• Anonym (Mamma)

Medelklassbarn i elitskola?

Min dotter har sökt en elitgymnasieskola, där många överklassbarn går, och som det ser ut kommer hon att komma in. Jag har läst på och blir lite nervös inför hur hon ska passa in.

Någon med erfarenhet? Hur har det fungerar för er/era barn?

• Svar på tråden Medelklassbarn i elitskola?
  • Ikaros12

Det finns inget att oroa sig för alls tror jag. Min erfarenhet är att det finns fantastiska människor i alla samhällsklasser. De jag känner i överklassen ä väldigt trevliga och inte på något sätt översittare. Tyvärr är det tydligen bra att umgås i rätt kretsar, så det kan vara till stor hjälp för henne i livet att knyta kontakter där. De bästa lärarna handplockas till dessa skolor, så hon får gå i en skola med hög studiemoral och engagerade lärare. 

• Anonym (tonårsmamma)

Vad menar du med elitskola?
    om man söker en skola där höga betyg krävs speciellt om det även gäller
     t ex matteklasser är det barn med just höga betyg som söker och kommer in och då är det inte bara överklass, man har inte högst betyg bara för att man är överklass.
    Visserligen har barn i från medel och övre samhällsklasser oftare bättre betyg pga hemförhållanden där man satsar på skolan och kan hjälpa sina barn och föräldrarna ofta själva högskoleutbildade men i dom klasserna/skolorna går inte bara barn i från överklassen.

Vi bor i Stockholm och bor i ett väl ansett område och våra och våra vänners barn går i bra skolor och dom populäraste gymnasieskolorna med höga intagningspoäng.
    De allra flesta är normala trevliga människor, även dom med mycket pengar, de flesta passar in precis som i andra skolor och i dessa bra skolor går inte bara överklass utan många ifrån vanlig medelklass och man blir kompisar som vanligt genom person kemi.

Tror inte att du behöver oroa dig, vad tänker du mest på som oroar dig?
    Dyra kläder/ dyra fritidsintressen?

• Anonym (mommie)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-06-13 14:11:45 följande:
    Medelklassbarn i elitskola?

Min dotter har sökt en elitgymnasieskola, där många överklassbarn går, och som det ser ut kommer hon att komma in. Jag har läst på och blir lite nervös inför hur hon ska passa in.

Någon med erfarenhet? Hur har det fungerar för er/era barn?

Ordet elitskola förknippas väl oftast med typ skola med spetsutbildning i olika ämnen eller skolor med extremt högt intag på grund av hög studietakt. Det du menar är kanske en skola för förmögna barn och ungdomar, vilket inte är samma sak.

Jag har en bekant vars son går på gymnasiet på Lilla Manilla. 

Det är såklart en omställning, men han trivs med lärarna och de andra eleverna. Däremot är det fester i barnens hem som är extravaganta, en del av ungdomarna bor redan själva i våning på Östermalm och så vidare. Där kan min bekants son inte riktigt bjuda tillbaka på samma sätt. 

Men om din dotter har sökt till en sådan skola så vet hon väl vad hon ger sig in på. Det kanske inte går att hänga med till Biarritz och Ischgl och så vidare flera  gånger om året, men det avgör ni själva. Förhoppningsvis finns det fler barn som har din dotters bakgrund så att hon inte känner sig alltför ensam. 

En sak kan vara bra att ha i åtanke. Som förälder förväntas man ofta bidra med pengar på något sätt i sådana skolor. Det kallas ofta "frivilliga bidrag" eller "medlemskap i skolans föräldraförening" eller liknande. 
  • Anonym (Stress)

Enda stressmomentet jag har upplevt med mina två söner, är att det är en ENORM press på provresultat och att alla har privatlärare vid sidan om (förutom vi), som hjälper dem att plugga inför viktiga prov. 

• Anonym (M)
    Anonym (mommie) skrev 2025-06-13 15:44:10 följande:
    Ordet elitskola förknippas väl oftast med typ skola med spetsutbildning i olika ämnen eller skolor med extremt högt intag på grund av hög studietakt. Det du menar är kanske en skola för förmögna barn och ungdomar, vilket inte är samma sak.

Jag har en bekant vars son går på gymnasiet på Lilla Manilla. 

Det är såklart en omställning, men han trivs med lärarna och de andra eleverna. Däremot är det fester i barnens hem som är extravaganta, en del av ungdomarna bor redan själva i våning på Östermalm och så vidare. Där kan min bekants son inte riktigt bjuda tillbaka på samma sätt. 

Men om din dotter har sökt till en sådan skola så vet hon väl vad hon ger sig in på. Det kanske inte går att hänga med till Biarritz och Ischgl och så vidare flera  gånger om året, men det avgör ni själva. Förhoppningsvis finns det fler barn som har din dotters bakgrund så att hon inte känner sig alltför ensam. 

