Anonym (Mamma) skrev 2025-06-13 14:11:45 följande:
Medelklassbarn i elitskola?
Min dotter har sökt en elitgymnasieskola, där många överklassbarn går, och som det ser ut kommer hon att komma in. Jag har läst på och blir lite nervös inför hur hon ska passa in.
Någon med erfarenhet? Hur har det fungerar för er/era barn?
Ordet elitskola förknippas väl oftast med typ skola med spetsutbildning i olika ämnen eller skolor med extremt högt intag på grund av hög studietakt. Det du menar är kanske en skola för förmögna barn och ungdomar, vilket inte är samma sak.
Jag har en bekant vars son går på gymnasiet på Lilla Manilla.
Det är såklart en omställning, men han trivs med lärarna och de andra eleverna. Däremot är det fester i barnens hem som är extravaganta, en del av ungdomarna bor redan själva i våning på Östermalm och så vidare. Där kan min bekants son inte riktigt bjuda tillbaka på samma sätt.
Men om din dotter har sökt till en sådan skola så vet hon väl vad hon ger sig in på. Det kanske inte går att hänga med till Biarritz och Ischgl och så vidare flera gånger om året, men det avgör ni själva. Förhoppningsvis finns det fler barn som har din dotters bakgrund så att hon inte känner sig alltför ensam.
En sak kan vara bra att ha i åtanke. Som förälder förväntas man ofta bidra med pengar på något sätt i sådana skolor. Det kallas ofta "frivilliga bidrag" eller "medlemskap i skolans föräldraförening" eller liknande.