag när jag gick utomhus, kändes det som om jag drogs åt sidan. Jag är också stel i nacken, den krasar och knäpper i den när jag vrider på huvudet. När det är som värst känner jag inte riktigt igen mig själv. Jag känner mig nästan utanför min kropp på nåt sätt. Också benen känns tunga och ostadiga när det är som värst. Lägg till en magkatarr på det och ett illamående nästan hela tiden.

Emellanåt känns det nästan helt normalt. Igår gick jag en längre promenad utan några problem.

Jag blir så klart orolig när det inte släpper. Kan en stel nacke göra så att man mår så här knasigt?

• Svar på tråden Kan man må så här från nacken?

Puff! Är det någon som känner igen sig?

• Anonym (Cissi)

Ja, jag har haft diskbråck i nacken, jag känner igen yrseln, jag kan få det om jag får ont i den igen. Mitt råd är att gå till läkare och sjukgymnast. Nacken ska man inte vara oförsiktig med, jag har fortfarande känningar i ena handen/armen/skuldran som blir värre ibland.

Anonym (Cissi) skrev 2025-06-15 17:05:37 följande:

Ja, jag har haft diskbråck i nacken, jag känner igen yrseln, jag kan få det om jag får ont i den igen. Mitt råd är att gå till läkare och sjukgymnast. Nacken ska man inte vara oförsiktig med, jag har fortfarande känningar i ena handen/armen/skuldran som blir värre ibland.

Jag var hos en naprapat som inte trodde på diskbråck utan snarare rejäl stelhet. Det kom hux flux efter en lång bilresa där jag suttit lite illa. Jag har inte heller särskilt ont i nacken. Men jag känner mig stel och spänd. Men ett besök på VC kanske inte är helt dumt ändå. 

• Anonym (Cissi)
    Anonym (Stel och ostadig) skrev 2025-06-15 17:43:24 följande:

Jag var hos en naprapat som inte trodde på diskbråck utan snarare rejäl stelhet. Det kom hux flux efter en lång bilresa där jag suttit lite illa. Jag har inte heller särskilt ont i nacken. Men jag känner mig stel och spänd. Men ett besök på VC kanske inte är helt dumt ändå. 

Nej diskbråck lär det inte vara men många får problem med nacken speciellt om man har kontorsjobb. Det skadar inte att ha koll, om det är så att du blir yr av nacken är det ju dags att vara preventiv. Jag önskar att jag hade varit det innan jag fick svåra problem. 
    Anonym (H) skrev 2025-06-15 18:03:05 följande:

Kontakta din VC.

Jag gjorde det men de tyckte inte att jag behövde komma in. De tyckte att det lät som biverkningar av en medicin jag tagit i 20 år utan att ha biverkningar. Jag slutade och mår likadant och får väl ringa dem igen. 
    Anonym (Cissi) skrev 2025-06-15 18:59:40 följande:
    Nej diskbråck lär det inte vara men många får problem med nacken speciellt om man har kontorsjobb. Det skadar inte att ha koll, om det är så att du blir yr av nacken är det ju dags att vara preventiv. Jag önskar att jag hade varit det innan jag fick svåra problem. 

Nej, nånting är det ju uppenbart jag att jag reagerar på. Jag försöker verkligen varva ner och ta hand om mig själv nu. Jag gör avslappningsövningar, försöker promenera för att slappna av och gör övningarna som naprapaten gav mig. 

Jag har kontorsjobb och sitter framför en dator. De senaste veckorna har jag suttit ganska illa då jag inte kunnat ha mina läsglasögon. Nu kan jag det igen, så jag hoppas att jag kommer sitta bättre nu. 

• Anonym (Cissi)
    Anonym (Stel och ostadig) skrev 2025-06-15 19:12:31 följande:
    Jag gjorde det men de tyckte inte att jag behövde komma in. De tyckte att det lät som biverkningar av en medicin jag tagit i 20 år utan att ha biverkningar. Jag slutade och mår likadant och får väl ringa dem igen. 
    Anonym (Cissi) skrev 2025-06-15 18:59:40 följande:

Nej, nånting är det ju uppenbart jag att jag reagerar på. Jag försöker verkligen varva ner och ta hand om mig själv nu. Jag gör avslappningsövningar, försöker promenera för att slappna av och gör övningarna som naprapaten gav mig. 

Jag har kontorsjobb och sitter framför en dator. De senaste veckorna har jag suttit ganska illa då jag inte kunnat ha mina läsglasögon. Nu kan jag det igen, så jag hoppas att jag kommer sitta bättre nu. 

Avslappning är ju alltid bra men det är övningar som gör skillnad om det är krångel med nacken. Träning hjälper.
    Anonym (Cissi) skrev 2025-06-15 19:46:44 följande:
    Avslappning är ju alltid bra men det är övningar som gör skillnad om det är krångel med nacken. Träning hjälper.
    Jag måste anpassa min träning. Min vanliga styrketräning har gett mig nackvärk de senaste veckorna och löpning är läskigt när jag är yr. Har inte tränat på över en vecka och det kryper liksom i kroppen. 
  • Anonym (Cissi)
    Anonym (Stel och ostadig) skrev 2025-06-15 20:42:32 följande:
    Jag måste anpassa min träning. Min vanliga styrketräning har gett mig nackvärk de senaste veckorna och löpning är läskigt när jag är yr. Har inte tränat på över en vecka och det kryper liksom i kroppen. 
    Är övningarna du fått av naprapaten t ex mckenzie? Det är positionen nacken har som är viktig, att man inte har gamnacke. VC tycker jag ju för att få koll.
    Anonym (Cissi) skrev 2025-06-15 23:09:31 följande:
    Är övningarna du fått av naprapaten t ex mckenzie? Det är positionen nacken har som är viktig, att man inte har gamnacke. VC tycker jag ju för att få koll.
    Nej, de belastar tyvärr min ländrygg för mycket. Förra gången fick jag också främst stretchövningar för just ländryggen. Vi får se vad hon hittar på för mig idag.
  • Anonym (.....)

Du har förmodligen vätske och vitamin/mineralbrist Efter magsjukan.

Nacken kan absolut göra tokont och att man blir yr och stel osv. För det tycker jag att du ska gå till en duktig naprapat

Anonym (.....) skrev 2025-06-16 15:37:53 följande:

Du har förmodligen vätske och vitamin/mineralbrist Efter magsjukan.

Nacken kan absolut göra tokont och att man blir yr och stel osv. För det tycker jag att du ska gå till en duktig naprapat

Jag hade en lös avföring och var lite trött i ett par timmar. Jag tvivlar på att jag fortfarande skulle lida av vätskebrist efter två veckor. Speciellt som jag ett par dagar senare sprang en timslång löptur utan problem.

Det konstiga är att jag knappt har ont i nacken. Jag känner mig väldigt stel, absolut och har varit det rätt länge så visst kan nåt ha låst sig rejält. Det låter ju troligt eftersom yrseln kom efter en lång bilresa. Jag går hos en naprapat nu. Jag är van vid att naprapater knäcker och justerar, men den här masserar väldigt lätt. Hon är övertygad om att allt kommer från bäckenet.

Svar på tråden Kan man må så här från nacken?