En sak kan vara bra att ha i åtanke. Som förälder förväntas man ofta bidra med pengar på något sätt i sådana skolor. Det kallas ofta "frivilliga bidrag" eller "medlemskap i skolans föräldraförening" eller liknande. 
    Menar du Campus Manilla? 

Lilla Manilla finns inget gymnasium som heter. 
  • Anonym (mommie)
    Anonym (M) skrev 2025-06-13 16:29:15 följande:
    Menar du Campus Manilla? 

Lilla Manilla finns inget gymnasium som heter. 
    Du visste i alla fall vilken skola jag menade. 

Bra där. 
  • Anonym (Alice)

Det enda som jag led av med att gå på en elitskola som medelklassbarn var att jag inte fick de status prylar som många andra hade. De fick fyra telefoner, handväskor, jeans etc som jag bara kunde drömma om.

Har i efterhand förstått att mina föräldrar hade råd, men bara av princip var emot det.

Skola var en av Göteborgs allra bästa med skyhög intagningspoäng och en före detta privatskola där föräldrarna lämnar frivilliga bidrag.

• Anonym (M)
    Anonym (Alice) skrev 2025-06-13 20:55:25 följande:

Det enda som jag led av med att gå på en elitskola som medelklassbarn var att jag inte fick de status prylar som många andra hade. De fick fyra telefoner, handväskor, jeans etc som jag bara kunde drömma om.

Har i efterhand förstått att mina föräldrar hade råd, men bara av princip var emot det.

Skola var en av Göteborgs allra bästa med skyhög intagningspoäng och en före detta privatskola där föräldrarna lämnar frivilliga bidrag.

Samma som jag gick på fast för mer än 20 år sedan. Då var det en privatskola. 
  • XDX

Min ena tonåring går på ett sådant gymnasium, Procivitas. Fantastiskt mycket bättre än de kommunala skolorna. Inget att oroa sig för bara kör.

(Så länge vi inte pratar om elitinternat som Lundsberg eller liknande, dem har jag ingen personlig erfarenhet av och vet inte hur väl de dåliga ryktena stämmer. Jag skulle oavsett aldrig sätta mitt barn i en skola långt hemifrån på vecko-/månadspendling, sånt ingår inte i min livsfilosofi.)

• Cheers

Det beror nog på de närmare omständigheterna, bl.a. vad du menar med överklass rsp. medelklass. Om du verkligen är medelklass på riktigt och inte underklass som det osar om så borde det inte vara något hinder. Men det beror pckså på vad du menar med överklass. Handlar det om nyrika utan traditioner bakåt så kan det kanske bli problem. Om det däremot är kultiverad överklass med traditioner så bör du allmänt sett kunna räkna med hyggliga, artiga och väluppfostrade ungdomar. Fast ingen regel utan undantag förstås. Mitt råd är att hon kan börja där. Kan vara värdefullt för framtiden att hon knyter kontakter med bra ungdomar. 

• Anonym (Alice)
    Anonym (M) skrev 2025-06-13 22:43:20 följande:
    Samma som jag gick på fast för mer än 20 år sedan. Då var det en privatskola. 
    Skulle säga att det finns två. Jag gick på den mindre snobbiga och kanske ännu mer ambitiösa. Det kan ju förstås ha varierat över tid. 

Den allra största fördelen är att min ganska svåra högskoleutbildning var mycket lätt att ta sig igenom jämfört med hur det var för dem som gått på någon usel skola. Från min gymnasieklass har alla utom en minst masternivå på eftergymnasial utbildning.
  • Anonym (M)
    Anonym (Alice) skrev 2025-06-14 22:47:29 följande:
    Skulle säga att det finns två. Jag gick på den mindre snobbiga och kanske ännu mer ambitiösa. Det kan ju förstås ha varierat över tid. 

Den allra största fördelen är att min ganska svåra högskoleutbildning var mycket lätt att ta sig igenom jämfört med hur det var för dem som gått på någon usel skola. Från min gymnasieklass har alla utom en minst masternivå på eftergymnasial utbildning.
    Nej, i Göteborg finns vara en. De andra fina skolorna har aldrig varit privata. 
  • Anonym (?)

Min son gick på ett komunalt bajsgymasiun  för att vara ärlig
    Däremot träffade han helt rätt med sitt gymnasium och senare militärtjänst.
    Man kan tycka olika om försvaret men  - det har lärt honom såå mycket mer på 10 månader än vad skolan gjorde på 9 år.

• Anonym (?)

Bajshögstadium ska det ju vara .....
    Alla bra lärare blev uppsagda , fanns inga pengar kvar, man slog ihop rill en storskola som inte fungerat och nu ska lärare avskedas.
    Grannkommunen har gjort liknande resa som bara resulterat i brandlarm, upplopp, missförhållanden o.s.v
    Dessutom säger båda kommunerna upp lärare.

Svar på tråden Medelklassbarn i elitskola?